-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A történelmi ismertek hiányossága miatt a német fiatalok jelentős része nem tud különbséget tenni diktatúra és demokrácia között egy felmérés szerint.
A berlini Freie Universität felmérésében megkérdezett mintegy 7500 középiskolás közül minden negyedik úgy gondolta, hogy a hitleri rezsim nem volt diktatúra, és csak minden második szerint volt egyértelműen az. A kommunista NDK nagyjából harmaduk szerint nem volt önkényuralom, a régi NSZK nagyjából a felük szerint volt demokrácia, az újraegyesített Németországot pedig csak a megkérdezettek hatvan százaléka tartja demokratikus berendezkedésű államnak.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Valamennyi kérdést együttvéve az látható, hogy a 14-16 év körüli középiskolások hozzávetőleg negyven százaléka nem lát különbséget önkényuralom és demokrácia között. A felmérés azt is kimutatta, hogy a történelmi ismeretek első számú forrása az iskola, ezért a múlt pontosabb megértését főként az oktatás átalakításával lehet elősegíteni. A legfontosabb az, hogy több órában foglalkozzanak a XX. század, azon belül pedig az 1945 utáni időszak történetével – véli Klaus Schroeder kutatásvezető, aki szerint az iskolai tanórák mellett a történelmi emlékhelyek felkeresése is sokat segíthet.
Az értékorientációt tekintve is változásra van szükség, a jelenkortörténet oktatása során „a politikai rendszerek összehasonlító elemzését a szabadság, az emberi jogok, a jogállamiság és a pluralizmus értékei alapján kell elvégezni” – mondta a kutató a Der Tagesspiegel című lap csütörtöki beszámolója szerint.
Hangsúlyozta: a múlt megítélése körüli zavar ismerethiányból adódik, nem pedig valamilyen értékválság vagy szélsőséges politikai eszme terjedésének a következménye. Ezt mutatja, hogy a fiatalok értékrendjében a szabadság kiemelt fontosságú, öt felsorolt társadalmi berendezkedés közül messze a legtöbben azt választották, amelynek a szabadság volt az alapelve.