-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogy lehet kerekesszékkel bevenni egy éles kanyart? Miért szélesebb a mozgássérültek számára kialakított parkolóhely? Hány évesnek tűnünk a hangunk alapján? A választ maguk az érintettek árulják el a budapesti Dessewffy utcai Ability Parkban. Mert válaszolnak – csak kérdezni kell.
Úgy véled, roppant tájékozott, segítőkész és főként felvilágosult vagy – szerinted is fontos az akadálymentesített bejárat a hivatalba és az alacsonypadlós busz, az integrált oktatás és a Paralimpia. Nyugodt lélekkel, szinte büszkén lépsz be az interaktív élményparkba, hiszen a látogatásoddal tanúságot teszel róla, milyen nagyszerűen kezeled a fogyatékos embereket.
Aztán meglepődsz.
(Forrás: MTI/Beliczay László)
Foglalj helyet!
Az épület utcára néző, szinte az egész falat betöltő ablakán embléma: egy kentaur, két hátsó lába helyén kerékkel. Tágas előtér, csöpp ruhatár, ahol egy segítő, azaz „animátor” csatlakozik hozzánk, játékosokhoz, hogy végigterelgessen bennünket a parkon. Csakhogy a mosolygós kísérő nem lelkes egyetemista vagy jólöltözött kívülálló: maga is fogyatékos. Az ember először talán meglepődik, aztán esetleg feszeng, majd megszokja, felszabadul – és talán hamarosan már nevet is, hiszen ez játék. És nem is akármilyen.
A park első állomása a kerekesszékes akadálypálya. „Foglalj helyet!” – hangzik az invitálás, és a röpke oktatás után mindenki maga vághat neki a kétkerekesekre szabott pályának. Ja, hogy nem egyszerű? Nem bizony. De segítenek.
„Fontosnak tartom, hogy amikor valaki elkezdi a körútját a parkban, rögtön egy fogyatékos ember fogadja, hiszen itt ők segítenek a játékosoknak, nem pedig fordítva. Az élménypark hatása aztán már a játékoson illetve azon múlik, hogy mit vár ettől a játéktól. Nekünk nem feladatunk kinyilatkoztatni, közölni, hogy »így vannak a dolgok«” – magyarázza Nagy Géza, az egyesület elnöke, a park vezetője.
Az akadálypályán kétszer is végig lehet menni, ha belefér az időbe – ha nem állnak sorba a következő látogatók. Ahogy leparkolom a kerekesszéket, egy pillanatra furcsa érzés fog el: mi tízpercnyi tapasztalat után felállunk a székből. „Oktatónk” azonban benne marad.
Nagy Géza magyarázata szerint nagyon fontos, hogy az alkalmazottak feldolgozzák a saját fogyatékosságukat, hiszen a nélkül nem tudnának beszélni róla.
„2002-ben, amikor az Ability Park elindult, még nem voltak állandó foglalkoztatottjaink. Amikor azonban nőtt az érdeklődés, szükség volt állandó munkaerőkre” – mondja az ügyvezető. – „Ha viszont valakinek ez a munkája, nem teheti meg, hogy nincs kedve beszélni, foglalkozni a látogatókkal, rendezvényre menni, hiszen folyamatos »ellátást« kell biztosítania. Át kell alakítani a hozzáállását. Ez másfajta szervezeti hátteret is igényel.”
(Forrás: MTI/Beliczay László )
Néma téma
Egy asztal, ahol jóképű fiatalember várja a soron következő kíváncsiakat, és nagyot köszön – főhajtással. Máris előkerül a jelnyelvi ábécé: kéri, hogy mindenki mutogassa el a saját nevét. Mintha lassan, minden hangot megrágva mutatkoznánk be, úgy rakjuk össze jelenként a neveket, a kontraszt azonban csak akkor válik nyilvánvalóvá, amikor animátorunk „elhadarja” a sajátját: Gergő. Amikor végre kibetűzzük, a sikerélményünk óriási. Színeket, jelzőket, köszönést tanulunk, a szomszédos asztaloktól is nagy nevetgélés hallatszik: a siketek elmagyarázzák a félremutogatott jelek netán vaskos jelentését is.
Persze nem egyszerű megtalálni a megfelelő kereteket a különböző fogyatékossággal élők teljesen eltérő helyzetének a bemutatására. „Az Abilityben olyan játékokkal dolgozunk, amelyek alkalmasak arra, hogy a játékosok megismerjék a fogyatékos emberek hétköznapjainak részleteit” – magyarázza Nagy Géza. Bár az elsődleges közönség a gyerekek, diákok korosztálya, korántsem pusztán nekik szánják a parkot – rajtuk keresztül maga a család és számos olyan foglalkozás is elérhető, amely a fogyatékos kérdésben érintett. Az Ability Parknak tehát nem csupán a tájékoztatás és a szórakoztatás a célja, hanem inkább alternatív figyelemfelkeltő módszerként funkcionál: „úgy gondoljuk, hogy ha jól dolgoznak az építészek, a jogszabályalkotók vagy épp a nyelvoktatók, akkor a fogyatékos embereknek eleve nem okoz gondot bejutni egy épületbe, elintézni valamit, vagy megtanulni egy idegen nyelvet.”
A park munkatársainak lelkileg mindenesetre igencsak felkészültnek kell lenniük, hiszen a saját fogyatékosságukkal dolgoznak. Ahogy Nagy Géza mondja, ehhez elengedhetetlen, hogy megfelelő mentálhigiénés támogatást kapjanak, hogy el tudják látni a feladatokat, és időről időre feltöltődjenek, felkészüljenek. No és persze egy nagy adag humorérzék sem árt. Egy fiúnak az asztalnál épp ez juthatott eszébe, mert kibukik belőle: „ti mennyit röhöghettek a gesztikulációnkon!” Siket oktatónk somolyog, bólogat, és a következő mondatában már azt magyarázza, hogy a jelnyelvi jelek között milyen arányban találhatunk ikon, index vagy szimbólum alapúakat.
Vaksötét
Keress meg különböző tárgyakat egy teljesen elsötétített szobában pusztán a tapintásodra és térérzékedre hagyatkozva, majd a megszerzett kódot kisilabizálva oldd meg a rejtélyt – valóban izgalmas feladat, ahol vak animátorok segítik a látókat. „Ha félsz a nagyon sötétben, gyere ki nyugodtan” – mondják. Van, aki nem is bírja, kisiet. A szobából kifelé jövet segítőnk figyelmeztet: „most majd óvatosan nyissátok ki a szemeteket, mert kint erős a fény – azt mondják...”
Egy Braille-írásos cetlit szorongatunk, a megfejtés szinte mellékes, a betűzés az izgalmas. No és a bónusz, amit kapunk: a saját Braille-névjegyét egy vak „gépírónő”, Andrea készíti el mindenkinek. Egy óvatlan kérdést kap: „és... te tényleg teljesen vak vagy?”. Majdnem felszisszenek, de aztán mégiscsak kíváncsian várom a választ. A lány szinte gurgulázva nevet: „én? Mint ide Lacháza!”. És mi felszabadultan nevetünk vele.
„A természetes kíváncsiság bizonyos dolgokat a felszínre hoz” – mondja Nagy Géza. – „A kisebb gyerekek például olyasmit kérdeznek, hogy hogy tudsz te zoknit párosítani, ha nem látsz – a középiskolások persze inkább arra kíváncsiak, hogyan ismerkednek, vagy éppen hogyan szeretkeznek a fogyatékos emberek. Animátoraink pedig sokszor vissza tudnak kérdezni, és így közös hangot találni a tinikkel: bár furcsán hangzik, egy kamasz, aki elégedetlen magával, hasonló gondokat élhet át, mint akinek valamilyen fogyatékossága van. Ettől a pillanattól kezdve pedig a két ember úgy ül egymással szemben, hogy tudnak miről beszélgetni” – magyarázza.
A park érdekessége, hogy nem csak az „épeknek” tud újat mondani. „Az itt dolgozó fogyatékos emberek a különbözőségüket és az azonosságukat is megélik. Egymásról sem lenne egyébként sok ismeretük. Az Ability üzenete tehát kifelé és befelé is ugyanaz: az, hogy ki a segítő, és ki a segített, csupán alkalom- és helyzetfüggő” – fogalmaz az ügyvezető. – „Sikerként könyveljük el például, hogy nálunk a siketek jelentős része el tudja már olvasni a Braille-írást, és a vakok is elkezdtek jelnyelvet tanulni. A különböző fogyatékossággal élők megtalálják a barátkozás, kapcsolatteremtés módját.”
Kételyek ide vagy oda, Nagy Géza szavaiból kiderül, hogy ez nem is olyan lehetetlen. „Szerintem sokkal nagyobb a különbség a dohányzók és a nemdohányzók, mint a vakok meg a siketek között. A másfajta kerethelyzetek ugyanúgy összehozzák az embereket. Ha egy siket és egy vak kismama találkozik, valahogyan beszélgetni fognak a várandósságról – a vak például lassabban, tagoltabban beszél, hogy megkönnyítse a szájról olvasást, a siket valamilyen hangot fog kiadni, hogy a vak megértse őt, de az is lehet, hogy csetelni fognak. Nincsenek egységes megoldások. Úgy fognak kommunikálni, ahogy a legjobbnak találják.”
Figyeld a kezemet
Nem csoda, ha a látogatás vége felé a látogatóban felerősödik az érzés: vissza kéne még jönni ide. Kérdezni, mert itt azt is lehet, rácsodálkozni valamire, mert itt az óhatatlan. És jóleső: hiszen „csak” játszani kell. „Kulturális ismereteink része a fogyatékos emberekről szóló ismeretanyag” – szögezi le Nagy Géza. – „Ennek mindenféle kommunikációelméleti, játékelméleti, kultúrtörténeti és egyéb háttereit ismertük fel mi, és próbáltunk megoldást találni. Újrafogalmazni valamit a játékban nem más, mint maga az integráció.”
És a játék nem csak az ép (?) ember életének a része: a park egyik animátora például maga is nagy játékos, vagy inkább sportoló: bocsaversenyző. A kerekesszékben fiatalember ül, előtte saját, egyedi nyelvének „szótára”: egy tábla jelekkel, szavakkal. A Pető Intézetben eltöltött évek eredményeképpen Zozó ugyanis megkeresi a megfelelő szavakat a táblán a jobb keze kisujjával, amely a leghatékonyabban mozgatott testrésze – így válaszol a kérdésekre. Mindent ért, amit mondunk, kérdezünk, gyorsan mozgó szeme csupa értelem, ám beszélni, írni nem tud. Mellesleg már a londoni Paralimpiára készül.
Hangoskönyveket hallgat, kollégiumban lakik és villamoson utazik. Kerekesszéke karjára kis füzetet rögzítettek – benne egyszerű kérések, információk az utastársaknak: „a Mechwart ligetnél szállok le”, „mindent megértek, amit mondasz nekem”.
Búcsúzunk tőle, kifelé indulunk. Jönnek a következő látogatók. Még halljuk, ahogy egy lány éppen hangosan olvasgatja a kerekesszék noteszének lapjait. Az utolsó oldalhoz ér:
„Velem lehet beszélgetni. És veled?”