-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Megunta, hogy a szigorodó büntetési tételek okán lépten-nyomon lekapcsolják a rendőrök vezetés közbeni mobilhasználat miatt? Nyugodjon bele, nincsen alternatíva. Esetleg Amerikában, de ott sem úgy, ahogy.
Múlt időben nem szerencsés cikket kezdeni, de nyomós okunk van rá: az elmúlt hónapban az autósok 73 százaléka megsértette vezetés közben a KRESZ rendelkezéseit. Legalábbis ez derül ki a Szonda Ipsosnak az interneten, kocsivezetők körében szeptemberben végzett felméréséből, amelynek eredményéről a napokban adott ki tájékoztatót az intézet. A dolgozat szerint minden második autóvezető bevallotta, hogy a megengedettnél gyorsabban hajtott, tízből négyen pedig telefonáltak is vezetés közben, pedig ezt a nyár óta sokkal szigorúbban büntetik, mint korábban – olvasható a média-, reklám-, piac- és véleménykutató cégnek a távirati iroda által idézett összegzésében.
A gyorshajtás és a telefonálás mellett a záróvonal átlépése is gyakori volt, de ez most nem fontos, mert a nyest.hu nem autós újság, másrészt jelen témánk a vezetés közbeni SMS-ezés alternatívái. Azért éppen az SMS-ezésé, mert – legalábbis az amerikai Virginia Tech Transportation Institute vizsgálata szerint – a vezetés közbeni legveszélyesebb tevékenység a rövid szöveges üzenetek küldése (és most kivételesen tekintsünk el az orális szextől). Az intézet vizsgálata megállapítja, a balesetet eredményező vagy karambolközeli helyzetek kockázata mobiltelefonos tárcsázás közben 2,8-, míg SMS-ezés közben 23,2-szerese a zavarmentes állapothoz képest.
Hazánkban – mint ismeretes – augusztus 1-jétől több pontján is szigorodott a KRESZ. Négy szabálysértés esetében emelkedett a fizetendő bírság összege, valamint megszűnt annak a lehetősége, hogy a rendőr figyelmeztetéssel engedje el az autóst. Ezek a vétségek a biztonsági öv, a motorkerékpár-bukósisak, a gyermekbiztonsági rendszer (gyerekülés, stb.) mellőzése, valamint a mobiltelefon kézben tartott használata az autóban. A vonatkozó kormányrendelet szerint utóbbiért lakott területen 10, lakott területen kívül 15, autóúton vagy autópályán pedig 20 ezer forint a kiszabható bírság mértéke. Pontosabban a kiszabandó bírságé, merthogy a rendőrnek az új szabályok értelmében nincsen mérlegelési lehetősége.
Ilyen körülmények között az autós nem sok mindent tehet. Egyrészt ugye lemondhat a telefon használatáról, de ez kevésbé valószínű, mint hogy a tű átmenjen a teve fokán. Marad tehát a mobilozás, némi segédeszközzel, például valamilyen Bluetooth headsettel vagy olyan autós rádióval, amelyik mindenféle vezetékdugdosás nélkül le tudja vezényelni a mobiltelefonos beszélgetéseket, a zenét le, a beszélgetést pedig felhangosítva. (Aki nem érti, hogy mi a Bluetooth, és nem tudja, hogy hová dugja, kattintson ide.) (A dánok által megalkotott ipari szabvány névadója egyébként Kékfogú Harald, más néven I. Harald Gormsson, aki Dánia királya volt a mi Honfoglalásunk után száz évvel. Harald kedvelte a nőket, valamint az áfonyát, ettől lett kék a foga.) Néhány ezer forintért, tehát a legenyhébb bírságnál jóval kisebb összegért már vásárolható ilyen eszköz, de a magyart, mint azt a bevezetőben említett felmérés is alátámasztja, nem olyan fából faragták, hogy ilyen haszontalanságokra költsön.
Mobiltelefonos szövegfelolvasó programok egy ideje már léteznek, ezek a fejlesztésük hőskorában főként látássérült embereknek íródtak. Idővel azonban a telefongyártó cégek rájöttek arra, hogy ez egy menő alkalmazás lehet: nincs is szebb annál, mint amikor az alpakka öltönyös alfahímnek felolvassa a készülék a bejövő üzeneteket, pláne ha a nagymama üzen a disznómiskárolás időpontjáról, miközben alfahím a cselédeknek tart eligazítást rózsadombi villájában. Nálunk szerencsésebb országokban mindez néhány társadalmi szinttel lejjebb valósulhat meg, és most nem a miskárolásra gondolunk.
A nyest.hu megkérdezett néhányat a nagyobb mobiltelefon-gyártó cégek közül a témát érintő (szigorúan telefonos) fejlesztésekről. A legnagyobb ilyen jellegű műhely kommunikációs ügynöksége azt válaszolta, bizonyos készülékei képesek a fenti truvájra (az SMS-ek felolvasására), de a vezetés közbeni SMS-küldés nem foglalkoztatja őket. Egy másik – svéd-japán – gyártó is hasonlóan vélekedett: A vállalatnak „nincsen SMS-felolvasó megoldása, a cég nem támogatja a vezetés közbeni SMS-ezést” – írták válaszukban.
„Alternatív megoldás a telefonhívás indítása kihangosítóval vagy Bluetooth handsfree-vel, ezt a két kommunikációs formát megfelelően biztonságosnak ítéli a cég, tekintve, hogy nem vonja el a vezető figyelmét és a kezét a vezetéstől” – tették hozzá. A harmadik megkérdezett – egy dél-koreai gyártó – nem válaszolt semmit, ezzel együtt sok sikert kívánunk nekik lehet, hogy valami nagy ugrásra készülnek a témában.
SMS-t felolvasni tehát tudnak a menőbb telefonok, hangutasításokkal írni viszont nem. Illetve igen, de nem teljesen „elengedett kézzel”, ráadásul nem kis pörköltszaftos hazánkban, ahol a jókedv előrébb való, mint a bőség. (Utóbbiak sorrendjéről: http://www.himnusz.hu/.) Van egy nálunk is megvásárolható amerikai készülék, amit iPhone-nak hívnak, és az ára miatt nem lesz az elkövetkező évek mindent vivő szereplője, ellenben tud valamit, amit a konkurencia készülékei nem: SMS-t írni hangvezérléssel. Egyik geek kollégánk szerint a készülékre – szolid összeg ellenében – telepíthető programról „a customer review-k nagyon pozitívak” voltak, viszont az alkalmazásról fellelt videó megtekintése alapján elmondható: a működtetéséhez szükség van az emberi kézre is. És ez nem minden: az alkalmazás csak az Amerikai Egyesült Államok polgárai számára elérhető.
Nincs mit tenni, az ember nem SMS-ezik, hanem iszik egyet (vagy kettőt), majd minden erejével a horizontot és a kibúvókat keresi. Van remény, a KRESZ szerint ugyanis az ittas járművezetés vétségét az követi el, aki közúton gépi meghajtású járművet vezet. Ebből az következik, hogy magánúton akkor sem követhető el az ittas vezetés vétsége, ha a magánút a közforgalom előtt meg van nyitva (például áruházi parkolók). Ha tehát valaki legálisan szeretne kihangosító nélkül beszélgetni, SMS-t pötyörészni, esetleg mindkettőt egyszerre és ittasan, vezetés közben, akkor egyszerű a dolga: vennie kell egy útszakaszt vagy egy nagyobb bevásárlóközpontot.