-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A babajelbeszéd kihasználja azt, amit a beszélni még nem tudók csecsemők tudnak: a mutogatást. A módszer beválik – állítja a babajelbeszéd egyik hazai úttörője –, káros hatása pedig nincs.
A nyesten korábban már részletesen foglalkoztunk a babajelbeszéd témájával. Tekintse meg cikkünket!
Néma gyereknek az anyja sem érti a szavát – így szól a régi bölcsesség, aminek igazságtartalma mára bizonyos szempontból megváltozott. Egyrészt, mert az anyák többsége szavak, kimondott óhajok nélkül is érti gyermekét. Másrészt azért, mert elterjedőben van nálunk is az a módszer, amely lehetőséget nyújt arra, hogy a még nem beszélő, néhány hónapos csecsemő is megértesse magát bizonyos, meghatározott jelekkel.
„Nem csodáról van szó, varázslatról sem, hanem egy végtelen egyszerű, kézenfekvő módszerről, amelyet a világ több részén már néhány évtizede eredménnyel alkalmaznak” – mondja Zentai Katalin, a magyarországi babajelbeszéd-oktatás úttörője és sikeres gyakorlója.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Tíz-húsz jellel is ki tudja fejezni magát
A kicsi babák rendkívül érzelemgazdagok, tele vannak közlési vággyal, de még nem tudnak beszélni, vagyis értelmi fejlődésük gyorsabb a beszédfejlődésnél. Hiába tudja a néhány hónapos csecsemő, hogy mit akar, mire van éppen szüksége, száj- és nyelvmozgása még nem alkalmas a beszédre, hogy élőszóval elmondja.
„Ez a megfigyelés bennem is erősödött, mikor anya lettem, és kisfiam gesztusait, kézmozdulatait figyeltem – idézi fel Zentai Katalin. – Akkor már hallottam arról, hogy az Egyesült Államokban kifejlesztették a babajelbeszédet, amelynek három évtizedes múltja, gazdag irodalma és tudományos háttere van. Érdekelni kezdett a korai kommunikációnak ez a formája, olyannyira, hogy el is sajátítottam, és miután megszereztem a nemzetközi babajelbeszéd-oktatói képesítést, Beszélő Babakezek elnevezéssel elindítottam egy programot a hazai érdeklődők számára. Azóta rendszeresen tanítom a babajelbeszédet, elsősorban édesanyáknak, de édesapák, pedagógusok, pszichológusok is egyre többen érdeklődnek iránta.”
A babajelbeszéd a siketek jelelési rendszerére épülő, halló szülők és gyermekek számára adaptált jelekből áll. Hathetes tanfolyamon sajátítják el a mamák és azok a hallgatók, akiket érdekel. Van, aki idegenkedik tőle, attól tartva, hogy a baba beszédfejlődését gátolja ez a módszer, mások „korai tanításnak”, a babák megterhelésének gondolják, de akik megismerik és alkalmazzák, csak pozitívumokat hangoztatnak tapasztalataik során.
„Nem tanításról van szó, nem feladatokról, csupán annak alkalmazásáról, amit a baba amúgy is tud” – magyarázza Zentai Katalin. – A módszer lényege, hogy egy-egy jelhez mindig hozzátartozik a kimondott szó, amely a jelhez kapcsolódik, tehát nem némán mutogat a mama, minden esetben szóval kíséri a jelelést. A lényeg nem az, hány jelet tud a baba, hiszen 10-20 jellel is ki tudja magát fejezni, de van olyan csöppség, aki 100 jelet is használ, vagy még ennél többet is. Mindenesetre nem a mennyiségen van a hangsúly, sokkal inkább a szülő-gyermek kapcsolat minőségén.”
Közös élmény
Hogy ennek az egésznek mi az értelme, és haszna, arra pszichológusok adják meg a választ, akik szerint – mivel a hallási ingerhez vizuális és mozgásos ingerek is kapcsolódnak – a jelelő baba hamarabb tanul meg beszélni, nyitottabb lesz és nyugodtabb. Ha már beszélni tud, a legtöbb kicsi elhagyja a jelelést, de olyan is akad, aki megtartja, egyfajta kiegészítő kommunikációs eszközként vagy egyszerűen jó játékként.
A legfigyelmesebb anya is gyakran tanácstalanul áll a síró, vergődő baba mellett, és képtelen megfejteni, mi lehet a baj. A jeleléssel az egyszerű, hétköznapi dolgok – evés, ivás, alvás – könnyen kifejezhetők, de bonyolultabb érzelmi igények is kiderülhetnek, ha simogatásra, szeretgetésre vágyik például a baba. Egy kézmozdulat, egy jel, egy gesztus – és minden világossá válik. Egy lehetőségről van szó, amely a babák kézmozdulataira, gesztikuláló képességére épít, tehát természetes folyamatot használ fel úgy, hogy lényegében egy plusz nyelv alakul így ki, olyan közös nyelv, amely alkalmas a baba szükségleteinek, érzelmeinek kifejezésére. Ráadásul közös élményt jelent.
A babajelbeszéd-oktatója szerint nem valami helyett van, hanem többletet ad, gazdagítja a szülő-gyermek kapcsolatot, rövid és hosszú távú előnyei vannak, hátránya pedig egyáltalán nincs. Kutatók megállapították, hogy a jelelő babák szókincse, kreativitása gazdagabb lesz, nyelvi, érzelmi fejlődésük gyorsabb. Nagyobb az önbizalmuk, az intelligenciahányadosuk, tökéletesebb érzelmi fejlődésük, általában nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak.
Összefoglalva tehát: a beszédet kísérő jelelés nem más, mint korai kommunikáció, amely megkönnyíti a beszélni még nem tudó babák megértését, harmonikusabbá teszi a szülő-baba kapcsolatot, gazdagítja –közös sikerélményt teremtve – az együtt töltött időt.