-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy új kutatás szerint a szülők felelősséget éreznek azért, hogy segítsék gyerekeiket a társas konfliktusaik elrendezésében. A megoldások keresésében saját gyerekkori emlékeikhez nyúlnak vissza.
Jennifer Davis Bowman, a Cincinnati Egyetem gyógypedagógus hallgatója azt vizsgálta, hogyan alkalmazzák szülők a biblioterápiának nevezett módszert. A kutatásban részt vevő gyerekek mindegyike valamilyen szociális konfliktusokat okozó betegségben szenvedett – mint például az autizmus vagy a Down-szindróma. A tanulmány elkészítéséhez Bowman a gyerekek gondozóival készített interjúkat – számol be a kutatásról a Science Daily.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A biblioterápia lényege, hogy könyveket, olvasmányokat használnak azzal a céllal, hogy valamilyen társas konfliktust vagy lelki problémát orvosoljanak. A terápiás olvasmányt aszerint választják ki, hogy a történet szereplői valamilyen, a pácienséhez hasonló konfliktust élnek át, vagy olyan problémamegoldási ötleteket lehet belőle meríteni, amelyet a beteg a saját életében is alkalmazni tud. Korábbi kutatások már megmutatták, hogy a biblioterápia eredményes lehet a kommunikáció fejlesztésében és az agresszió csökkentésében sajátos nevelési igényű gyermekek esetében.
Bowman kutatásában négy gyerek gondozójával készített interjúkat; egyikük egy nagyszülő volt, a többi három résztvevő pedig szülő. Hárman afroamerikaiak, közülük ketten házasságban élnek, egyikük pedig fehér, szintén házas. A gondozók többsége úgynevezett segítő foglalkozású volt, így ismerték a biblioterápia módszerét. A gyerekek négy és tizenkét éves kor közé estek, egy lány volt köztük és három fiú. Mindannyian valamilyen, a társas viselkedést, a beilleszkedést is befolyásoló tünetegyüttest mutatnak – mint például Down-szindróma, figyelemzavar, nyelvi fejlődési zavar, autizmus.
A szülők biblioterápiás oktatáson is részt vettek, amelynek során megtanították őket, hogy hogyan lehet a módszer segítségével elejét venni a negatív társas viselkedés kialakulásának. Majd mindegyikük három strukturált interjún vett részt azzal kapcsolatosan, hogy milyen tapasztalatokat gyűjtöttek a biblioterápiával kapcsolatosan, illetve, hogy milyen, a saját gyerekkorukból való emlékeik vannak a társas kapcsolataikról és az olvasásáról. Az utolsó interjúban pedig arra volt kíváncsii Bowman, hogy mennyire tartották a szülők eredményesnek a biblioterápiát a társas konfliktusok kezelésében.
„A szülők azt tapasztalták, hogy a szabadidős vagy akár az iskolai olvasmányok jól használhatóakk biblioterápiás célokra” – írja Bowman. „A szülők úgy érezték, hogy a szövegértési készséget, szókincset is fejlesztő módszerek a magasabb gondolkodási készséget is fejlesztették, és így jótékony hatásuk volt a társas konfliktusok megelőzésében. A szülők arról is beszámoltak, hogy a saját olvasással kapcsolatos hozzáállásuk alapvetően gyerekkorukban alakult ki, és ez meghatározta a felnőttkori olvasási szokásaikat is. Azok a szülők, akik gyerekkoruk óta szerettek olvasni, beépítették az olvasást a gyerekeik mindennapi szokásai közé. Azok viszont, akik közönyösek voltak az olvasással kapcsolatban, úgy gondolták, hogy a gyerekük is hasonlóképpen fog érezni” – számol be Bowman kutatásának eredményeiről.
A szülők beszámoltak olyan esetekről, hogy a gyerekük nem értett egyet az általuk terápiás céllal kiválasztott könyv olvasásával. Más nehézségekkel is meg kellett küzdeniük a terápia során: például azzal, hogy a gyerekek figyelme nem tartott ki a könyv olvasása alatt. Mégis – mondja Boleman – a korábbi kutatások tapasztalatainak dacára a szülők lelkesedését és a módszerbe vetett hitét ezek a nehézségek nemhogy nem ingatták meg, de még meg is erősítették az elköteleződésüket.
Bowman szerint a jövőben párokat, családokat lenne érdemes vizsgálni, nem csak egyetlen gondozót a családból. Továbbá érdemes lenne kiterjeszteni a kutatást mindenféle foglalkozású szülőre, nem csak olyanokra, akik viszonylag közel állnak a biblioterápia módszeréhez a foglalkozásukból adódóan.
Forrás
How Books Can Have a Positive Impact On a Child's Social Struggles