-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hatékonysági, finanszírozási és minőségi problémákat állapított meg az felnőttképzés rendszerével kapcsolatban az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amely a 2006 és 2009 közötti időszakot vizsgálta - olvasható a Népszabadságban.
Miután a számvevőszék szerint a felnőttoktatásban megfogalmazott célok csak részben vagy hiányosan teljesültek, törvénymódosítást javasol az ÁSZ, egy követelményrendszer és egy az értékelést rögzítő információs rendszer felállításával.
A jogszabályrendszer bonyolultságát és hiányosságait, valamint a felnőttképzésben résztvevő intézményrendszer széttagoltságát, szervezetlenségét említette elsők között a felnőttoktatás legnagyobb hibájaként az ÁSZ, amely a 2006 és 2009 közötti időszak adatait vizsgálta. Megállapította, hogy a finanszírozás nehezen átlátható, a képzések és a munkaerőigény között pedig nincs kapcsolat, de a többszintű irányítási rendszer sem töltötte be a hozzá fűzött reményeket.
Kiderült, hogy a felnőttképzésért felelős minisztérium 18 háttérintézményt működtetett, de a képzést kínáló cégek, intézmények száma is elérte a kilencezret, miközben valós oktatás csak az egynyolcaduknál folyt.
Átláthatatlan finanszírozás
A finanszírozással kapcsolatban a számvevőszék a kaotikus állapotokra hívta fel a figyelmet: a különböző forrásokból beérkező pénzek olyan kavarodást okoznak, amelyek kezelése meghaladta az oktatási, illetve a szociális és munkaügyi tárca képességeit. Ehhez társult az a tény, hogy csökkent a felnőttoktatás támogatása is, például míg a helyhatóságok 2006-ban még 1,8 milliárd forinttal finanszírozták a képzést, addig 2009-ben már csak 1,2 milliárddal tették ezt.
A csaknem 200 milliárdos forrás ellenére nem valósultak meg a kiemelt célok
Az ÁSZ kitér továbbá arra is, hogy 2006 és 2009 között ugyan 102 milliárd forint közpénz, és 75 milliárd uniós és hazai társfinanszírozás jutott a felnőttképzési rendszer támogatására, a kiemelt célok mégsem valósultak meg. Nem sikerült a régiós különbségek kiegyenlítése sem, sőt, tovább nőtt az elmaradott észak-magyarországi és a fejlett közép-magyarországi régió közötti különbség is. Ehhez jön hozzá, hogy a vizsgált időszakban 43 százalékkal nőtt az álláskeresők havi átlagos létszáma is.
A vizsgálat során kiderült, hogy a felnőttoktatás valamennyi formáját egybevéve 105,5 ezer kurzust indítottak, összesen pedig 1,4 millióan vettek részt ezeken, 850 ezren a közép-magyarországi régióban. Éles ellentétet mutat ezzel szemben a dél-dunántúli és a dél-alföldi tanfolyamarány, amely csak hat százalékos. Pozitív eredmény azonban, hogy a hallgatók fele, összesen 713 ezren tettek sikeres vizsgát. Negatívum viszont, hogy az embereket olyan szakmákra képezték ki, ahol eleve alacsony volt az elhelyezkedési esélyük - ennek oka, hogy képzések nem voltak összhangban a gazdaság érdekeivel. Ezt példázza, hogy a végzettek fele jutott csak álláshoz.
Törvénymódosítást javasol az ÁSZ
Az ÁSZ végezetül a problémák kezelésére törvénymódosítást javasol, amely kiemelten kezeli a hátrányos helyzetű térségeket és embereket, valamint előtérbe helyezi az idősebbek esélyeinek javítását is. Megfogalmazták továbbá egy követelményrendszer és az értékelést rögzítő központi információs rendszer felállításának fontosságát is.