-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Először győzedelmeskedett egy hivatásos játékossal szemben egy számítógépes program a japán sakként is ismert sógi játékban a hétvégén.
Az Aszahi Simbun japán napilap hétfői beszámolója szerint a Ponanza névre keresztelt program, amely másodpercenként 30 millió számítás elvégzésére képes, Szato Sinicsi négydanos sógimester védekezési hibáját kihasználva tudott győzni.
2012-ben egy számítógép már legyőzött egy visszavonult sógijátékost, de az most fordult elő először, hogy egy aktív profi felett aratott győzelmet egy program. Habár a hátrányosabb kiinduló helyzetből kezdő Szato a játszma közepéig jobb helyzetben volt, mint a gép, később több kisebb hibát is elkövetett, amit a gyakorlatilag tökéletesen játszó program azonnal kihasznált.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Szato és a Ponanza küzdelme egy emberek és számítógépek közti, öt játszmából álló összecsapás-sorozat része volt, amely során öt sógimester méri össze tudását a tavaly számítógépes programok között megrendezett sógivilágbajnokság első öt helyezettjével. A sorozat első játékát Abe Koru sógimester nyerte egy másik program ellen.
Japánban már nagyjából négy évtizede fejlesztenek sógiprogramokat, de ezek csak az elmúlt években kezdték el megszorongatni a profikat. Szato és a Ponanza meccse során beszámolók szerint a program a megszokottól jelentősen eltérő taktikai lépéseket hozott, amelyek meglepetésként érték a mestert.
A sakkhoz hasonló sógit kilencszer kilences felosztású táblán játsszák. A bábuk közül soknak van megfelelője a nyugati sakkban, de ezek lépései gyakran nem egyeznek meg teljesen. Jelentős különbség a két játék között, hogy a sógiban az ellenfél térfelének utolsó három sorába lépve a legtöbb bábu előléptethető, valamint a táblán való lépés helyett az ellenféltől leütött bábuk valamelyike visszatehető a táblára saját bábuként.