-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Többek között a mohácsi vagy a piski csata is virtuálisan újrajátszhatóvá válik a Magyar Nemzeti Digitális Archívum (MaNDA) által a Történelmi Animációs Egyesülettel indított Magyar Történelmi csaták 3D-ben című sorozat segítségével az interneten.
„Ha elég ügyesek, a játékosok, akár a mohácsi csatát is megnyerhetik; ha elég ügyesek leszünk, a holnapi csatáinkat is meg fogjuk nyerni” – szólt a számítógépes játék tanulságairól a projekt keddi budapesti bemutatóján a kultúráért felelős államtitkár. Szőcs Géza hangsúlyozta: a győztes és vesztes csatákból egyaránt sokat lehet tanulni; az a fontos, hogy a fiatalok a történelmet mint alakítható valóságot ismerhessék meg. Lovas Lajos, a MaNDA főigazgatója elmondta, a játékprogramok célja a történelmi tananyag kiegészítése az e-learning jegyében, a MaNDA honlapjára ugyanakkor számos történeti dokumentum, oktatási segédanyag is felkerül majd. Baltavári Tamás, a Történelmi Animációs Egyesület elnöke emlékeztetett, hogy az e-learning egy sajátos műfaja az úgynevezett edu game, azaz játszva tanulást szolgáló program. A fejlesztők a Total War történelmi stratégiai játék alapján fogtak a magyar történelem nagy ütközeteit bemutató fejlesztésbe, úgynevezett modolásba. Komoly alapkutatások szolgálják a korhű megjelenítést: így az eredetihez hasonló egyenruhák, fegyverzetek, környezet tűnik fel a játékban – számolt be.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mint hozzáfűzte, a fejlesztői csapat első komolyabb alkotása a mohácsi csata Full HD minőségű 3D-s animációja, de a honlapon elérhető az 1849 februárjában Bem seregei által győztesen megvívott piski ütközet 15 perces filmje is.
A csatákat a honlapra kattintók két dimenziós környezetben flash játékként virtuálisan meg is vívhatják. Mohács és Piski után az év végéig összesen ötven ütközet kerül fel a MaNDA weboldalára, többek között a kenyérmezei és az isaszegi csata, a nándorfehérvári csatához pedig 45 perces filmet is terveznek.
Év végére készül el a Total War Magyar Történelem elnevezésű, szintén ingyenesen elérhető játék, amelyben első lépésben 1526-ig vezethetik a Magyar Királyság csapatait a játékosok. A feladat azonban komplexebb: az ország kormányzása során figyelemmel kell lenni például a diplomáciára, a gazdaság fejlesztésére és a hadszervezésre, és olyan eseményekre is reagálni kell, mint az Aranybulla-mozgalom, a tatárjárás vagy az 1347-es nagy pestisjárvány – számolt be Baltavári Tamás.