-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Indokolatlannak nevezte a médiajogi eljárások és szankciók kiterjesztését a médiumok összességére Polyák Gábor médiajogász csütörtökön a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) konferenciáján.
A médiajogász – akit tavaly februárban Sólyom László köztársasági elnök és Bajnai Gordon miniszterelnök az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) élére jelölt – azt mondta: a nyomtatott sajtó hatósági ellenőrzés alá vonása alkotmányellenes, szemben áll az Alkotmánybíróság azon határozatával, amely kimondja, hogy a sajtószabadságot elsősorban az állami beavatkozás hiánya garantálja.
Hozzátette, hogy miközben világszerte a szabályozás szűkítése és a „társadalmi megoldások” erősítése a jellemző, Magyarországon ennek ellenkezője történik.
A Pécsi Tudományegyetem adjunktusa a médiatörvény hibájaként említette, hogy túlértékeli a jogi lehetőségeket, és a felelősségi rendszerek túlburjánzásához vezet. Példaként hozta fel, hogy egy valótlan és sértő tényállítás megjelentetése esetén a sajtó-helyreigazítás és a jó hírnév megsértése miatt indított kártérítési per, valamint a rágalmazás miatti büntetőeljárás mellett ezentúl médiajogi eljárás is indulhat a sajtótermékek ellen.
Polyák Gábor emlékeztetett arra, hogy az alkotmány a véleményeket érték- és igazságtartalmuktól függetlenül védi, a véleménynyilvánítást így csak másik alapjog sérelme miatt lehet korlátozni. Mint mondta, ebből következően a nyilvánosságban a bántó és a többségnek nem tetsző véleményeknek is helyük van, a rendteremtés szándéka ezért itt szerinte értelmezhetetlen. Ráadásul – folytatta – a médiatörvény akár „bármely többség” burkolt megsértése miatt is hatósági eljárást tesz lehetővé, ami rendkívül széles mérlegelési jogot biztosít, és önkényes jogalkalmazásra ad lehetőséget a médiahatóságnak.
Bayer Judit, a Zsigmond Király Főiskola docense a médiatörvény európai vonatkozásairól szólva kifejtette: az Európai Unió elsősorban gazdasági, és nem médiajogi megközelítésben vizsgálja a jogszabályt. Kiemelte, hogy az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló uniós irányelv – amelyre Neelie Kroes médiaügyekért felelős biztos a vizsgálatát alapozta – csak a televíziókra és „tévészerű” online médiumokra vonatkozik, és a kiskorúak védelmén, valamint a gyűlöletbeszéd tilalmán kívül nem foglal magába tartalmi szabályokat.
Az Európai Bizottság és a magyar kormány levélváltásáról szólva úgy fogalmazott: az unió „überudvarias” stílusától eltérően Neelie Kroes „súlyos kételyeinek” adott hangot a médiatörvénnyel kapcsolatban.
Ugyanakkor elmondta, hogy a szólásszabadság nem uniós hatáskör, arra hivatkozva az EU nem indítványozhatja a jogszabály módosítását. Ha azonban úgy ítélik meg, hogy a szólásszabadságot az egyik tagállamban súlyos sérelem éri, kezdeményezhetik a tagsági jogok felfüggesztését – tette hozzá, megjegyezve: ez olyan súlyos szankció, amelyet még sohasem alkalmaztak. Ebből szerinte az következik, hogy a médiaszabályozással kapcsolatban az unió helyett a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósághoz érdemes fordulni, attól lehet várni a fellépést.
Bayer Judit ugyancsak kitért arra, hogy meggyőződése szerint a médiatörvény számos ponton alkotmányellenes. Azt is mondta, hogy noha a kormány a jogszabály európaiságát hangsúlyozza, nincs olyan uniós tagállam, amelyben a médiahatóság összes tagját egyetlen párt jelölte volna.
Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke a Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról című rendezvényen úgy vélekedett: a legfőbb probléma az új médiaszabályozással, hogy feladatokat ír elő a sajtónak, és ezzel a szabadságát korlátozza, noha a médiának nem feladata, hanem funkciója van. Hangsúlyozta, hogy a médiatörvény szellemisége nem a semmiből tört elő, előképe volt az a több mint két évvel ezelőtt a Fidesz és az MSZP szakértői által megalkotott jogszabálytervezet, amelyet a MÚOSZ akkor a rendszerváltás óta a sajtószabadságot ért legveszedelmesebb támadásnak nevezett.
Vincze Ildikó ügyvéd – aki a médiaszabályozásról 2008 és 2009 fordulóján folyó ötpárti tárgyalásokon az SZDSZ szakértőjeként vett részt – a többi között kifogásolta a médiatörvénynek a regisztrációval és az adatszolgáltatási kötelezettséggel összefüggő szabályait, a bírságok összegét, valamint azt, hogy pontatlan fogalmakat használ.
Aggályosnak nevezte a médiahatóság „mindenhatóságát”, így azt, hogy tulajdonosi és felügyeleti jogai mellett egyben a műsorokat is gyártó Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kezelője.
Nehéz-Posony Márton, a MÚOSZ jogi képviselője az újságírók informátorainak védelméről szóló előadásában kifejtette, hogy az újságíró köteles információforrásának felfedésére a nemzetbiztonság és a közrend védelme, illetve a bűncselekmények felderítése vagy megelőzése céljából. A médiahatóság jogkörével kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a tényállás tisztázása érdekében iratok lemásolására jogosult, valamint adatszolgáltatásra – így üzleti titkok átadására is – kötelezheti a sajtótermékeket a médiatörvény alapján.