-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ma négy általáson iskolában folyik szlovén-magyar kétnyelvű oktatás Szolvéniában. A köz-és felsőoktatásban ugyanez nem valósult meg.
A felemás eredményeket és több esetben a szlovén szülők tiltakozását kiváltó kényelvű oktatás Lendván és gyertyánosi fiókiskolájában (1–3. osztályig), Dobronakon, Göntérházán, valamint Pártosfalván folyik; a pártosfalvai iskola keretében az őrihodosi (1–2. osztály) és a domonkosfai (1–2.) fiókiskolákban.
Ahogy a kétnyelvű oktatásról szóló összeállítás-sorozatának legújabb cikkében a Népújság című szlovéniai magyar hetilap írja, az iskolahálózat két évtizede még sűrűbb, s főleg a vidékre jellemzően felaprózottabb volt. Lendvát illetően Csentében, Völgyifaluban, Petesházán és Gyertyánosban működött fiókiskola, mivel a mostaninál nagyobb gyermeklétszám lehetővé tette ezt.
Az általános iskolák után fokozatosan a középiskolai szinten és a felsőoktatásban is lehetővé kívánták tenni Szlovéniában a magyar anyanyelvű oktatást, de erre nem került sor. Az általános iskolai szinten a Muravidék északi településein nagyobb változás az 1980-as évek elején történt, amikor 1981-ben megnyílt az akkor még a muraszombati községhez tartozó új, központi kétnyelvű iskola Pártosfalván.
A kétnyelvű általános iskolák alapítói a járások, társalapítói pedig a magyar nemzetiségi önkormányzati közösségek voltak.
A Pártosfalvi Kétnyelvű Általános Iskola megépítése előtt a Muravidék déli, nemzetiségileg vegyesen lakott települései – Pártosfalva, Szécsiszentlászló, Kisfalu, Csekefa – az úrdombi iskolakörzethez tartoztak. Pártosfalván és Szentlászlón fiókiskola működött 1–4. osztályig, kétnyelvű oktatással. Szentlászlóról az 5. osztályba Kebele kétnyelvű tanintézményébe is beiratkozhattak a magyar diákok, a pártosfalviakat pedig a fokovci kétnyelvű iskolába irányították. Kétnyelvű oktatás Kebelén már 1961-ben folyt, de 1973-ban megszűntették.