-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Science című amerikai tudományos folyóirat negyedik éve hirdette meg a a „Táncold el a PhD-dat!” című versenyt. A verseny lényege, hogy a pályázóknak saját doktori értekezésük tartalmát kell lefordítaniuk a tánc nyelvére. Az előadásban a disszertáció szerzőjének is részt kell vennie.
A versenynek három kategóriája volt, méghozzá nem a táncstílusok, hanem a tudományterületek alapján: kémia, biológia és társadalomtudományok. A felhívásra összesen ötvenöt pályázat érkezett, ezek közül hat korábbi nyertes 16-ot válogatott be a fináléba. Ezeket amerikai vezető egyetemek képviselői értékelték, melyet végül az A Ti2448 komponensek mikrostruktúrjának és tulajdonságainak összefüggései szelektív lézerolvasztással: egy szerelmi történet című koreográfia nyert meg. A nyertes 1000 dollár készpénzzel és egy belgiumi utazással lett gazdagabb. A nyestet természetesen az érdekelte leginkább, milyen nyelvészeti témájú dolgozatok vettek részt a versenyben.
A nyelv, a zene és a tánc lényegileg ugyanaz
Julia Uddén dolgozata A nyelv mint strukturál sorozatok: a Broca-terület alkalmi szerepe címet viseli, és arra mutat rá, hogy a területnek nem csupán a beszédben, hanem mintázatok felismerében van szerepe – a zene és a tánc esetében éppúgy, mint a nyelvében. A videó elején látható eszköz mágneses impulzusokat bocsát ki, segítségével felerősíthetőek vagy megzavarhatóak az agyhullámok.
A videón egy háromelemű mintasorozatot láthatunk: az első két elem azonos, a harmadik különböző, tehát egy AAB sorozatról van szó. A mágneses hullámok megzavarják a sorozatot, a mintasor elromlik, a tánc elveszik. A zenét a kutató táncos maga szerezte Schnelika művésznéven zeneszerzőként is tevékenykedik.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Szabályok és kategóriák
So Cudzsi dolgozatának címe A fonológiai kategóriák és fonológiai szabályok korai elsajátítása: holland-japán kontrasztív tanulmány.
Életünk első évében „univerzális hallgatók”-ból „nyelvspecifikus hallgatók”-ká válunk: azokra a hangokra, hangkapcsolatokra válunk fogékonyakká, melyek anyanyelvünkben (anyanyelveinkben – a környezetünkben rendszeresen beszélt nyelv(ek)ben) előfordulnak. A dolgozat azt vizsgálta, hogy holland és japán gyerekek hogyan tanulják meg, hogy ugyanabban a szóban hol [n], hol [m] hangzik (pl. az angol ten ’10’ szó [tem]-nek hangzik a ten men ’tíz férfi’ szókapcsolatban).
A tánc elején azt láthatjuk, hogyan hangzanak a beszéd hangjai egy újszülött számára. Minden táncos egy beszédhangot jelképez, melyeket a gyerek egyenrangúként kezel. A második jelenet az első hónapokat mutatja, amikor a gyerek statisztikai alapon megtanulja elkülöníteni anyanyelvje hangjait. A japán és a holland gyerekeke néhány hónap után különböző kategóriákat különböztetnek meg. A következő két jelenetben a gyerekek elsajátítják a fonológiai szabályokat: bár az [n] és az [m] két különböző elem, bizonyos esetekben a különbségük nem lényeges: a [ten] és a [tem] nem feltétlenül két különböző szó, míg a nap [nep] ’szunyóka’ és a map [mep] ’térkép’ igen.
Az -- ugyan nem nyelvi témájú, de igen szórakoztató -- győztes pályamű pedig itt látható:
Forrás