-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Napjainkban sokan hajlamosak esetleg úgy gondolni, hogy a sör gyártása és fogyasztása is valami nagyon is maszkulin, férfias tevékenység – ehhez a nők nem érthetnek. Vagy ami még rosszabb: a nők a sör mellett csupán reklámként használt illusztrációk. Férfiak, nők és a sör egymáshoz való viszonya azonban koronként és kultúránként igen eltérő képet nyújtott, és napjainkban is folyamatosan alakul.
A sör már az emberi írásbeliség legkorábbi dokumentumaiban is felbukkan. Azzal kapcsolatban is vannak adataink, hogy a nők már évezredekkel ezelőtt komoly szerepet vállaltak a sörfőzésben.
A sumer mitológiában női istenségek triásza vigyáz a sörre és annak erjesztésére: Ninkaszi, Szirisz és Sziduri. A Ninkaszi-himnuszból megismerhetjük a sumer sörfőzés módját; Sziduri a Gilgames-eposzban „csapláros-asszonyként” jelenik meg.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Évezredeken át a sört házi fogyasztásra főzték, távolról sem ipari mennyiségben – ily módon a sörfőzés, mint a háztartás vezetésével kapcsolatos tevékenység, a nők feladata volt úgyszólván világszerte. Luther felségéről, a korábban egyébként apáca Katharina von Boráról is tudjuk, hogy sörfőzdét vezetett; Shakespeare A két veronai nemes című darabjából pedig kiderül, hogy a korabeli nők attribútumai közt a mosás, varrás, fejés stb. tudománya mellett a sörfőzés is nélkülözhetetlen ismeretként szerepel.
A kolostori sörfőzéssel, majd a nagyipari sörfőzdékkel a nők aktív résztvevőként apránként kiszorulnak a sörfőzésből és általában a sör világából – így vált az férfias dologgá.
A svéd példa
Napjainkban a világ sörfogyasztásának alig ötödét jelentik a női fogyasztók – erre a piaci lehetőségre olyan nagy cégek is ráharaptak, mint a Molson Coors és a Carlsberg. Elő is álltak úgynevezett „rózsaszín sörökkel”: a marketingesek ezeket a potenciális női fogyasztóknak szántak. Ezek könnyed, enyhe sörök voltak, melyekről úgy vélték alkotóik: a nők imádni fogják. A kudarc azonban teljes volt. Ebből is okulva más cégek más stratégiát követnek.
Mivel távolról sem minden nő akar „rózsaszín sört” inni, a nők és a sör viszonyát illető előítéleteket megelégelve egy csapat svéd nő megalapította a FemAle nevű facebook-csoportot. A csak nőkből álló csoport hamarosan elő is állt egy palackozott, We Can Do It elnevezésű sörrel, mely már a BeerAdvocate és a RateBeer hatalmas adatbázissal dolgozó oldalain is felbukkant – utóbbin már értékelést is kapott. (A sör elnevezése amúgy szimbolikus: utalás egy második világháborús amerikai propagandaplakátra.)
(Forrás: stonebrewing.com)
A csoportot egy Elin Carlsson nevű hölgy nő alapította, aki egyébként civilben a göteborgi Volvo-gyárban festi a gyártósorról legördülő autókat. Mivel az általános tapasztalat az volt, hogy a nők sör helyett inkább egy pohár bort választanak, a FemAle egyik jelszava a sör népszerűsítése során: „Hozd anyád, nővéred, barátnőd, nagynénid és nagymamád – így többet tudhatunk meg a sörről!”
A FemAle célkitűzése az volt, hogy olyan sört dobjanak piacra, melyet nők főznek, ugyanakkor nők és férfiak is szívesen isznak. A FemAle további reményei és szándékai szerint a nagyipari sörtermelés ismét helyet enged a lokális és egyéni igényeknek, ezzel változik a nők, a sör és sörgyártás viszonya is – ez pedig részben az évezredekkel korábbi hagyományos sörkultúrához való visszatérést is jelenthetné.
Brazília és a sörök
Brazíliában (de az amerikai kontinensen vagy akár azon kívül máshol is) Svédországhoz képest egészen más problémákkal küzdenek a (sörkedvelő) nők. Itt a nőknek nem abból lett elegük, hogy megmondják nekik, milyen sört igyanak, vagy hogy a sört férfiak készítik, hanem abból, hogy a nők a sör reklámarcaiként, sőt, hiányos öltözékű reklámtesteiként szolgálnak csupán – célcsoportként szinte egyáltalán nem.
A 65/10 elnevezés onnan jön, hogy a brazil nők 65%-a nem érzi, hogy a reklámok neki szólnának, ugyanakkor a brazil reklámok megálmodóinak alig 10%-a nő.
A 65/10 nevű facebook-csoport olyan közösség, mely a Beauvoir Brewing nevű brazil sörfőzde Cerveja Feminista (Feminista Sör) nevű sörét is reklámozza – azzal a bevallott céllal, hogy változtasson a hagyományos brazil reklámfogásokon.
Brazíliában ugyanis a gyakorlat azt mutatja, hogy a sörreklámok elengedhetetlen kelléke a lenge öltözetű női test. Az internet tanúsága szerint a Brazíliában oly népszerű sörök, mint Devassa (melynek Paris Hiltonnal forgatott promóját a hatóságok be is tiltották), Proibida, Brahma, Skol, Antarctica, Glacial, Colônia, Krill vagy Schin – és a sörsort még folytathatnánk – a nőket (ill. a női testet) csupán illusztrációként, tárgyiasult formában használja fel a reklámban.
A Cerveja Feminista (melyet nők és férfiak együtt főznek nőknek és férfiaknak) reklámjában ezért csak betűk és szimbólumok szerepelnek.
Források
A cerveja, a mulher, a publicidade e as gostosas
A coisificação da mulher em anúncios publicitários de cerveja
Gilgames – Agyagtáblák üzenete. Ékírásos akkád versek. Európa, Budapest, 1974
Molson Coors axes female-friendly beer Animée
Revolution brewing as Sweden’s first beer made by women goes on sale
The Hymn to Ninkasi, Goddess of Beer
This New Feminist Beer Is Waging A Battle Against Sexism In Advertising
William Shakespeare: A két veronai nemes