-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Régebben verték a gyerekeket az iskolában, ha anyanyelvükön szólaltak meg. Mostantól pedig ezeket a nyelveket tanítják nekik. Már ha lesz miből.
A politikailag kényes témák megítélése még egy kormányon belül is változhat az idő múlásával. Ha pedig hosszabb idő telik el egy ország életében, még nagyobb eséllyel változnak meg az addig kőbe vésettnek hitt elvek. Így volt ez Ausztráliában is. Hajdanában minden eszközzel tiltották a bennszülött nyelvek használatát az iskolákban, most pedig bekerülnek ezek a nyelvek a nemzeti alaptantervbe is, írja a The Guardian.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mint már a nyest is beszámolt róla, Ausztráliában az elmúlt években több helyi kezdeményezés is indult a helyi nyelvek megmentésére. Sőt, külföldi anyagi segítség is érkezett egy nyelvmentő projektekre. Most azonban elérkezett az idő, hogy a nemzeti alaptantervbe is bekerüljenek ezek a nyelvek. Arról nem szól a cikk, hogy kötelezővé tennék az őshonos nyelvek oktatását, ezek tanításaé vélhetőleg csak egy lehetőség.
Ausztráliában jelenleg mintegy 260 iskolában tanítanak bennszülött nyelveket, szám szerint körülbelül nyolcvanat. A mostani változtatás pedig lehetővé teszi, hogy az ország bármely általános vagy középiskolájában tanítsák az őslakosok valamelyik nyelvét – hasonlóan ahhoz, ahogy bármilyen más nyelvet is tanítanak.
A tantervek kidolgozása jelenleg is folyik, és várhatóan októberre készül el a végleges változat. A munkában részt vevő Richard Green szerint azoknak az iskoláknak, amelyek helyi nyelveket kívánnak oktatni, mindenképpen fel kell venniük a kapcsolatot a helyi közösséggel, a még élő anyanyelvi beszélőkkel.
Green – aki maga is a valaha a Sydney környékén beszélt darug nyelv beszélője és oktatója – a helyi nyelvek tanításával kapcsolatban meglepő eredményekről számolt be. Tapasztalatai szerint azok a fiatalok, akik korábban rendszeresen autókat kötöttek el, egészen megváltoztak és jó útra tértek, amikor őseik nyelvét kezdték tanulni. Véleménye szerint a nyelvtanuláson keresztül a gyerekek azt is megtanulják, hogy ehhez az ősi kultúrához tartoznak, és az ő népük egy intelligens nép.
(Forrás: Wikimedia Commons / National Museum of Australia / PD)
Ausztráliában a bennszülöttek öngyilkossági rátája 100-szorosa az országos átlagnak.
Az elmúlt évek ausztráliai vizsgálatai azt mutatták, hogy azoknak az embereknek, akiknek kapcsolatuk van a rokonakkal, népük kultúrájával és földjével, jobbak az életkilátásaik: tovább élnek, mint gyökértelen társaik. Emellett az idős bennszülöttek véleménye szerint azok a bennszülött gyerekek, akik kötődnek őseik kultúrájához, kisebb eséllyel lesznek öngyilkosok.
A nemzeti alaptanterv kidolgozása csak az első lépés az őshonos nyelvek oktatásának kiszélesítésében. Ezután tananyagokat is kell fejleszteni, ami sokkal nagyobb kihívás. Ehhez sok idő és pénz kell. Az őslakók közül meglehetősen kevesen beszélik őseik nyelvét, és még az idősebbek közül sem mindenki beszél folyékonyan. Ezért arra kell felkészülni, hogy a tananyagokból nem anyanyelvi beszélő nyelvtanároknak kell oktatniuk ezeket a nyelveket.
Források
Australia developing first ever school curriculum for Indigenous languages
Indigenous suicide: 'prevention should focus on cultural reconnection'