-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Motiválni kell a diákot – alapvető megállapítása ez a modern pedagógiai tankönyveknek, amik tucatnyi trükköt és fogást kínálnak a kívánt eredmény eléréséhez. De mi a helyzet a tanárokkal? Őket ki vagy mi motiválhatja? Erről mesél Medgyes Péter.
Mivel lehetne motiválni a tanárokat? Erre a kérdésre tízből tíz ember valószínűleg egyként vágná rá ugyanazt: több pénzzel. Magyarországon azonban a tanárok nem gazdag emberek, és egyelőre nem is tűnik úgy, hogy ez a helyzet megváltozna – ezzel szembe kell nézni. Akkor hát mi mással lehetne jókedvre és még nagyobb munkabírásra serkenti a pedagógusokat?
„Anyagi siker híján motiválhatja a tanárokat az, ha belenéznek a tanítványaik szép, okos, tudásszomjtól csillogó szemébe. Ez valóban tud erőt adni, csakhogy ezen kívül van még más is, ami segíthet” – véli Medgyes Péter, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Angol Nyelvtanárképző Intézetének vezetője, aki maga is nagy tapasztalattal rendelkező tanár. A számos nyelvkönyvet, tankönyvet és tudományos szakcikket jegyző oktató április 17-én tart előadást a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének idei konferenciáján, ami a Motiváció – a tanulás hajtóereje címet viseli.
(Forrás: Kovács Attila/MTI)
Ami segíthet abban, hogy a tanárok jobban érezzék magukat a bőrükben, az nem más, mint az elismerés – vallja Medgyes Péter. „Sokan panaszkodnak a tanárok munkájára, sokan nyilatkoznak róluk lesajnálóan; úgy látszik, mi egy síró nemzet vagyunk. Pedig az elmúlt húsz évben derekas munkát végeztek a magyar pedagógusok, és sok mindent elértek, amiből önbizalmat meríthetnének”.
Az előadó szerint különösen igaz ez a nyelvoktatásra. Európai szinten ugyan még mindig hátul kullogunk az idegen nyelvet tudók számát tekintve, a rendszerváltás óta mégis megháromszorozódott azoknak a száma, akik megtanultak valamilyen idegen nyelvet. Vagyis a nyelvtanítás egyértelműen sikerágazatnak tekinthető hazánkban.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Medgyes Péter azokat az eredményeket részletezi majd előadásában, amikre az elmúlt két évtizedben büszke lehet a nyelvtanárok társadalma. Ha rövid távú projektekre gondolunk, ilyen volt például az orosz nyelvtanárok átképzése közvetlenül a rendszerváltás után. Akkor nem kevesebb mint 5 ezer tanár „nyergelt át” sikeresen az angolra vagy a németre. A hosszú távú programok közül pedig pozitív példaként említhető a kéttannyelvű iskolák és a nyelvi előkészítő osztályok létrejötte.
„A tanárok látszólag nem szorulnak rá az önbizalom-növelésre, hiszen amikor a katedrán állnak, úgy tűnik, hogy ők a császárok. Valójában azonban anyagi és társadalmi megbecsültség híján igenis rájuk fér a dicséret. Szükségük van rá, hogy valaki képletesen szólva megsimogassa a buksijukat, és tudatosítsa bennük, hogy hasznos állampolgárai az országnak” – fogalmaz az oktató.