-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A kreativitást általában pozitív tulajdonságnak értékeljük, és elismerjük azokat a személyeket, akik rendelkeznek ezzel a képességgel. Arra ritkábban gondolunk, hogy a kreativitásnak vannak árnyoldalai is: például a kreatív gondolkodás végső soron tisztességtelenséghez is vezethet. Lássuk, hogyan!
A kreatív ember képes új ötletekkel előállni, új, izgalmas megoldásokat adni egy problémára, ki tud találni izgalmas, új termékeket. Sok olyan foglalkozás van, amelyben nagyra értékelik ezt a képességet. Egy cégnek aranyat érhet a kreatív munkaerő, mert garantálhatja hosszabb távon a megújulás képességét, a hosszú távú fönntarthatóságot, és a versenytársakkal szembeni előnyt. A kreatív emberek általában jó humorúak, altruisták, általában jókedvűek és rugalmasak. Egy kutatásból pedig az is kiderült, hogy a kreativitás segíthet megbirkózni az egyénnek azzal a tapasztalattal, hogy visszautasítják valahol.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kreativitás azonban sokszor veszélyes is lehet. Előfordulhat az az eset, hogy ha egy kreatív ötletet visszautasítanak, az ötletgazda már csak azért is keresztülviszi, amit kitalált – nem törődve sem a társas (vagy jogi) szabályokkal, sem a hallgatólagos megállapodásokkal, normákkal. Tehát ebben az esetben a kreativitás az együttműködés megszűnését eredményezi, sőt, akár tisztességtelenséghez, szószegéshez is vezethet. Jól illusztrálja ezt az eshetőséget a post-it jegyzettömbök feltalálójának az esete.
A történet 1968-ban kezdődött, amikor a 3M cég egyik tudósa, Spencer Silver azt a megbízatást kapta, hogy fejlesszen ki egy különlegesen erős ragasztószert, amelyet repülőgépek építéséhez tudnak majd használni. A kísérletei során sikerült előállítania egy rendkívül gyenge ragasztót, amelynek azonban megvolt az a különleges tulajdonsága, hogy nem hagyott semmiféle nyomot a felületen. Így a beragasztózott felület újra használható volt a ragasztószerrel való érintkezés után is. A 3M vezetői nem voltak túl elégedettek az új termékkel, félretették, majd kisvártatva megfeledkeztek róla.
Évekkel később a cég egyik vegyészmérnöke, Art Fry mégis elővette ezt az anyagot. A férfi énekelt egy templomi kórusban, és rettenetesen idegesítette, hogy mindig elveszti az énekeskönyvben, hogy hova kéne lapozni. Fry tisztában volt Silver találmányának a tulajdonságaival, gondolt egy nagyot, bekente vele az énekeskönyv megfelelő lapjait, és kis cetliket ragasztott a lapokra fix könyvjelzőkként. Egy-egy próba vagy hangverseny után pedig kiszedte a lapokat, és sértetlenül adta vissza a templom tulajdonát képező énekeskönyvet.
Fry úgy gondolta, hogy a termék nagyon is hasznos, ezért a cég vezetői elé terjesztette az ötletét, amely nagyjából a ma post-itként ismert termék terve volt. A vezetők azonban nem láttak benne fantáziát, utasították Fry-t, hogy fejezze be az ezzel való foglalkozást.
Fry azonban nem tartotta be főnökei utasításait. Folytatta a termék kidolgozását: létrehozott egy gépet, amellyel a post-it kártyákat le tudta gyártani. majd a 3M titkárnőivel próbáltatta ki a terméket: a munkatársak odavoltak a post-itért. Fry tehát megszegve főnökei utasítását, kitartott az ötlete mellett, és tűzön-vízen át keresztül is vitte. Végül szerencséje volt: a cég vezetői meglátták az új termékben az értéket, és végül rábólintottak a gyártásra.
Fry és a post-it kártyák története jól illusztrálja a kreativitás napos és árnyas oldalát is. Egyrészről egy nagyon jó, hasznos, sokak által kedvelt új termék jött részre, amiből mindenki profitál. Másrészről azonban Fry viselkedése, a céghez való hűsége, végső soron a tisztessége hagy kívánnivalót maga után. Hűtlen, a főnökeivel szembeszegülő lépését pedig éppen azért merte megtenni, mert bízott kreatív ötlete sikerében. ezzel azonban nem árt óvatosnak lenni: ezen a lejtőn igen nehéz megállni, ha a tisztességtelenségre „jó indokot” találunk. Előfordulhat például ez például azokkal is, akiknek nincs valódi kreatív ötletük, csak éppen ők maguk hiszik azt, hogy van. Ez a magatartás pedig igen veszélyes is lehet.
Forrás