-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bibó István Szakkollégium, valamint a mindössze néhány éve alakult ELTE Illyés Sándor Szakkollégium végzett annak a listának az élén, mely a szakkollégiumok országos feltérképezését, valamint a tehetséggondozásban és az elitképzésben betöltött szerepük feltárását célzó tanulmány alapján készült az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) megbízásából.
A tanulmány kitér arra, hogy a hazai szakkollégiumok a hazai felsőoktatás sajátos szegmensét alkotják; gyakran sorolják őket a tehetséggondozási rendszer elemei közé, máskor a civil szféra részeként említik őket. A dokumentum készítői emlékeztetnek: az elmúlt két évtizedben több kezdeményezés indult a szakkollégiumok minősítési rendszerének meghatározására s ezzel párhuzamosan az erre épülő támogatási rendszer kidolgozására, megvalósítására (Soros Alapítvány, NKKA-, OKM-pályázat, Szakkollégiumi Charta). A szakkollégiumok tehetséggondozásban vagy az elitképzésben betöltött szerepéről azonban mindeddig nem készült átfogó kutatás.
Ezt a hiányt igyekezett pótolni az OFI-vizsgálat, melynek alapvető célja a szakkollégiumok helyzetének feltárása, feltérképezése volt. A kutatással átfogó képet kívántak nyújtani a szakkollégiumok típusairól, ezek felsőoktatási intézményekhez való kapcsolódásáról, a szakkollégiumi képzés és a formális képzés egymáshoz való viszonyáról. A helyzetkép kiterjed a szakkollégiumok által biztosított egyéb szolgáltatásokra és az általuk fejleszteni kívánt készségekre is. Vizsgálták a fejlesztés direkt és indirekt módjait, továbbá a tagsággal járó externáliákat, mint a kapcsolati erőforrásokat és tőkét, információk elérését, valamint a mobilitási lehetőségeket.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatás első lépése a magyarországi szakkollégiumok lehetséges körének feltárása volt, vagyis azoknak a felsőoktatásban működő diákszervezeteknek és kollégiumoknak az összegyűjtése, amelyek szakkollégiumnak nevezik magukat. A gyűjtés alapját az Oktatási Hivatal regisztrációs listája és a Szakkollégiumi Mozgalom által működtetett portálon feltűnő szervezetek listája jelentette. Az Oktatási Hivatal nyilvántartásában összesen 95 szakkollégiumként regisztrált szervezet szerepel – ez a lista a szakkoli.hu és más gyűjtés alapján 37 újonnan alakult vagy nem regisztrált szakkollégiummal egészült ki.
A tanulmány alapján a lista élén a BCE Rajk László Szakkollégium, az ELTE Bibó István Szakkollégium és az ELTE Illyés Sándor Szakkollégium végzett.
Szabó Zoltán András szerint az Illyés Sándor Szakkollégium előkelő helyezése több tényezőnek köszönhető: egyrészről a kutatóegyetemi pályázatban – az ELTE szakkollégiumai közül egyedüliként – az ELTE ISSZK önálló elemi projekttel szerepelt, ami döntően a szakkollégisták kutató hallgatóvá válását, másrészről az intézmény infrastrukturális fejlesztését célozta. „Emellett fontos, hogy a 2010-2011-es tanévtől kezdődően kifejezett hangsúlyt fektetünk a szakkollégisták szakmai orientációjára, s ez a különböző fórumokon (OTDK, hazai és nemzetközi konferenciák, ösztöndíjak) nyújtott teljesítményekben is megmutatkozik” –fejtette ki az Illyés Sándor Szakkollégium mentora.