-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Sony kapta az idei E3 játékipari szakkiállítás legnagyobb ovációját, de vajon miért? Kik a nyertesek és kik a vesztesek? Már most eldönthetjük, mit vegyünk karácsonyra gyermekünknek, vagy éppen magunknak – csak győzzünk átlátni az olykor meglehetősen szürreális technoblablán!
A nagy videojáték-kiadók rendszerint a kora nyári E3 játékipari szakkiállításra tartogatják az év legnagyobb durranásait. Idén két új videojáték-konzol is debütál, de tudnak-e valamiben újítani készítőik, vagy csak minden nagyobb és szebb lesz, mint tavaly? Röviden összefoglaljuk az öt nagy eseményt: a szoftvert és hardvert egyaránt gyártó Microsoft, Sony és Nintendo mellett hagyományosan ilyenkor lép a nagyközönség elé az Electronic Arts és a Ubisoft játékszoftver-óriás is. Ön mit szeretne inkább, felhőtechnológiát vagy egésztest-deformációt? Egyáltalán mi az az egésztest-deformáció?
(Forrás: Wikimedia Commons / popculturegeek.com / CC BY 2.0)
Microsoft – Mégsem kell a tévé
A Sony és a Microsoft már az E3-at megelőzve rendezett sajtókonferenciát, ezeken a két nagy rivális egyaránt legújabb játékgépét mutatta be. A PlayStation 4 és az Xbox One nem igazán ragadtatta el sem a rajongókat, sem a szaksajtót, úgyhogy mindkét cégnek volt mit javítania az E3-on.
A Microsoft korábbi Xbox One-bemutatóján kimondottan arra összpontosított, hogy a játékkonzolt háztartási szórakoztatóközpontként pozicionálja. Habár – mint azt részletesen elemeztük – az Xbox tényleg szuper tévédoboznak ígérkezik, de a törzsközönség elsősorban mégis játékprogramokat vár az új konzoltól.
A Microsoft tanult a kritikából, és az E3-ra rengeteg játékot hozott. Ezek közül ráadásul sok nem egyszerű folytatásnak készül, hanem teljesen új világokban játszódik – a közelmúltban egyre kevésbé volt jellemző az iparágra az efféle kockázatvállalás. Azért nem minden arany, ami fénylik – a Project Spark játéktervező-játék például időnként meglehetősen emlékeztetett a Sony hasonló sorozatára, a Little Big Planetre, a Ryse: Son of Rome pedig a szintén az antik világ által ihletett playstationös God of Warra:
Az Xbox egyik fő vonzereje mindig is a többjátékos lövöldözés volt. A műfaj idei mezőnyéből a Titanfall ígérkezik nagy slágernek:
Végre fény derült az új Xbox árára is – ötszáz dollárért vagy ugyanennyi euróért kaphatjuk meg. Ez meglehetősen sok (magyar pénzben úgy százötvenezer forint), annál is inkább, hogy mint lejjebb látni fogjuk, másnak sikerült a Microsoft alá ígérni...
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Electronic Arts – Világméretű kaland
A Microsoft előző sajtótájékoztatóján már kiderült, hogy folytatódnak az Electronic Arts közkedvelt sportjáték-sorozatai, de a cég saját bemutatóján még több részletet tudhattunk meg. Bevállalós pillanat volt az új NBA Live 14 kosárlabdajáték beharangozója, slam poetry előadással:
Legkésőbb az EA sajtótájékoztatóján levonhattuk a következtetést, hogy az idei év leggyakrabban elhangzó kifejezése a „részletesen kidolgozott világ, ami a felhasználóktól függetlenül is létezik”. Mindezt a felhőtechnológia teszi lehetővé. Mind a Microsoft, mind a Sony az új konzolok indulásával egy időben rengeteg pénzt öl a hálózati infrastruktúrába, és érdekük, hogy az új játékok kihasználják a kínálkozó lehetőségeket. Az EA és a Ubisoft is kapott a lehetőségen, és mindkét cég számos olyan programot fejleszt, aminek a fő újdonsága az állandó online világ.
A további, még a felhőnél is megfoghatatlanabb technikai újításokat helyenként meglehetősen nevetséges módon próbálták eladni nekünk; ez nemcsak az EA-re igaz, de talán ezen a sajtótájékoztatón volt a legfeltűnőbb. A jobban rombolható pályákat a level – ’pálya’ és to level - ’ledózerolni’ szavak ihlette „Levolution” reklámszöveggel hirdették, az új UFC küzdősportjáték pedig „egésztest-deformációt” kínált. (Ha esetleg nem lenne egyértelmű, itt a küzdő felek teste deformálódik életszerűen, ahogyan egymásnak préselődnek.)
Itt került elő viszont az első olyan új játék, aminek női főhőse lesz – a klisékkel tudatosan szakító Mirror's Edge akció-kaland második része ráadásul az EA-show nagy záró meglepetése volt:
Ubisoft – Zene, tánc, vidámság
A Ubisoft sajtókonferenciáját a tavalyihoz hasonlóan idén is Aisha Tyler vezette. Reméljük, ebből rendszert csinálnak – Tyler humoros, ért a dolgához, és fekete nőként a fehér férfiak között gyakorlatilag egymaga felelős a nemi és etnikai változatosságért. (Ami persze meglehetősen szomorú...)
A már megszokott Ubisoft-sorozatok, mint a Splinter Cell vagy a Rayman mellett más is előkerült: a régóta készülő South Park szerepjáték kiadót cserélt, a THQ csődje után a Ubisoft szerezte meg a projektet. Az új autóversenyzős The Crew videóját pedig még azok se hagyják ki, akiket teljesen hidegen hagy a téma, mert nagyon szép:
A Ubisoft talán az egyetlen nagy fejlesztő, amely még nem adta fel a zenés-táncos játékok készítését, miután úgy tűnt, végleg kifut a trend. Jön az új Rocksmith, a Just Dance 2014, aktuális tinisztárokkal és ha jól láttuk, Gangnam Style-lal.
A Ubisoft egyik legnagyobb készülő címe a már tavalyi E3-on is bemutatott Watch Dogs. Ennek fő témája hirtelen nagyon aktuális lett (viccelődtek is rajta): a történet szerint a főhős gyakorlatilag minden ember bármilyen személyes információjához hozzá tud férni. Az amerikai titkosszolgálatok már kipróbálták, ön is tesztelné?
Az Assassin's Creed sorozat negyedik részében orrba-szájba kalózkodhatunk majd. Itt kiemelendő, hogy míg a legtöbb játékról csak átvezető animációk láttak napvilágot, a Ubisoft állítása szerint a következő videó azt mutatja, milyen lesz az AC4 futás közben:
Össznépi lövöldözés kategóriában a francia cég a Tom Clancy's The Divisionnel készül, ez a program egyben szerepjáték-elemeket is tartalmaz; vagy ha úgy jobban tetszik, szerepjáték, ami lövöldözős elemeket is tartalmaz. A The Division posztapokaliptikus Amerikája annyira tetszetős, hogy mi kevésbé posztapokaliptikusnak is elfogadnánk:
Sony – döcögős indulás, hatalmas siker
A Sony sajtókonferenciája nehezen indult; jó negyedórás csúszás után kezdődött csak, és utána is sok volt az üresjárat. Előkerült a televízió mint téma – ez már a Microsoftnak sem jött be. A játékbemutatók között gyakran esetlenek voltak az átvezetések, és beletelt egy időbe, mire felpörgött a show, de a japán cég végül hatalmas sikert aratott. Igaz, ebben fontos szerepet játszott az is, hogy az új PlayStation az ígéretek szerint olcsóbb lesz, mint az új Xbox – négyszáz dollárért vagy euróért (körülbelül százhúszezer forintért) már hazavihető.
A Sony figyelt az előző sajtótájékoztató fogadtatására – akkor az egész internet azon röhögött, hogy az új gép bemutatóján a cég nem képes megmutatni magát az új gépet. Most végre megcsodálhattuk az új PlayStationt a maga teljes valójában. Hatalmas meglepetésre egy fekete műanyag dobozt láthattunk, de a rajongókat ez is boldogította.
Óriási tapsot és örömujjongást kapott az a bejelentés, hogy a PS4 nem fogja korlátozni a használt játékok futtatását, és nem kell majd internetcsatlakozás a működéséhez. (A Microsoft épp ellenkező irányba mozdult.) Mi korábbi E3-akról sem emlékszünk ekkora ovációra:
A Quantic Dream stúdió nemcsak játékot hozott, hanem egy rövid, a PS4 grafikai képességeit bemutató animációt is. A The Dark Sorcerer poénját nem lőjük le, érdemes megnézni (hamarosan hosszabb változat is lesz belőle!):
A rengeteg cím közül kiemelkedett még a The Order: 1886, a lovagkort és a modern hadviselést ötvöző univerzumával:
A Sony több kis független fejlesztővel is leszerződött, például a közönségkedvenc Bastion alkotói is új játékkal készülnek. A Sony munkatársai a sajtótájékoztatón is hangsúlyozták, hogy szeretnék a PlayStationt a független fejlesztők számára a legjobb, legnyitottabb platformmá tenni. Hajrá – habár a PC-t nehéz lesz nyíltságban felülmúlni... A függetlenek játékaiból bemutatott összeállítás mindenesetre az egész E3 egyik legérdekesebb része volt, még úgy is, hogy több benne szereplő cím (például az Octodad és a Don't Starve) PC-re már megjelent:
A Sony-sajtótájékoztató nagy meglepetése volt, hogy a Square Enix mindenki által halottnak hitt projektje, a Final Fantasy Versus XIII hamvaiból feltámadva és Final Fantasy XV-re átnevezve gyönyörű videóval tért vissza. Reméljük, hamarosan ki is próbálhatjuk!
A Halo sorozatot sikerre vivő Bungie új játéka, a Destiny szintén csodaszép volt – a Destiny a hagyományos belsőnézetes lövöldözős formulára épül, de azt az eddig látottak alapján tökélyre viszi:
Nintendo – Olcsó hús?
A Nintendo már tavaly piacra dobta új játékkonzolját, a Wii U-t. Ezzel megelőzte a Sonyt és a Microsoftot, azonban a Wii U indulása igencsak balul sült el. A megszállott játékosokat az zavarta, hogy a Wii U technikailag meglehetősen gyengére sikeredett – a gép körülbelül a Microsoft és a Sony kifutó modelljeivel van egy szinten –, ráadásul a mai napig kevés játék készült hozzá. A kevésbé fanatikus felhasználók pedig nem igazán értették meg, hogy a Wii U teljesen külön játékgép, nem csak a huszonötmilliomodik Wii-kiegészítő.
Talán a Wii U kudarca miatt is akarta a Nintendo az idén olcsóbban megúszni az E3-at... A japán cég a megszokott élőszereplős sajtókonferencia helyett idén csak előre rögzített, online nézhető videóösszeállítást kínált. (A rajongók pedig a hajukat tépték, mert a videólejátszás épp a Nintendo központi oldalán nem működött.)
Innovációval a bemutatóban szinte egyáltalán nem találkoztunk, pedig a végén már nagyítóval kerestük az újításokat. Lesz új Mario minden mennyiségben, csakúgy, mint minden évben. Hamarosan megjelennek a Wii játékok Wii U változatai – lesz Wii Fit U, Wii Party U – és a megszokott Nintendo-sorozatok is folytatódnak. Kicsit szomorú, de jellemző, hogy az is nagy hírnek számított, hogy a Legend of Zelda: The Wind Waker, a Nintendo egyik legnagyobb klasszikus játéka hamarosan felújított kiadásban lát újra napvilágot:
Más tekintetben is úgy tűnt, a Nintendo nem igazán naprakész. Mint az elmúlt hónapokban kiderült, az emberek szeretnek a Wii U tablettel rajzolni, de eddig erre szinte egyáltalán nem volt lehetőség; csak most készül egy komolyabb rajzprogram a platformra. Nem értjük, ezt a felhasználói igényt miért nem lehetett az indulás előtt előre látni és kihasználni.
Kicsi öröm az ürömben, hogy a Nintendo is büszkélkedett a független fejlesztők Wii U-ra készülő játékaival. A Monolithsoft kurta-furcsa X névre hallgató monstre szerepjátéka pedig minden előzetessel egyre jobban néz ki. Most már igazán elnevezhetnék valahogy...
Az egyetlen formabontó Wii U cím a The Wonderful 101 volt. Ebben a látottak alapján úgy kell megküzdenünk szörnyekkel, hogy egy kupac emberből szuper csodafegyvereket rakunk össze:
Jó lesz nekünk?
Az idei E3 pozitívuma, hogy az új konzolok végre rivalizálást hoznak a kissé tespedt játékiparba. Új játéksorozatok indulnak, most a vadabb ötleteknek is kicsit nagyobb az esélye a megvalósulásra, mint az elmúlt években. A független fejlesztőket több cég is igyekszik megnyerni magának, úgyhogy várhatóan az apró, olcsó, de friss és vakmerő játékokból sem lesz hiány.
Szintén örömhír, hogy a mostanában igencsak gyengélkedő Sony összeszedte magát, és képes volt a legjobb sajtótájékoztatóval előállni. Kérdés, az ingatag pénzügyi helyzetű óriásvállalat hogyan fog kijönni abból, hogy gépenként száz dollárral aláígért a nagy vetélytárs Microsoftnak.
Az idei év kulcsszava a felhő, ezen kívül nagy technikai újításokat nem igazán láthattunk. Sőt, mi ennek sem örültünk maradéktalanul; azt ugyanis egyelőre nem igazán tudja senki sem, mi lesz a csodálatos, felhasználóktól függetlenül létező világokkal egy-két év elteltével. A tapasztalat az, hogy a cégek mindig hamarabb szokták leállítani a szervereket, mint ahogy azt a játékosok szeretnék...
Legnagyobb bánatunk azonban az, hogy a nagy kiadók továbbra sem szeretnék forradalmasítani a történetmesélést. Minden játékban lőni kell, megmenteni a világot, vagy lehetőség szerint mindkettőt egyszerre. Női főhősök alig akadnak, a kopasz űrgárdisták divatja után idén már egyenesen a harci robotok és a szuper sportkocsik uralták a terepet. Az elembertelenedő játékiparban még a független fejlesztőkben bizakodhatunk; mostanában szerencsére nekik is egyre tágabb tér nyílik. Mi mindenesetre figyelünk a további fejleményekre, és ezekről időről időre olvasóinknak is beszámolunk...