-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A nyelvhelyességet a szokások határozzák meg. Sokszor nem felel meg a nyelvszokásnak az, ami nyelvtanilag helyes. És az is előfordul, hogy a nyelvszokás olyan szerkezeteket alakít ki, melyek szigorúan véve nem helyesek: elemeiket és szerkezetüket tekintve nem jelenthetnék, azt, amit jelentenek.
Anna nevű olvasónk olyan kérdést tett fel, ami a nyelvhasználatnak egy egészen pici szegletére vonatkozik, ráadásul olyanra, aminek a hétköznapi beszélt nyelvhez alig van köze, ezért kivételesen ezt nem is a beszélőközösség alakítja dinamikusan, mint a nyelvet általában, hanem szervezetek adminisztratív döntései, amelyek ezért kiszámíthatatlanok, és a nyelvszokásokhoz is kiszámíthatatlan mértékben igazodnak.
A joghallgatókat régóta foglalkoztató kérdésem a tanszékek elnevezéseivel kapcsolatos. Az ELTE Jogi Karán például minden tanszéknév jelzős szerkezet, kivéve kettőt: a Kriminológia Tanszéket és a Közgazdaságtan és Statisztika Tanszéket. A Debrecenbeni Egyetem Jogi Karán a Pénzügyi Jog és Közmenedzsment Tanszék ugyanígy járt, de itt valószínűleg a "közmenedzsment" szóra tekintettel.
A kérdésem az, hogy van-e bármilyen nyelvészeti racionalitása a különbségtételnek? Helyes-e mindkét forma?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Először egy kis terminológia. A hagyományos (iskolai) nyelvtan „jelzős szerkezetnek” nevez gyakorlatilag minden olyan névszói szerkezetet, amelyben az alaptagot olyan kifejezés(ek) előzi(k) meg, amelyek az alaptag tartalmának „módosítására” szolgálnak (bármit jelentsen is ez, mindenesetre egyedül a determinánsokat, vagyis a névelőféleségeket nem tekintik módosítónak, azaz jelzőnek). Így az iskolai nyelvtan szerint mindkét szerkezetfajta, amelyre Anna utal, „jelzős szerkezetnek” minősül. Tehát a gyakoribb típus is, amelyikre Anna nem hoz példát, az Alkotmányjogi Tanszék típus, és a ritkábbik is, a Kriminológia Tanszék típus. Ezért az egyértelműség kedvéért nevezzük inkább az elsőt mellékneves szerkezetnek, a másodikat pedig jelöletlen szerkezetnek (mert ebben a jelző szerepét főnévi tő játssza, amelynek nincs a jelzői szerepet jelölő toldaléka).
Nos, „helyességről” már csak amiatt sem beszélhetünk ebben az esetben, amit a bevezetőben elmondtam: ilyen hivatalos névadás esetén a hivatal, szervezet döntésétől függ az elnevezés „helyessége”, semmi mástól. Ugyanakkor bizonyos nyelvi szokásai még a hivataloknak, szervezeteknek is vannak, legalábbis nekem úgy tűnik. És ezeknek a szokásoknak mind a két változat, a mellékneves szerkezet és a jelöletlen elnevezés is megfelel. Nem felelne meg ugyanakkor a birtokos szerkezet (ami sok más nyelvben éppenséggel a fő módszere a szervezeti egységek elnevezésének). Nem nyelvileg lenne furcsa például A Kriminológia Tanszéke, hanem csak e szokásokhoz képest. Éppen ezért a létező típusokat (a melléknevest és a jelöletlent) szintén nem lehet nyelvi szempontból többé vagy kevésbé furcsának minősíteni: ezeket is csak e szokásokhoz mérhetjük.
(Forrás: Wikimedia Commons / Misibacsi / GNU-FDL 1.2)
A birtokos szerkezetes megoldás egyébként valószínűleg azért nem szokásos a magyar nyelvben, mert a magyarban az ilyen szerkezet megköveteli a határozott névelőt, és ez sokszor gondot okoz, például a helyesírásban (mindig nagy kezdőbetűvel írjam a névelőt is?) és a mondatba illesztéskor is. Például ha egy másik névelőnek kell megelőznie: Meglátogattunk egy A Kriminológia Tanszékét? Vagy ha egy másik birtokos szerkezetbe kellene beillesztenünk (ezzel itt meg se próbálkozom). Más nyelveken ez nem okoz hasonló problémákat (pl. angolul: we visited a department of criminology; the department of criminology of our university).
Megjegyzem, néha vannak nyelvi okai is annak, hogy melyik megoldás hangzik jól. Például a történelemtanszékeket azért nem hívják történelmi tanszékeknek (annak ellenére, hogy a mellékneves szerkezet használata a legtermészetesebb), mert a történelmi szó már „foglalt”, általában nem arra utal, hogy 'a történelemtudománnyal kapcsolatos', hanem arra, hogy 'a múltból fennmaradt vagy a múltról szóló', ahogy a történelmi emlék vagy a történelmi regény szókapcsolatokban. Ezért vagy a történeti melléknevet használják (ami tartalmilag egy kicsit sántít), vagy inkább a jelöletlen szószerkezetet, pl. Újkori Magyar Történelem Tanszék.
Azok a szerkezetek, amiket itt jelöletlennek nevezek, nem az összetett szavak mintáját követik (mint a történelemtanszék szó, amit itt feljebb használtam, és ami ugyanolyan összetett szó, mint mondjuk a történelemtanár vagy a matektanár), hanem inkább azt a mintát, amelyben az első tag a jelölt dolog nevére, elnevezésére utal, mint abban, hogy a Rám-szakadék vagy a Maginot-vonal. Így is értelmezzük: 'az újkori magyar történelem nevű tanszék'. Szívem szerint kötőjellel is írnám őket (pl. Újkori Magyar Történelem-tanszék), hiszen a második tag (a tanszék) hangsúlytalanul tapad az első végéhez, de az akadémiai helyesírás nem így rendelkezik.
Máskor azért nem mellékneves szerkezetet használnak a tanszék elnevezésére, mert az első tagból, ami a tanszék szakterületére utal, nem nagyon lehet melléknevet képezni. Például a numerikus módszerek vagy a numerikus analízis kifejezésekből aligha tudnánk melléknevet képezni. Az elsőből azért, mert egy többes számú főnév az alaptagja (de a módszer főnévből már eleve nem nagyon tudunk melléknevet képezni, kivéve a módszerest, de az egészen mást jelent). A másodikból pedig azért, mert az analízis főnévhez melléknévként csak az analitikus tartozik (abban az értelemben, hogy az analízis görög-latin eredetijéből a görögben és a latinban az analitikus melléknév eredetijét lehet képezni), és annak a jelentése megint csak „foglalt”, a magyarban általában nem arra utal, hogy 'a matematikai analízissel, függvénytannal kapcsolatos'. Ezért az ilyen tanszékeket jobb híján szintén jelöletlen szerkezettel nevezik el: Numerikus Módszerek Tanszék, Numerikus Analízis Tanszék.