-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hollandiában nagy hangsúlyt fektetnek a diákok nemzetközi angol nyelvű érettségijére, amelynek írásbeli része is komoly követelményeket támaszt a vizsgázókkal szemben. Az írás azonban nem mindenkinek az erőssége, különösen nem idegen nyelven. A kutatókat érdekelte a probléma, és érdekes kísérletbe fogtak: megkértek 147 diákot, hogy vegyenek részt egy rendhagyó esszéoktató kurzuson – számolt be róla az AlphaGalileo.
147 középiskolás (10–11. osztályos) bevonásával végeztek el egy kísérletet Hollandiában. A diákokat 3 + 1 csoportra osztották, és más-más módszerrel tartottak nekik esszéíró foglalkozásokat.
A +1 csoport a kontrollcsoportot jelenti: az ő tanításukban nem következett be változás, de ők képezték a viszonyítási alapot. A másik 3 csoportot azonban rendhagyó módszerekkel képezték tovább. Ami a 3 csoportban közös volt: hogy Európa volt a központi téma; illetve, hogy a résztvevőknek 3-féle típusban (kifejtő, elemző, meggyőző) kellett szövegeket írniuk, angol nyelven. A 3 tesztcsoport hét-hét különleges órát vett a szakértőktől.
Az „A” csoportnak a szókincsjavítás volt a feladata: a résztvevőknek emlékezetből minél gyorsabban kellett angol szavakat elhívniuk és adott mondatokba illeszteniük. A „B” csoport az ön- és feladatszervezést lehetővé tévő gyakorlatokat végzett: a diákoknak pl. vázlatot kellett írniuk, figyelniük az írás folyamatát, értékelniük és ellenőrizniük a saját írásművüket. A „C” csoport pedig extra ismeretanyagokat és gyakorló feladatokat kapott az esszék megírásához.
A kurzusok végén mind a 4 csoport tesztet írt. A végeredmény talán nem meglepő: mindhárom kísérleti csoport jobban teljesített a kontrollcsoportnál. A három tesztcsoport között azonban nem mutatkozott minőségbeli különbség, így nem tudni, melyik módszer a leginkább célravezető.
Az elképzelések szerint a legnagyobb haszonnal a „B” csoportban használt feladatszervező gyakorlatok járnak – de inkább hosszú távon. Mivel a tanároknak Hollandiában is az időhiány az egyik legnagyobb ellenségük, kérdés, meg tudják-e valósítani. A kutatók szerint mindenesetre megéri.