-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A fiúk és lányok iskolai együttnevelése az ENSZ 1948-as esélyegyenlőségi határozata nyomán vált széles körben elterjedtté. Az 1990-es óta rendszeresen hallani a koedukáció ellen szóló érveket is. A vita ismét fellángolt.
Rájár a rúd a koedukált iskolákra – legalábbis a brit sajtó hasábjain. Élénk vita bontakozott ki ugyanis arról, hogy mi a jobb: ha külön lány- és fiúiskolák vannak, vagy ha koedukált intézményekbe járnak a gyerekek. Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy egy fiúiskola igazgatója szerint a fiúk iskolai előmenetelét gátolja, ha lány osztálytársaikat megdicsérik. Most a Telegraph nyomán egy bentlakásos lányiskola igazgatónőjének és egy szintén bentlakásos fiúiskola igazgatójának véleményét mutatjuk be.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Wycombe Abbey igazgatónője, Rhiannon Wilkinson szerint az, ha az iskolában fiúk is vannak, elvonja a lányok figyelmét a tanulástól. Sok lány ilyenkor inkább abba fekteti az energiáit, hogy tetsszen a fiúknak, nem pedig a tanulásba.
Emellett kiemelte, hogy a fiúk és a lányok érési folyamatai különbözőek. A lányok hamarabb kamaszodnak, hamarabb indul be az agyfejlődésük, így a két nemnek a középiskolás évek alatt eltérő oktatásra van szükségük. Az igazgatónőnek, aki koedukált iskolában is dolgozott már, az a véleménye, hogy a lányoknak az az érdeke, hogy külön nevelődjenek a fiúktól.
Szerinte egy lányiskolában a lányok önmaguk lehetnek, nem kell a fiúk előtt szégyenkezniük a tornaórán. Itt a lányok saját magukra figyelhetnek, tovább maradhatnak lányok, hiszen nem nehezedik rájuk az átszexualizált világ nyomása. Véleménye szerint a bentlakásos lányiskolák csodálatos menedékhelyek, oázisok, ahol a lányok boldogok lehetnek és a tanulmányaikra koncentrálhatnak.
Az igazgatónő véleménye részben egybecseng a neves fiúiskola, az Eton igazgatójának nemrégiben tett nyilatkozatával. Tony Little szerint a nemileg elkülönített iskolákban a tanulók tovább megőrzik ártatlanságukat. Little, aki vezetett már koedukált iskolát is, úgy látja, hogy a fiúiskolában kevesebb a feszültség. Emellett a szexualitásról és érzelmi fejlődésről egynemű csoportokkal könnyebb beszélgetni, mint egy koedukált osztályban. Little is kiemelte, hogy a szeparált bentlakásos intézményekben a fiúk tovább maradhatnak fiúk, a lányok tovább maradhatnak lányok.
Nem osztja kollégái nézetét David Goodhew, a fiúkat és lányokat együtt nevelő Latymer Upper School vezetője, aki korábban az Etonban is tanított. Szerinte a gyermekek ártatlanságát nem a nemek különtartása védi meg. Azzal érvel, hogy a koedukált osztályokban a fiúk és lányok megtanulják, hogy kell viselkedni egymással, barátságok köttetnek. A másik nem képviselői nem csupán fantázia szülöttei számukra, hanem hús-vér emberek.
Tapasztalatai szerint viszonylag kevés időt töltenek az iskolában a diákok a szerelmi életükkel, viszont sokat tanulnak, és sok időt töltenek a délutáni elfoglaltságokkal is. Sem az egyetemen, sem az életben nincsenek elkülönítve a nemek – a koedukált iskola erre készíti fel a gyerekeket. Nem pedig arra, hogy eljön a rettenetes nap, amikor a másik nem tagjaival szembesülni kell.
Források
Girls thrive in single sex schools because they do not have to impress boys, head says
'Single-sex schools mean pupils keep their innocence,' says Eton headmaster
Mihály Ildikó: Esélyegyenlőség és/vagy koedukáció?
Pukánszky – Németh: Neveléstörténet. Az 1945 utáni magyar iskoláztatás története