-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A hátrányos helyzetű családok gyerekei 5 éves korukra akár másfél éves lemaradásban lehetnek osztálytársaikhoz képest. A brit oktatáspolitikusok már 2 éves kortól elérhetővé tennék az iskoláztatást.
Magyarországon 2011-ben az új köznevelési törvény tette kötelezővé az óvodába járást 3 éves kortól. Az új szabály megosztotta a társadalmat; sok vita alakult ki arról, hogy mi a célja a 3 évesek közoktatásba kényszerítésének. Nagy-Britanniában – úgy látszik – nagyon hasonló megoldást keresnek a szegény, hátrányos helyzetű családok gyerekeinek iskolai előmenetelét illetően. Egy új javaslat szerint már három, sőt akár két éves kortól elérhető lenne az iskolai oktatás a legszegényebbek számára. A hangsúly persze ott a lehetőségen van, szó sincs arról, hogy a 2 éves gyerekek iskolába adása törvényileg kötelező volna.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A szegény sorból származó gyerekek óhatatlan iskolai lemaradása nemcsak Magyarországon probléma, hanem például Nagy-Britanniában is. Sally Morgan, a brit oktatási hivatal, az Ofsted feje arról számolt be egy nemrégiben tartott konferencián, hogy a hátrányos helyzetű családokból származó gyerekek 5 éves korukra átlagosan másfél éves lemaradásban vannak a kortársaikhoz képest. Éppen ezért a hivatal vezetője szerint már igen korán, 2-3 éves korban lehetővé kellene tenni az érintett családok számára, hogy gyereküket iskolába adhassák. Ezzel elejét lehetne venni a generációról generációra öröklődő hátrányos helyzetnek.
Morgan – aki korábban Tony Blair tanácsadójaként működött, és 2011 óta vezeti az Ofsedet – véleménye szerint szerint egy „bátor, nagy és erős” mozgalomra van szükség az alulteljesítők felkarolásában. Olyan intézményt kell létrehozni, amely a diákot végigkíséri tanulóévei alatt 3 éves kortól egészen 18 éves koráig. Az Ofsted hivatalos kutatása szerint ugyanis a szegény sorból származó 5 év alatti gyerekeknek átlagosan 19 hónapnyi lemaradásuk van az osztálytársaikhoz képest már akkor, amikor 5 évesen belépnek az első osztályba. Ez pedig megpecsételi az iskolai előremenetelüket. „Ezeknek a gyerekeknek igen fejletlenek a szociális képességeik, gyengén kommunikálnak és rossz a szövegértésük. Nem készek arra, hogy iskolában tanuljanak. A szülői támogatás hiánya, a szülők tanulás iránti elkötelezettségének alacsony szintje, a nem megfelelő táplálkozás, az otthoni sokszor mostoha körülmények mind-mind növelik a különbséget a jómódú és a szegény sorban felnövő gyerekek között” – mondja a szakértő.
Morgan kijelentései várhatóan nagy port fognak kavarni a közoktatási rendszer átalakítása ügyében. A tervezett átalakítás ugyanis tovább szélesítené az iskola hatókörét, és olyan gondozó és támogató szerepeket ruházna rá, amelyek hagyományosan a szülőkhöz tartoznak. Az Ofsted főinspektora – Morgannel egybehangzóan – úgy nyilatkozott, hogy az iskolának kell közbeavatkoznia azoknak a családoknak az esetében, amelyeknél a gyerekek iskoláztatásának támogatása nem valósul meg. „Ma az iskolások közül a nagyon hátrányos környezetből érkezők nem képesek a tanulásra, amikor belépnek az iskolarendszerbe, őket előbb elő kell készíteni arra, hogy később tanítani lehessen őket.”
Nagy-Britanniában már jelenleg is sok iskola vállalja az óvodás korú gyerekek napközbeni felügyeletét heti minimum 15 órában. Ez azonban mind nehézkesebbé válik, ugyanis egyre több az ide kerülő gyerek, és az erre fordítható összegek évről évre csökkentek. A kormány nemrégiben egy olyan támogatási rendszert alakított ki, amelyben a legszegényebbek számára akár már 2 éves kortól megnyithatók az iskolai napközi kapui. A támogatást a kormány azzal indokolta, hogy az iskolai felügyelet bizonyítottan jó hatással van az iskoláskor előtti gyerekek fejlődésére – különösen azoknál, akik igen szegény családokból származnak.
Forrás
Schools should admit children at age of two or three, says Ofsted chief