-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mi köze lehet egy tetovált lány holttestének a kínai írásbeliséghez? Victor Mair azt feltételezi, hogy a kínai írás a tetoválásból fejlődött. Még Hérodotosz is tanúskodik az ügyben!
Victor Mair a tetoválásról mint kommunikációs eszközről merengett nemrég a LanguageLogon. Írását azzal kezdi, hogy szibériában előkerült egy 2500 éves sír, melyben egy 25 év körüli nő holtteste feküdt. A nő jégbe fagyott teste viszonylag jó állapotban megőrződött, a lágy szövetek is megmaradtak. A nő testét tetoválások borították.
A nő feltehetően hercegnő volt, erre utal, hogy köré lovakat és harcosokat is temettek. A harcosokon hasonló tetoválások voltak láthatóak. A sírok a paziriki kultúrához tartoztak: ez a régészeti kultúra az Ob forrásvidékénél, az Altaj-hegységben található.
A paziriki kultúra sok vonásában emlékeztet a sztyeppe távoli végében, a mai Ukrajna területén élő szkítákéra. Hérodotosz feljegyzi, hogy a szkíták szintén tetováltatták magukat, és a tetoválás a nemesség jele volt. Csak az alacsony társadalmi státuszú szkítáknak nem voltak tetoválásaik.
Mair úgy véli, hogy a tetoválás az írásos kommunikáció első megjelenési formája. Mair Lars Krutak kutatásaira hivatkozik: ő az irokézek, illetve az arktikus és szibériai népek tetoválásait vizsgálta. Megállapította, hogy ezek egyfajta aláírásként szolgálnak, tulajdonosaikat azonosítják, még ha meglehetősen bonyolultan és művészi módon is.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kiejtésben itt az [é] ékezete a második, úgynevezett középső emelkedő tónust jelöli.
Ennek kapcsán jut Mair eszébe, hogy a legrégebbi (kb. i. e. 1200-től dokumentált) kínai írásjel, amely ’írás’ jelentésű, a [vén] (文), eredetileg ’tetoválás’-t jelentett, és csak később kapta a ’kultúra, civilizáció, írás’ jelentést. Ha ehhez hozzátesszük az önmagában ’selyem’ jelentésű jelet, akkor kapjuk meg a ’vonalak, (forma)terv(ezés)’ jelentésű jelet: 纹 (ennek ejtése szintén [vén]). Ezt a jelet használják azonban a ’tetoválás’ kifejezésére is: a 纹身[vénsén], azaz elemeire bontva: ’vonalak, (forma)terv(ezés)’ + ’test’. Mair szerint ez arra utal, hogy Kínában közvetlen kapcsolat van a tetoválás és az írás kialakulása között.
Az időszámításunk előtti évezred első felében a mai Kína területén található kultúrák sok hasonlóságot mutattak a sztyeppeiekkel: a kínai előkelők temetési szokásai is hasonlóak voltak. Nem meglepő tehát, ha a tetoválás is magas presztízsű volt akkoriban – még ha erről lelet nem is tanúskodik. Időszámításunk kezdetéhez közeledve viszont változott a tendencia, és a tetoválás a megbélyegzés eszközévé vált: bűnözőket jelöltek meg így.
Egy utólagos kiegészítésben Mark Bender hozzáteszi: egyáltalán nem meglepő, ha a tetoválásokat hordozható feliratokként használták. A származásnak sok kultúrában van központi szerepe, és a származást, az egy-egy törzshöz való tartozást jól jelölheti a tetoválás. Így a tetoválás nem csak az önazonosság, hanem a csoporthoz tartozás jele is lehet.
A cikkben felmerül az a kérdés is, hogy a tetoválások motívumai mmilyen kapcsolatban vannak a tárgyi emlékeken, például a korai bronztárgyakon vagy a szarvasköveken látható motívumokkal. Az tény, hogy a jégbe fagyott hercegnőn látható motívumok kétségtelenül hasonlítanak ezekre.
További olvasmányok