Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
bloggerman77: @Bennó:
Most akkor a középkori Itáliában olaszul beszéltek, vagy sem?
Mert ezt olvastam én is, hogy a középkori Itáliában a reneszánsz korig latinul beszéltek: tulajdonképpen az aranykori latint utánz...
2011. 06. 17, 01:10
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
El Mexicano: @Roland2: Hát ezt nem tudom, tudtommal nincs, de gondolom ebben is a magánhangzók/szótagok hosszúsága játszhatott szerepet. A hosszú magánhangzó hajlamos odavonzani a hangsúlyt. Igazából erre a szó el...
2011. 06. 16, 20:24
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
Roland2: @El Mexicano: "Vagyis önmagában nem a szó eleji helyzet a mérvadó, hanem az, hogy egykor minden szó hangsúlya az első szótagon volt"
Ez érdekes,mert űgy tudom a klasszikus korra már az utolsó vagy uto...
2011. 06. 16, 20:18
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
El Mexicano: Közben utánanéztem én is Adamik könyvében, ott valóban "magánhangzó-gyöngülés"-ről beszél, viszont ehhez egy igen fontos kiegészítés, hogy az archaikus latinban a hangsúly valószínűleg a szó elején rö...
2011. 06. 16, 18:36
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
Bennó: "A címben szereplő volt kétszeresen is indokolt: egyrészt a latinról már csak múlt időben beszélhetünk, hiszen nincsenek már latin anyanyelvű beszélők" – egy nyelvnek nem csak anyanyelvi beszélői/hasz...
2011. 06. 16, 17:00
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Ezekkel egyetértek. Viszont talán ehhez kapcsolódóan a spanyolban van egy érdekes jelenség, ami nem közvetlenül latin eredetű, hanem belső fejlemény. Ez abból áll, hogy a III...
2011. 06. 16, 15:27
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Többfelé kell bontani a kérdést:
1. Ha valóban az i váltja ki azt, hogy elöl képzett magánhangzó szerepeljen egy alakban, amelynek paradigmájában máshol hátul képzett szerepel (vagy fels...
2011. 06. 16, 15:06
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
El Mexicano: Lehet, hogy csak erre emlékeztem:
books.google.com/books?id=_QkNAAAAIAAJ&lpg=PP1&dq=From%20Latin%20to%
De otthon megnézem még Adamik Béla A latin nyelv története című könyvében.
2011. 06. 16, 14:43
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
kalman: @El Mexicano: Hát nézz utána újra, én nem értem, mi mihez illeszkedett volna. Az ősi indo-európai ablaut más kérdés, az lehetett valamilyen illeszkedés/hasonulás-féle, amint a cikkben írom is (bár azt...
2011. 06. 16, 14:20
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
El Mexicano: Érdekes téma. Bár nem mernék rá megesküdni, de mintha épp egy latinnyelv-történeti szakkönyvben olvastam volna, hogy e változásoknak magánhangzó-illeszkedés lehetett az oka, tehát úgy vélem, a levélír...
2011. 06. 16, 14:08
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
tonkava: És akkor mi a helyzet a tényleg nagyon nehéz nyelvekkel, mint például a legendás navahó, vagy mondjuk, a nganaszán? Esetleg a hmong.
2011. 06. 16, 10:49
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
Fejes László (nyest.hu): @ibn_battuta: A bahasa lehet a bahasa indonesia (indonéz) és a bahasa melayu (maláj) is. Ha összefoglalóan beszélnek róla, akkor már inkább a maláj terminust használják. Azért döntöttünk a bahasa form...
2011. 06. 16, 10:07
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
ibn_battuta: oops, most vettem észre a linkeket. sorry.
2011. 06. 16, 09:03
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
ibn_battuta: Illett volna belinkelni az eredeti cikket, hadd szörnyülködjünk :)
2011. 06. 16, 09:03
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
ibn_battuta: A "bahasa" minden bizonnyal az indonéz nyelvet jelöli. Az indonéz nyelv indonézül "bahasa indonesia", mely szó szerint annyit tesz: "indonéz nyelv".
Vagyis a "bahasa" jelentése egyszerűen: "nyelv".
A ...
2011. 06. 16, 09:01
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
El Mexicano: Ez megint csak a megszokott amerikai baromság. Pont ők állítgatnak fel listákat egyszerű és nehéz nyelvekről, amikor egyiket sem képesek rendesen megtanulni, köztük az általuk legkönnyebbnek tartott s...
2011. 06. 16, 08:02
A tíz legjövedelmezőbb és legnehezebb nyelv
Ringelhuth bácsi: @arafuraferi: A válasz érdekes, de nem elég kimerítő. Nem tudtam belőle kihámozni, hogy milyen alapon nevezhető a cserkaszkuli régészeti kultúra ugornak.
Lássuk, mit jelent az, hogy ugor:
1. A finnugo...
2011. 06. 16, 05:25
Ostobaságok határok nélkül
Fejes László (nyest.hu): @szerlena: "hogy amikor lehetett, a kisorosz együtt volt a kisfinnekkel, akik ugyanúgy az osztály tagjának tekintették, mint azokat, akik minden órán ott voltak.
Talán a legcélravezetőbb az lenne, ha ...
2011. 06. 16, 01:12
A roma tanulók iskolai lemaradása nem etnikai eredetű
Fejes László (nyest.hu): @arafuraferi: Linket ugyan nem írtál, de emlékszem. Valóban ezt írtam, hiszen az ilyen kiadványok a NYELVrokonainkról szólnak, és arra írtam, hogy NYELVrokonainkként hülyeség számon tartani azokat, ak...
2011. 06. 16, 01:08
Ostobaságok határok nélkül
arafuraferi: Na én most tartok egy kis nyári szünetet, mert a Törökelhárító Csoport a szándékos kiidegelés módszerét (mondatok kiragadása, szövegek szándékos nem értelmezése, saját irományok letagadása) sikeresen ...
2011. 06. 15, 22:33
Ostobaságok határok nélkül
szerlena: Dolgoztam egy fél évet egy finn általános iskolában pedagógiai asszisztensként: tényleg úgy zajlott az iskolai munka, ahogy Fejes László írja. Többnyire. Azokban az osztályokban, ahol minden tanuló fi...
2011. 06. 15, 22:28
A roma tanulók iskolai lemaradása nem etnikai eredetű
arafuraferi: @Ringelhuth bácsi: "Ezt mindenképpen át kellene gondolnia,
lenézett (nyugodtan ki lehet írni, nem kell szépíteni:-)) arafuraferi..."
Na de bácsi?! Tudom, hogy a finnugor nyelvészek szíve északra húz, ...
2011. 06. 15, 22:28
Ostobaságok határok nélkül
arafuraferi: @Fejes László (nyest.hu): Nem szeretem ha zsarolnak, de lásd kivel van dolgod, adok egy kis ízelítőt:
ÉN: "a nyelvészek, ha a finnugor népekről beszélnek, akkor olyan embereket is a finnugor népek köz...
2011. 06. 15, 22:04
Ostobaságok határok nélkül
arafuraferi: @tenegri: "Ezt ugyan nem tudom mire alapozod,
de te ha jól látom leginkább pont erre az időszakra korlátoznád a történelmet"
Igen, jól fogalmazol, te a szöveget csak látod, de nem tudod értelmezni.
Eg...
2011. 06. 15, 21:59
Ostobaságok határok nélkül
El Mexicano: "Tehát ott a tanárnak kéne olyan módon tanítani, hogy ne kelljen a gyereknek magolni, hanem értse, amit tanul" – mélységesen egyetértek, ez a lényeg az egészből. Más kérdés persze, hogy vannak olyan t...
2011. 06. 15, 12:18
Búcsú a magolástól
peripetia: "Bohóc nyújtott be törvényjavaslatot a magyar parlamentben" -Így helyes a cikik címe!
Sajnos a magyar bohóc naponta nyújt be törvény-javaslatot a mocskos magyar parlamentben. És a vezér még él...
2011. 06. 15, 11:54
Bohóc nyújtott be törvényjavaslatot a brazil parlamentben
tonkava: Először azt hittem, a Nyest lazít a műfajokon, és már paródiát is ír. Persze nem ilyen egyszerű a dolog.
Somfai Kara etnológus, antropológus? Messziről érződik, hogy fogalma sincs róla, mi az. Egyébké...
2011. 06. 15, 10:58
Inkognitóban a sziúknál
Fejes László (nyest.hu): @zianna: "A hosszas kutatásokat pedig -amire Ön is utal- nem kis hazánkban végezték, és az idézett cikk szerint sem érdemes más államok adatait kivetíteni a magyarországi populációra." A cikk melyik m...
2011. 06. 15, 10:43
A roma tanulók iskolai lemaradása nem etnikai eredetű
El Mexicano: Ez nemcsak a spanyolokra igaz, hanem minden spanyol nyelvű országban így van. Viszont nem igazán értem ezt a módosítást. Szerintem semmivel sem egyenragúbb, ha az anya vezetékneve szerepel első helyen...
2011. 06. 15, 10:17
Nemi egyenlőség a spanyol nevekben
Fejes László (nyest.hu): @Pesta: Azért, mert az ugor a magyart és az obi-ugort is magába foglalja, a magyar pedig csak a magyart. A finnt pedig korábban használták 'finnségi', sőt, 'finn-permi' jelentésben is. Így pl. a komik...
2011. 06. 15, 10:13
175 éve született Budenz József
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2335
| 2336
| 2337
| 2338
| 2339
| 2340
| 2341
| 2342
| 2343
| 2344
| 2345
...