-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön szívesen járna a Bohumil Hrabal Gimnáziumba? A cseh diákok nemmel válaszolnak a kérdésre.
A csehországi Nymburk gimnáziumának vezetése szerette volna, ha a tanintézmény felvehette volna Bohumil Hrabal nevét – a híres író a gimnázium növendéke volt. A terv a diákok ellenállásán bukott meg – számol be róla a Lidové noviny napilap híportálja.
A legnagyobb botrányt az váltotta ki, hogy Tomáš Formánek, a diákparlament elnöke kijelentette, hogy hatodik éve tanul az iskolában, de Bohumil Hrabalról még egyszer sem hallott. Ez a kijelentés megjelent a sajtóban is, így később az igazgató kénytelen volt magyarázkodni: azt állította, beszélt a gyerekkel, aki úgy értette, hogy még az irodalomórákon nem hallott Hrabalról, nem úgy, hogy egyáltalán nem.
Az igazgató szerint a diákok jól ismerik az írót – ugyanakkor meglepi, hogy miért utasítják el, hogy az iskola felvegye a nevét. A tanulók arra hivatkoznak, hogy Hrabal nem igazán jeleskedett a tanulásban, és a gimnáziumban szerzett jegyei nem voltak éppen fényesek. Voltak olyanok is, akik úgy vélték, hogy az iskola jelenlegi neve (Gymnázium Nymburk) már „bevezetett márka”, nem kellene megváltoztatni. A szülőket viszont inkább az zavarja, hogy Hrabal nem minden szempontból ideális példakép: alkoholizmusa és halálának körülményei (nagy valószínűséggel öngyilkos lett) sem teszik azzá.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A témáról a gimnáziumban három órás nyílt vitát tartottak. Az elején egy rövidfilmet vetítettek Hrabal életéről. Voltak ugyan, akiket ez meggyőzött, de a gyűlés nem járt eredménnyel. Jövőre ünnepeljük Hrabal születésének 100., az iskola fennállásának 111. évfordulóját. Az iskola ebből az alkalomból szeretné felvenni az író nevét. Az igazgató még reménykedik abban, hogy sikerül meggyőzni a szülőket és a diákokat.