-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A mobiltelefonoknak köszönhetően Afrika-szerte javulhat a vízellátás az isten háta mögötti településeken. A nyomós kutakba épített érzékelő ugyanis mobilra küldött üzenettel tájékoztatja a szakembereket a kutak állapotáról.
Százmilliók függnek a pumpás kutak által szolgáltatott víztől az afrikai kontinensen. A becslések szerint azonban a kutak harmada bármelyik pillanatban felmondhatja a szolgálatot, és ha ez egy távoli vidéken történik, akár egy hónapba is telhet a javítás.
A BBC online hírszolgáltató egy új brit eljárásról adott hírt, amelynek segítségével megoldható a súlyos probléma. Az Oxford Egyetem kutatóinak az adta az ötletet, hogy az utóbbi években hatalmas fejlődés ment végbe az afrikai mobilhálózat terén. A statisztika szerint a Szaharától délre eső országokban többen rendelkeznek mobiltelefonnal, mint amennyien jó minőségű vízhez jutnak. A kutatók tehát egy olyan rendszert dolgoztak ki, amelynek révén a pumpás kutakba épített érzékelő pontos adatokat küld a kút állapotáról egy központba. Ily módon nyomban észlelhető a meghibásodás, és jelentősen lerövidülhet a javítás.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az elkövetkező egy hónapban Kenya 70 falujában alakítják „okoskúttá” a helyi pumpás kutat az érzékelő beépítésével. A kísérletet a brit Nemzetközi Fejlesztési Hivatal (DfID) finanszírozza. Mint az oxfordi kutatók vezetője, Rob Hope elmondta: azt célozták meg, hogy a hibákat 24 óra alatt ki lehessen javítani. A lerobbanás oka ugyanis nyolcvan százalékban valami apróbb hiba, például a tömítést kell kicserélni, amit egy szerelő a helyszínen könnyen megoldhat – tette hozzá.
Hope arról is beszámolt, hogy végső soron odáig akarnak eljutni, hogy előre meg lehessen látni a hibát, és azt még az előtt orvosolni lehessen, mielőtt a kút felmondaná a szolgálatot.