-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Grant Rodwell amellett érvel könyvében, hogy a történelmi regények igenis felhasználhatók a történelemtanításban.
A történelem egyáltalán nem számít népszerű tantárgynak az angolszász országokban (sem). Magyar nyelven már mutattunk egy kiadványt, amely képes lehet felkelteni a diákok érdeklődését a történelem iránt. Most Dr. Grant Rodwel ausztrál pedagógus Whose History? (Kinek a történelme?) című könyvéről szólunk a szerző saját ajánlása alapján.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A történelemtanítás évtizedek óta válságban van, és ezen az sem változtatott, hogy kötelezővé tették a tárgyat az angolszász országokban. A diákok továbbra is érdektelenek maradtak a téma iránt. Ennek az oka a történelemtanítás módszereiben keresendő: a történelemtankönyvek unalmasak, ezeknek az olvasása, tanulása monoton. Éppen ezért Rodwell a történelmi regények oktatási felhasználást javasolja könyvében. Ezzel szerinte el lehetne érni, hogy a diákok érdeklődjenek a történelem tantárgy iránt.
Miért éppen a történelmi regények segítenének a történelemtanulás/-tanítás helyzetén? Először is, mondja Rodwell, az utóbbi időben rengeteg népszerű történelmi regény jelent meg. Ausztrália- és világszerte is híres és közkedvelt írók próbálták ki és vitték sikerre a műfajt – óriási olvasótábort gyűjtve maguk köré. Rodwell azzal érvel, hogy olvasók milliói nem tévedhetnek: ha ezeket a regényeket el lehet adni, abból a történelemtanításnak is profitálnia kell.
Persze sokan érvelnek ez ellen úgy, hogy a történelmi regény fiktív, míg a történelem tantárgy keretében a történettudomány eredményeit kellene megtanítani. Ez egyfelől igaz, másrészt azonban arra figyelmeztet Rodwell, hogy a történettudomány is valójában nagyon sok, egymással ellentétben álló értelmezését adja ugyanannak a történeti ténynek, eseménynek. Így azt nem lehet mondani, hogy egyetlen objektív megközelítése van a történelemnek, tehát akik azzal érvelnek, hogy a tudomány „objektív” szemben a fiktív történetekkel, elég hamar talajt veszthetnek...
Kérdés, mennyire tartják tiszteletben a történeti tényeket a történelmi regények szerzői. Kérdés, hogy műveiket mennyire lehet hitelesnek elfogadni. Erről a kérdésről már sok szó esett, és egy nyilvános vitából az derül ki, hogy az írók igencsak jól bánnak a történeti adatokkal. Persze a szövegeket ellenőrizni kell, és meg kell válogatni, hogy melyek használathatóak fel az iskolai történelemtanításban.
Rodwell könyvében azt is tárgyalja, hogyan fejleszt és milyen képességeket a történelmi regények történelemórai használata. Fontos, hogy a fikció olvasása fejleszti a diákok empátiáját, segíti az idő és a tér érzékelését, segíti a különböző nézőpontok észlelését. Mindezek által pedig a történelemhez is szükséges szövegértési képességet és a történeti gondolkodást is fejleszti.
Forrás