-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az utóbbi húsz évben új korszak kezdődött az írás történetében: az SMS-írás átformálta hétköznapjainkat és ünnepeinket, magánéletünket, és a művészetekben is egyre nagyobb teret hódít. Az SMS drámai hatásairól, a színpadi megjelenítés problémáiról és az SMS-sel való „szemétkedés” lehetőségeiről Kárpáti Péter drámaíróval beszélgettünk új darabja, a „Szörprájz parti” kapcsán.
Azt már régóta tudjuk, hogy az írószerszámok erősen befolyásolják az írás stílusát. A lúdtoll vagy az írógép is meghatározza a születendő mondat szerkezetét. Tollat mostanában már nemigen használunk, de a mobilunkat, a legmodernebb íróeszközt, szinte le sem tesszük. A mobiltelefon és az SMS hamar meghódította életünk legkülönbözőbb területeit, magával sodorva a megszokást, az etikettet, a helyesírást. És miközben a toll egyre furábban áll a kezünkben, a hüvelykujjunk félelmetes tempóra kapcsolt...
(Forrás: Sanja Gjenero, sxc.hu)
SMS-folklór
A SMS, ez a kezdetben oly hétköznapinak és végtelenül praktikusnak tűnő műfaj, lassan meghódítja a művészetet is. Az SMS első művészi nyelvhasználói a folklór irányából érkeztek. A jelenség először a 2002-es országgyűlési választásokon öltött tömeges méretet. Manapság pedig már nem múlhat el karácsony, szilveszter vagy Valentin-nap a népköltészet SMS-ben érkező gyöngyszemei nélkül.
A Google-ban több mint 30 oldalnyi találat (www.nevenapja.hu, www.taplo.hu/sms, www.viccesuzenetek.hu, www.szerelmes.net/vers-sms/) illusztrálja az SMS-folklór terjedésének mértékét. Az SMS-versekkel már a nyelv- és a társadalomtudomány is komolyan foglalkozik.
21. századi haikuk
A hivatásos költők is hamar kapcsoltak. Nyilas Attilának már 2000-ben születtek SMS-versei, és ma már pályázatokat és versenyeket is rendszeresen kiírnak a műfaj virtuózainak. Az utóbbi évek lírai termésének leghíresebb short message-eit Varró Dániel írta 2007-es megjelenésű Szívdesszertjében. Ezek a 21. századi haikuk, úgy tűnik, a limitált karakterszámmal és a hüvelykujjkímélő rövidítésekkel együtt is alkalmasak egy szerelem megvallására, vagy legalábbis e vállalkozás nehézségeinek kifejezésére.
♂ és ♀ SMS-ben szakít (ha bír)
Talán nem véletlen, hogy az SMS eddig nemigen jelent meg a drámairodalomban, hiszen olvasva lehet izgalmas egy SMS-ben folytatott párbeszéd, de a színpadi megjelenítés nyilván nem egyszerű. Kárpáti Péter legújabb darabjában mégis éppen ezzel próbálkozik. A Szörprájz parti főhőse, ♂, egy szakítani képtelen férfi, sűrűn szakít és békül SMS-ben aktuális, elhagyhatatlan barátnőivel (☼ és ♀). Gyakran mindkét nővel egyszerre. A darabot mostanság egy, az Astoriához közel eső lakásban láthatjuk Nagy Zsolttal és a Hoppart társulat tagjaival az író rendezésében. A szerzővel az SMS lélektanáról és ennek a kommunikációnak a színpadi megjeleníthetőségéről beszélgettünk.
(Forrás: Michal Zacharzewski, sxc.hu)
„Az SMS szörnyű. Be kéne tiltani”
Kárpáti Péter: Azért érdekelt az SMS, mert nagyon teátrális. Ez a párbeszéd nagyon pattogós, tőszavas és felfokozott, a beszélő felek pedig nem azonos térben vannak, így zajlik ez a nagyon speciális kommunikáció. Kíváncsi voltam, hogy lehet ezt színpadon megcsinálni.
Nyest.hu: Sikerült?
K. P.: Nem könnyű. Sok mindent kipróbáltunk, amíg eljutottunk a mostani verzióig, de még mindig nem vagyunk teljesen elégedettek az eredménnyel. Eleinte azzal is próbálkoztunk, hogy a szereplők valós ideig írják az SMS-eket, és érzelmek nélkül egyszerűen felolvassák. De úgy egyáltalán nem működött. Ott ültek a színészek, és nyomkodták a telefont. Az egész elvesztette az erejét, lassú volt és nagyon unalmas. Akkor kezdett ennek az egésznek a félelmetessége és a humora is működni, amikor a szereplők dialógusként kezelték az SMS szövegét, és a hozzájuk kötődő érzelmekkel mondták őket. Akkor előjöttek ennek az SMS nevű perverziónak a valódi finomságai.
Nyest.hu: Mivel nem vagytok elégedettek?
K. P.: Van például egy jelenet, ahol a főszereplő mindkét nővel SMS-ezik egyszerre. Szemétkedik velük. Az egyiknek azt mondja, hogy kórházba került, mert rosszul lett, a másiknak, hogy egy hídon áll, és le fog ugrani. A párhuzamos párbeszédekből lassan felépül ez az öngyilkossággal való terrorizálás. Mikor az egyik csaj bepánikol, a férfi magára hagyja. Nem ír többet, nem veszi fel a telefont, a lány meg teljesen egyedül marad az információval. És itt valahogy nem jön át eléggé ez a pánikroham. Az, hogy mennyire egyedül marad, hogy mennyire süket a telefon. És azért nem, mert a jelenetben ott van a férfi is; mellette ül a szobában. A csaj hiába nyüszít, nem jön át a helyzet félelmetessége.
Nyest.hu: Ezért mondtad, hogy az SMS perverzió?
K. P.: Igen, ezért is. Ennek a kommunikációnak abban áll az irracionalitása és a veszélyessége, hogy nincs visszacsatolás. Ha ugyanezt – az öngyilkossággal való fenyegetőzést – a férfi a telefonba mondaná el, a nő nem hinné el neki. Így viszont könnyen, a lebukás veszélye nélkül hazudik. Az SMS hatalom, hiszen lehetőséget ad az SMS-ezőknek arra, hogy egy kicsit együtt lehessenek. De ez nagyon megtévesztő tud lenni. Sokszor azért írunk SMS-t, mert egyedül vagyunk, és azt reméljük, hogy az SMS által oldódik a magány. Úgy kapsz valamennyit, egy SMS-nyit a másikból, hogy közben mégis teljesen egyedül maradsz. Megszólít és otthagy. A darabban a nő egyedül van, amikor a hídról leugrós SMS-t kapja. Kevés az információja, hisztériázni kezd, amiből nem tud kijönni. Tehát magányos, miközben annyit kapott, emennyitől kiborult. Ezek az otthagyások nem jöttek ki jól. Az SMS-es jeleneteken még dolgoznunk kell.
Nyest.hu: Szoktál SMS-ezni?
K. P.: Persze. Egyébként nagyon költői műfaj a rövidsége miatt, hogy sűríteni kell benne. Az SMS időt sűrít, és az is költőivé teszi, hogy az írás tempója miatt menet közben folyamatosan tudod módosítani, amit írsz. Variálhatsz. A beírás ideje alatt le is lehet higgadni. A darabban is van ilyen rész, ahol a férfi először beírja: „Dögölj meg!”, aztán kihúzza, és egy -t küld.
Nyest.hu: Akkor, bár szemétkedni is lehet SMS-sel, bizonyos szempontból új lehetőségeket nyit meg az üzenetküldők előtt...
K. P.: Igen, és az SMS pont ezért szörnyű. Be kéne tiltani. Az új lehetőségek miatt olyan brutálisan hatol a magánszférába, mint idáig semmi. SMS-ben olyat is elküldünk, amit telefonban vagy szemtől szembe nem vállalnánk, olyan időpontban, amikor már nem illene telefonálni. Nem véletlenül jönnek a szerelmi vallomások 90%-ban SMS-ben. Ezzel egy időben attól, hogy mindig mindenkinek küldhetünk üzenetet, hogy folyton elérhetőek vagyunk, az SMS mégis elveszti a költőiségét. Alapképességeink szűnnek meg. Ahogy az írás által megszűnt az emlékezet, az SMS által megszűnt a telepátia. Régen megsejtettük, mikor mire gondol a másik, most meg megkapjuk SMS-ben. A hatodik érzékünket, úgy tűnik, SMS-re váltottuk.