-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szívesen ellátogatna a tejgyár márkázóüzemébe, hogy megnézze, hogyan készül a vaj? Készüljön fel a csalódásra!
Nemrégiben a márka szó különböző jelentéseiről írtunk. Ezzel kapcsolatban kérdezi kommentelőnk:
mi a helyzet a márkázott vajjal?
egyáltalán mi az hogy márkázás?
A kérdés jogos, bizonyára sokan elgondolkodtak már azon, hogy miért szerepel a bolti vajon a márkázott megjelölés, és milyen eljárást takarhat. Aki azonban ara gondol, hogy a a márkázás a vaj elkészítési eljárásának része, téved.
A márkázott vaj kifejezés eredetileg nem jelent mást, mint hogy a vajat márkajelzéssel látják el. Eredetileg ugyanis a vajat úgy árulták, hogy a termelőtől egyenesen a boltba került, és ott az eladó porciózta ki a szükséges mennyiséget. Később eljött az a korszak, amikor a vaj tejüzemben készült, és az üzem vagy a cég neve alatt került forgalomba. A márkanév egyfajta garanciát jelentett a minőségre.
Rendben, de ugyanez történt a tejjel, tejföllel, sajttal stb. mégsem beszélünk márkázott tejről, márkázott tejfölről, márkázott sajtról! Ennek az az oka, hogy a márkázott vaj ma már nem egyszerűen azt jelenti, hogy a vaj márkajelzéssel van ellátva, hanem egy minőségi kategória: méghozzá a legmagasabb. A zsírtartalma minimum 80% (a sózotté minimum 82%), a víztartalma legfeljebb 16%, a sózott sótartalma maximum 2%. Ezzel szemben a gyengébb minőségű teavaj víztartalma legfeljebb 19%, de minimális zsírtartalma ennek is 80%. A szendvicsvaj zsírtartalma viszont 68 és 72% között mozog, víztartalma 30,5% is lehet.
Ezek az elnevezések tehát egyáltalán nem utalnak arra, hogy milyen minőségi kategóriákat takarnak, sőt arra sem, hogy minőségi kategóriákról van szó. A kategóriaelnevezések kialakulásában bizonyára nagy szerepet játszott a véletlen is.