-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Három holland doktorandusz számítógépes programot fejlesztett ki, amely meggyorsítja a hallássérült gyerekek jelnyelv-tanulását.
A ScienceDaily infromációi szerint a delfti technikai egyetem hallgatói olyan programot állítottak elő, amely azonnal felismeri és értelmezi a monitor előtt bemutatott jeleket, így hatékonyan segítheti a siket, illetve hallássérült gyerekek jelnyelv-tanulását.
„Nagyon keveset tudunk arról a folyamatról, ahogyan a jelek érzékelése történik. A kutatásunk célja az volt, hogy erről többet megtudjunk. Sikerült rájönnünk például arra, hogy a jelnyelv-használóknak elég egy kézmozdulat tört részét látniuk, hogy máris tudják, jelről van szó, és azt is, hogy az mit jelent” – magyarázta Jeroen Arendsen, a kutatásban résztvevő egyik doktorandusz hallgató.
Az emberi érzékelésről nyert új információk lehetővé tették egy olyan technológia kidolgozását, amelyben a számítógép kamera segítségével azonnal felismeri a jelnyelvet. Maga a tanítás úgy történik, hogy a gyerekek egy képet látnak a monitoron, és elő kell adniuk az ennek megfelelő jelet. Ha ez helyesnek bizonyul, jöhet a következő próbatétel. „Azért nehéz ez, mert egy számítógépet sokkal könnyebben megzavar egy nem teljesen helyesen bemutatott mozdulat, mint egy embert” – világít rá Arendsen, akinek a kutatási folyamatban magát a számítógépes jelfelismerést kellett megoldania. A projektben rajta kívül részt vevő másik két fiatal kutató feladata pedig az volt, hogy a felismert jeleket a számítógép számára felismerhető információkká alakítsák.
Az ELo (Electronis Learning Environment) névre keresztelt programot eddig 3 és 6 év közötti gyerekekkel tesztelték. Az eredmény meggyőzőnek bizonyult: a programot nem használó kontrolcsoporthoz képest az új módszerrel tanított gyermekek jelkészlete jelentősen megnőtt.
Hogy a termék mikor kerül kereskedelmi forgalomba, egyelőre még bizonytalan.