-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Izraeli kutatók azt állítják, hogy az arab írás túl bonyolult a kisdiákok agyának, ezért ők lassabban tanulnak meg olvasni.
Sok ismeretlen írás tűnhet a laikus számára különösen bonyolultnak, nincs ez másként az arab írással sem. Kutatóknak már korábban feltűnt, hogy az arab anyanyelvű kisdiákoknak tovább tart elsajátítaniuk az írás-olvasás tudományát, mint például az angol vagy a héber anyanyelvűeknek, és most már azt is sejtik, miért – számol be minderről a CNN egy új riportja.
Az izraeli Haifa Egyetemen végzett felmérések szerint a probléma az arab írás bonyolultságában rejlik. Az arab betűk között ugyanis sok a túlságosan hasonló, és a hangokat gyakran csak nagyon apró részletek különböztetik meg. A kutatók azt találták, hogy ezek miatt az agy jobb féltekéje meg sem próbál részt venni az arab szöveg értelmezésében. Szerintük ezért tart tovább az arab diákoknak az olvasás elsajátítása.
A felmérésben csak az arab, a héber és az angol nyelveket vizsgálták. Az anyanyelvi beszélőknél és a háromnyelvű araboknál is azt tapasztalták, hogy egyedül az arab írás megértésében nem vesz részt az agy jobb féltekéje. Ez azért lehet, mert a jobb félteke általában kevésbe fogékony a részletekre.
A teljes képnek azonban ez valószínűleg csak egy része. Az arab nyelvnek húsznál több nagyon eltérő kiejtésű dialektusa van, viszont csak egyetlenegy standard írott formája, így az arab anyanyelvű diákoknak valójában szinte kivétel nélkül egy majdnem új nyelvet kell megtanulniuk, amikor írni tanulnak arabul.
Lehet, hogy az arab írás bonyolultnak tűnik, de közel sem ez számít a legnehezebb ábécének. A dél-indiai tamil írásnak például összesen 247 írásjele van, mert a betűkombinációkat sem automatikusan képzik. Érdekes lenne megtudni, a tamil diákoknak vajon milyen nehézségeik vannak emiatt.