-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nőnapra mi mással is kedveskedhetnénk olvasóinknak, mint egy nők által írt és énekelt, nőkről szóló, igazi belevaló női hip-hop dallal.
Ha ki kellene választanunk a könnyűzenei műfajok közül a legkevésbé nőieset, jó esély van arra, hogy a rapet választanánk. A messziről tesztoszteronszagú, vagány, kíméletlen és szókimondó (sokszor mocskos) szövegek mellé kigyúrt, nagyszájú pasasok, menő kocsik, fegyverek, némi kábítószer és nagymellű nők tánca társul: az ideális kelléktár egy sikeres hip-hop slágerhez. A tipikus rapper tehát első körben fekete, másodszor is férfi. És ha Eminemnek a fél életműve ment rá arra, hogy feldolgozza azt a traumát, hogy fehérnek született, akkor mit szóljon két magyar, akik nem elég, hogy fehérek, de még nők is?
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Mik a tipikus szerepei a nőknek egy rapdalban? Lehetnek például háttérénekesek, vokalisták. Énekelhetik a durva rapszöveggel szembeállított – a sztereotípiák szerint hozzájuk inkább illő – dallamosabb, érzelmesebb refrént, mint például Rihanna vagy Skylar Grey Eminem vagy Dr. Dre mellett. Csodálhatják a rappert és felnézhetnek rá. És persze a dalok témái is gyakran a nők, a kurvák, akik sokszor kikészítik ezeket a kemény férfiakat. Eminem szövegei például – többek között – nőellenességükkel keltettek botrányokat.
Persze akik ilyesmivel vádolják a rappereket, egyáltalán nem értik, hogy a nők lenézése (sok minden más lenézésével együtt) a vagánysággal és a durvasággal együtt a rapper-szerep lényegéhez tartozik. A rapperek balladái ugyanis egytől egyig a szereplíra körébe tartoznak; nem egyszer egyébként úgy, hogy maga a szöveg is reflektál erre a helyzetre.
FigyelmeztetésMivel a dal a YouTube-on csak meglehetősen rossz hangminőséggel érhető el, javasoljuk az olvasóknak, hogy a cikk alatt kövessék a dalszöveget a könnyebb érthetőség érdekében. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a dal szövege trágárságokat is tartalmaz.
Mi sem bizonyítja jobban azt, hogy műfaji kellékről van szó, mint hogy nők is felvették már ezt a szerepet. A következőkben azt vizsgáljuk meg, hogy a magyar Ludditák zenekar két tagja hogyan vette fel a hip-hopper szerepét. Sajnos a múlt idő nem véletlen: a Ludditák tavaly elbúcsúztak a közönségtől. Ennek ellenére – sok más mellett – az itt elemzendő I'm so pretty (kb. ’Jaj, de csinos vagyok’) című számuk örökbecsű marad. Halljuk!
Mint a rapballadák többsége, a Ludditák száma is egy történetet dolgoz fel. A párbeszédes alaphelyzetből teljesen világossá válik a konfliktus. Az első sor Hamlet-utalásával pedig ironikusan a konfliktus komolyságáról is képet kaphatunk:
Ha-ha-ha-Hamlet azt kérdené, hogy nemlét, vagy szebb lét,
én, hogy mér' hagyta a vendég a kezedben a keblét.
Az alaphelyzet tehát a következő: egy szórakozóhelyen vagy bárban főhősnőnk észreveszi, hogy a pasija egy másik (vélhetőleg dekoratívabb) csajjal kerül intimebb testi közelségbe. És ezen – elég érthető módon – felhúzza magát, és távozni próbál a helyszínről. Ekkor azonban a férfi utánairamodik, és megpróbálja jobb belátásra bírni, itt kezdődik a rövid párbeszédes rész:
Fiú: Ácsi, nem kell ide taxi, gádzsi!
Lány: Nekem se kell most ez a maxi-gáz, dzsí!
Az én mellem nem ment át a ceruzateszten,
neked a testem a legselejtebb Budapesten,
ezér' kell a másé...
Fiú: A felindulás, hé, a balhé
szétszedi a türelmemet,
változz meg, és megszerzed a szerelmemet!
Fogyjá' má' le, majom, öltözködjél ember módjára,
Gyere el a családhoz, a haverokhoz, már legalább százszor elmondtam, nem?!
A párbeszédből körvonalazódnak a viszonyok: bár a fiú futott a lány után, hogy visszatartsa, szavaiból mégis úgy tűnik, ő van maximálisan nyeregben. A saját felsőbbrendűsége teljes tudatában magyarázza el a lánynak, hogy miért nyúlt más lányokhoz. Kívánsága (utasítása) világos: a lánynak meg kell változnia: le kell fogynia, „normálisan” kell öltözködnie, el kell mennie a fiú családjához, haverjaihoz. Ha mindez teljesül, nem lesz több, az előbbihez hasonló konfliktus. Főhősnőnk pedig belemegy a játékba, az alku megköttetik:
A szemtelenséged betemet, de
még neked szentelem egy hetemet:
aha, legyen meg a te akaratod, te rámen-,
rámenős srác, OK, ámen!
A dal többi része pedig a következő hét nap eseményeit meséli el. A történet kimeneteléről azonban nem lehetnek kétségeink, ugyanis a refrén megelőlegezi a végkifejletet:
Kinyírsz, mer' csak szidni bírsz,
Hogy nem vagyok pretty, mint a Britney Spears,
de a bálványod nekem túl silány,
én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest, és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,
de veled lenni nekem koporsó!
A refrénből az is kiderül, hogy főhősnőnket sem kell félteni, nincsen ő egyáltalán alárendelve a rámenős srácnak. Sőt, magában elég sarkos véleményen van a pasiról: ostobának és felszínesnek tartja, akivel egy hozzá hasonló kaliberű lánynak semmi dolga. De mégis belemegy a kísérletbe – talán épp azért, hogy bebizonyítsa, hogy nem neki való ez.
Az egy hét eseményeinek az elmesélése szerkezetileg nagyon könnyen követhető, ugyanis minden napra jut valamilyen feladat, aminek a teljesítéséről képet kaphatunk. Kiderül belőle, hogy főhősnőnk valóban igyekezett komolyan venni a rámenős srác „kéréseit”. A hétfő a lelki felkészülés jegyében zajlik. Képet kapunk arról, hogy ahhoz, hogy hősnőnk teljesítse a feladatot, meg kell hasonulnia önmagával:
Hétfőre szétesek két nőre:
a rapper lehever a kőre, a dőre
másik lesz a kirakati:
a jani, vele lehet villantani.
TörténelemóraAz autodafé a spanyol inkvizíció idején az eretnekek nyilvános kivégzése volt.
Ludditáknak pedig az ipari forradalom idején a géprombolókat nevezték. A kedd a fogyókúra és a sportolás jegyében zajlik (etkajóga, biokaja, fitnesz). A szerdai program a barátokkal való megismerkedésé (Laura café-beli autodafé), a csütörtök az új ruháké, a shoppingolásé, pénteken ismét a haverok körében telik az este, szombaton a családlátogatás következik. Végül pedig vasárnap vége a szenvedésnek, bekövetkezik az, amire már a sztori eleje óta vártunk:
A vasálarcom a vasárnapom
varázsolja, váó, újra semmivé,
visszaváltok Luddita MC-vé!
A happy endet persze előre láthattuk – és nem csak a konkrét előreutalások miatt („kibírom, aztán ásó-kapa”). Honnan tudtuk, hogy főhősnőnk nem fog sem elveszni, sem átalakulni? – Elsősorban a beszédmódból. A Luddita MC-lány ugyanis a hip-hopperek teljes öntudatával meséli el nekünk a szerencsétlen kalandot. Amivel az elsődleges célja nem az, hogy megismerjük szenvedésének a történetét, hanem az, hogy bemutassa nekünk a pasi nevetséges és sztereotipikus elvárásait, és hogy kinevethessük és mi is lenézhessük a pasit, akivel szemben áll. Ennek a csúcspontja a dal végén érkezik el:
A termeted, mint egy King Kong, aszti!
Az agyad viszont egy ping-pong laszti.
Azt látjuk tehát, hogy a Ludditáknál női köntösben ugyanaz az öntudatos, nagyszájú, szókimondó és – elsősorban intellektuálisan – felsőbbrendű szerep szólal meg, mint a rap-slágerek többségében. És ami olyannyira felpaprikázza a kedélyeket, ha egy férfi csinálja, annál viccesebb, figyelemfelkeltőbb és meghökkentőbb, ha egy nő. Az elemzésünk elején már említett műfaji sajátságok miatt így a Luditták dala még hatásosabb, mint azt elsőre gondolnánk.
Persze ha csak ez a szerepjáték lenne érdekes az I'm so prettyben, akkor azért ekkora feneket nem kerítettünk volna neki. De már első hallgatásra sem kerülheti el a figyelmünket a szövegnek a zseniális nyelvi megformáltsága. Elsőként emelhetjük ki a szöveg zeneiségét, ritmusát és a meglepő, és hatásos (néha mulatságos) rímeket. Sokszor a sorokon belül is rímelnek a szavak, nemcsak a sorok vége cseng össze. Ennek talán az egyik legszebb példája a csütörtöki nap bemutatása:
A csütörtök már tökre csömör,
tönkregyötör, hogy nincs semmi gyönyör,
Vannak aztán meglepő hatású nyelvi szerkezetek is, amelyekkel rendszeresen játszik a szöveg. Ennek egyik legszebb példája a refrénben is szereplő falra hányt borsó és falra festett ördög képének az összekavarása a falfirkálással:
én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest,
és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,
A Legyek UraWilliam Golding (1911–1993) brit regényíró Nobel-díjas regénye A Legyek Ura (Lord of the Flies), amelyben egy csoport kamaszgyerek kikerülve a társadalomból állati ösztöneiknek engedelmeskedve szörnyűségeket művel. Szintén figyelemfelkeltő és mulatságos a legyek ura szerkezet kétféle értelmezésének szerepeltetése: először egy hasonlatban, hogy a rokonság szörnyűbb, mint a Legyek ura (vagy a regény, vagy a regényben szereplő tárgy), másodszor pedig felszólító módú igés szerkezetként (legyek ura magamnak):
ebédre vár a retyerutya, egye kutya,
bár a pereputtya szörnyűbb, mint a Legyek Ura,
de legyek ura, ugye, magamnak,
nyaljak csak be csontig a mamannak:
És persze még folytathatnánk a sort a nyelvi érdekességek sorolásával. Összefoglalva elmondható, hogy nyelvileg a szöveget jellemzik a meglepő, kreatív megfogalmazások, az ütős hasonlatok, párhuzamok. Mindezekkel együtt a szöveg nem kevés kulturális ismeretet is mozgósít; ezeknek egy részére a fentiekben kitértünk. Ezek az utalások, ez a beszédmód persze erősíti azt a szerepet, amit a hősnők magukra vesznek a dalban: az intellektuálisan messze a férfiszereplő fölött álló nők szerepét.
Kiderült tehát, hogy a hip-hopper tipikus szerepét nők is fel tudják venni; és ha ezt teszik, az eredmény igen izgalmas és elgondolkodtató. És bár a YouTube-on viszonylag kevés Luddita-szám férhető hozzá, nagyon melegen ajánljuk a többit is meghallgatásra – nem csak nőknek.
Ludditák: I'm so pretty
Ha-ha-ha-Hamlet azt kérdené, hogy nemlét, vagy szebb lét,
én, hogy mér' hagyta a vendég a kezedben a keblét.
Magabiztos gesztus, Jézus Krisztus,
100 BPM nálam a légzésritmus.
Hát kicsalok még kettőt a Gauloises-ból,
és kidzsalok ebből a diliházból
a jeges kültérre, a teges fülkébe:
„Mindjárt küldjük a Daciát,
a Szomszédok Taki bácsiját!”
„Ácsi, nem kell ide taxi, gádzsi!”
„Nekem se kell most ez a maxi-gáz, dzsí!
Az én mellem nem ment át a ceruzateszten,
neked a testem a legselejtebb Budapesten,
ezér' kell a másé...”
„A felindulás, hé, a balhé
szétszedi a türelmemet,
változz meg, és megszerzed a szerelmemet!
Fogyjá' má' le, majom, öltözködjél ember módjára,
Gyere el a családhoz, a haverokhoz, már legalább százszor elmondtam, nem?!”
Refr.:
Kinyírsz, mer' csak szidni bírsz,
Hogy nem vagyok pretty, mint a Britney Spears,
de a bálványod nekem túl silány,
én egy MC-lány vagyok, aki a falra fest, és nem a falra hány bármit:
legyen az ördög, legyen az borsó,
de veled lenni nekem koporsó!
A szemtelenséged betemet, de
még neked szentelem egy hetemet:
aha, legyen meg a te akaratod, te rámen-,
rámenős srác, OK, ámen!
Hétfőre szétesek két nőre:
a rapper lehever a kőre, a dőre
másik lesz a kirakati:
a jani, vele lehet villantani.
Ő a jó pipi ma,
ja, a yuppie-pina, aha,
de nem leszek pipa, papa,
kibírom, aztán ásó-kapa!
Jó, mi ok a jókedvre,
ha csak etkajóga van, meg biokajó keddre?
Az én életem sem egy Díznilend,
mikor Jessicánál vagyok badizni lent.
„X-láb? Irány a fitniszkláb!''
„Ez fél-X. Ugye látni szépen,
mer' a másik szára ott maradt a vádligépen.''
De a létem alapja az alakom:
lóhalálban szaladok a futószalagon,
maratonba' gyártanak a futószalagon.
Szerda: megint tied a szerva,
szervókormánnyal elszelel a verda a Laura Caféba.
Visznek autodaféra, mer' itt az a szféra:
a pesti padrék és raszta ragazzák,
hogy ki kit ismer, azt ragozzák.
Pofát vágok, és pofán vágnak:
Hozzám ér a kín sora:
„Hozd, ki a cimbora!”
„Háát, ismerem a Bëlgát, a Bëlgából a Barnát,
meg mosmár az IMMC-ből időnként visszaköszönnek a tesók.”
„De sok baszki, de jó vagy Móki:
Jovanotti, ééés
Publicenemy, electronic, koolmoedeerunDMC, beastieboys, llcoolj!
Kimaradt ki?
Ice-T! Velük megyek, ha fekete tegeket teszek a falra:
ők a crew-m, ikápodelábanda!Refr.
A csütörtök már tökre csömör,
tönkregyötör, hogy nincs semmi gyönyör,
mindegy, a vesztem kicsit sem tör le,
ma elmegyünk a West End City Centörbe!
La-la-la-lazábbá csak a Kozma-buli tenne,
belelapozok az új Cosmopolitanbe:
egy Kookai-ing nettó húsz lehet,
I'm trying not to lose my head!
„Mi ez a hiszti bazeg,
nem járhatsz úgy, mint egy biszti boj!”
„Mér', az összes ruhám most újra bájos,
nem leszek még egyszer utcastyle-os!”
A péntek a bárban bizony karóba húzó,
magányos vagyok, mint Robinson Crusoe:
fejemben az úzó, kezemben az Uzi,
zúznék, mint koncerten a Banshees-Siouxsie
a lúzerektől, kábé húsz gyerektől,
akik magukat tartják itt bulihuligánnak,
a szájuk, mint egy hallal teli pelikánnak, akkora, és a kora-,
korai eltépés náluk vétek:
a haverjaid igazán up-to-date-ek.
Alkupéntek, angolt lépek,
Távozom, és azt hiszem, most öngólt védek.
Szombat: igazi Mortal Kombat,
a vészcsengő bennem megint kongat:
ebédre vár a retyerutya, egye kutya,
bár a pereputtya szörnyűbb, mint a Legyek Ura,
de legyek ura, ugye, magamnak,
nyaljak csak be csontig a mamannak:
„Csókolom, csókolom,
csak magamat okolom,
hogy nem értékelitek a Fiáthokat,
jó, nem érdemlem meg a kisfiatokat!''
A vasálarcom a vasárnapom
varázsolja, váó, újra semmivé,
visszaváltok Luddita MC-vé!Refr.
Neked a tip-top csaj,
nekem a hip-hop zaj kell.
A termeted, mint egy King Kong, aszti!
Az agyad viszont egy ping-pong laszti,
baszki, aszkéta nem leszek miattad,
mint rakétának, az utam kiadtad,
de ki bánja, mikor a bálványa,
az ideálja nekem túl silány!