-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Jelenleg a világ 14 országában vitáznak német nyelven fiatalok.
Bartha Regina, a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium diákja második, Pőcze Júlia, a budapesti Tamási Áron Gimnázium diákja pedig a harmadik helyet vívta ki magának az észt versenyző győzelmével zárult Vitázik a világ ifjúsága (Jugend debattiert international) elnevezésű német nyelvű nemzetközi vitaverseny döntőjén pénteken Varsóban. A negyedik helyen a cseh vitázó végzett. Különleges módon a többfordulós nemzetközi megmérettetést lezáró döntő vitára két magyar versenyző is bejutott.
A Vitázik a világ ifjúsága versenyt 8. alkalommal rendezték meg: a kelet- és közép-európai középiskolások számára meghirdetett megmérettetésen minden évben 8 ország – Magyarország mellett Észtország, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Oroszország és Ukrajna – vesz részt. Az országos döntők alapján a szabályok szerint minden nemzet 2-2 versenyzőt küld a nemzetközi versenyre, melyet idén a lengyel fővárosban rendeztek meg egy egyhetes vitatréning keretében.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A 16 fiatal közül a héten lezajlott kvalifikációs fordulókon és az elődöntőn nyújtott teljesítmény alapján választotta ki a zsűri azt a négy vitázót, akik ütköztették érveiket péntek délután a Lengyel Zsidóság Történetének Múzeumában rendezett ünnepélyes döntőn. A záróvita azt a témát járta körül, be kell-e tiltani a szélsőséges politikai pártokat. A pro és kontra oldalt képviselő versenyzők mindegyike saját országából származó példákkal is alátámasztotta érveit. A vitázók előzetesen mindkét oldal védelmére felkészültek, majd a döntő előtt közösen állapodtak meg a vitabeli pozíciókról. Ahogy később elmondták, többségük nem a saját személyes véleményét képviselte.
Bartha Regina ebben a tanévben érettségizik kéttannyelvű osztályban, jövőjét német és történelem szakos tanárként képzeli el. „Hatalmas felelőssége van a tanároknak, előttem rengeteg remek és motiváló példa bizonyította be, milyen fontos feladat a nyelvoktatás” – fejtette ki Regina, aki a jövőben már a következő vitaversenyekre készíti fel iskolája indulóit.
A német nemzetiségi osztályban tanuló 17 éves Pőcze Júlia szerint nagyon sokat fejlődött a vitaverseny révén: a viadal jelentősen fejlesztette nyelvtudását, retorikai képességeit, sőt, pályaválasztására is hatással volt. Mint elmondta, diplomata szeretne lenni, dédelgetett álma pedig, hogy az UNICEF szolgálatában segítse a nehézsorsú gyermekeket.
Az egyhetes program résztvevőit többek között Claudia Roth, a Bundestag zöldpárti alelnöke köszöntötte. A döntő vitát Kónya Katinka, a varsói magyar konzul is figyelemmel kísérte. Ansgar Kemmann, a Vitázik a világ ifjúsága verseny vezetője az MTI-nek kifejtette: a viadalon a fiatalok olyan kérdésekkel foglalkoznak, amelyekben gyakran a felnőttek sem jutnak közös megegyezésre, nem találják a választ. Általa viszont elsajátíthatják a jó vitához szükséges képességeket: az odafigyelő hallgatást, a másik pozíciójának megértését, a saját vélemény kritikus szemmel való vizsgálatát, illetve elérik, hogy őket is meghallgassák. Ezek gyakran szinte fontosabbak, mint a téma szakmai ismerete.
„A történelemben számos esetben zártak le erőszakkal egy-egy politikai kérdést. Példa erre a Magyarországon 1956-ban történtek. A napjainkban Ukrajnában zajló konfliktus is azt példázza, mi történik, ha az emberek túl korán alkalmaznak erőszakot, mert nincs türelmük a meggyőzésre. Fontos már a fiatalokat megismertetni a meggyőzés, a saját vélemény megfogalmazása és kifejtése, a retorika technikáival: ezek befolyásolják a jövőjüket, segítik őket a mindennapi és politikai döntések meghozatalában is” – fejtette ki Kemmann.
Mint elmondta, jelenleg a világ 14 országában vitáznak német nyelven fiatalok. Németországban és Svájcban német anyanyelvűek vitáznak, a közép- és kelet-európai regionális nemzetközi versenyen résztvevő nyolc ország mellett Spanyolországban, Portugáliában, Kínában és Brazíliában pedig a németül tanult diákok számára rendezik meg a Jugend debattiert regionális versenyeit.
A vitaverseny a Goethe Intézet, az Emlékezés, Felelősség és Jövő Alapítvány, a Hertie Közhasznú Alapítvány és a Külföldi Német Iskolák Központi Igazgatóságának közös projektje, amelyet Magyarországon a Hanns Seidel Alapítvány, az E.ON Hungária, az Audi Akadémia, a Magyarországi Németek Önkormányzata és a Konrad Adenauer Alapítvány támogat.