-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Április elejéig több kisiskolás korú gyerekkel rendelkező család jelentkezett be más címre, mint ahol valójában laknak – csak azért, hogy a gyerekük bekerüljön egy kiszemelt, jó általános iskolába. Aki azt hiszi, hogy a jelenség tipikusan magyar: téved. Cikkünkből kiderül, hogy New Yorkban a szülők akár gyermekük megszületése előtt aszerint választanak lakóhelyet, hogy milyen minőségű a körzeti iskola...
Idén az életbe lépő új köznevelési törvény rendelkezései miatt Magyarországon némi zavart okozott, hogy az eddigi éveknél több első osztályost kellett beiskolázni. Ahogyan korábban beszámoltunk róla, szinte a beiratkozások lezárultáig nem lehetett pontosan tudni, hogy hány elsős is lesz az idén, és hogy a törvény módosítása nélkül megoldható lesz-e a diákok elhelyezése. Olvasónk személyes beszámolójából az is kiderült, milyen konkrét nehézségekkel szembesült idén sok szülő és iskola. Ezúttal pedig kitekintünk a nagyvilágba, és a The New York Times összeállítása alapján megtudhatjuk, hogy hasonló problémákkal küzdenek New Yorkban azok a szülők, akik állami iskolába akarják íratni gyermekeiket.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Akárcsak Magyarországon, New Yorkban sem egyforma az állami iskolák színvonala: vannak jobb és kevésbé jó iskolák. A legtöbb szülő persze igyekszik saját csemetéjét a legjobb helyre íratni. Ennek az az eredménye, hogy a „jóként” elhíresült helyeken túljelentkezés alakul ki, a kevésbé jó iskolák pedig nem működnek száz százalékos kihasználtsággal. Annak érdekében, hogy gyerekeik egy megfelelő színvonalú iskolába kerüljenek, a New York-i szülők – akár a gyerek iskoláskora előtt évekkel – igyekeznek olyan lakóhelyet választani, amely olyan körzetbe tartozik, amelynek jó hírű az általános iskolája.
New Yorkban ugyanis – akárcsak Magyarországon – körzetes az iskolarendszer, azaz az iskolák a körzetbe tartozó gyerekeket kötelesek felvenni. Mivel azonban a körzetek és az iskolák között nagy különbségek lehetnek, vannak olyan intézmények, amelyekben rendszeres a túljelentkezés, nagyobb létszámúak az osztályok. Ennek kiküszöbölésére olykor előfordul, hogy a közoktatás irányítói átrajzolják a körzethatárokat – keresztbe húzva ezzel sok szülő – akár évekkel korábbi – számítását.
Nem ritka ugyanis, hogy a fiatal párok aszerint választanak lakóhelyet maguknak – akár még gyermekük csecsemőkorában –, hogy milyen a környék, és milyen a környék iskolája. Világos számukra, hogy a gyerekek további előremenetelét, jövőjét döntően befolyásolja az általános iskolai oktatás és képességfejlesztés. Az iskolákat minősítő hivatalos adatokon túl nyilvánvalóan sokat számít a közbeszéd az iskola megítélésében. Van olyan család, amelyben a szülők azért vállalják akár azt is, hogy kisebb lakásban éljenek, mert a lakás egy jobb helyen, egy jobb környéken van, amelynek jobb az iskolája. Ezt amolyan befektetésként fogják fel: esetleg vehetnének nagyobb, komfortosabb lakást egy kevésbé jó helyen, de inkább választják a jó környéken a drágább ingatlant – elsősorban a gyerekeik jövőbeni iskoláztatása miatt. Nem csoda tehát, ha felháborodás övezi a körzethatárok módosítását. Akár évekkel korábban megtervezett és meghozott döntések válhatnak ezzel értelmetlenné.
Mit tehetnek a szülők egy ilyen helyzetben? – Újabb költségeket és kényelmetlenségeket vállalva elköltözhetnek egy másik körzetbe – akár úgy is, hogy ott bérelnek egy lakást. Szóba jöhet egy kevésbé jó körzetbe tartozó magániskola is. Sokszor ugyanis ez csak első látásra drágább: a jobb környék drágább ingatlanainak fenntartási költségei összemérhetőek egy kevésbé jó környék olcsóbb ingatlanáraival és a tandíjjal. Vannak tehát, akik eleve úgy számolnak, hogy egy kevésbé jó környéken olcsóbban jutnak lakhatáshoz, viszont fizetnek a magániskoláért, amely bizonyos garanciát jelent a minőségre nézve. De megoldás lehet akár az is, hogy egy kevésbé jó környékből az oda betelepülők aktív részvételével jó környék válik, és ehhez a közoktatási intézmény is kénytelen alkalmazkodni.
Több tényezőtől függ ugyanis egy intézmény színvonala. Az iskolavezetés rátermettsége és elképzelései elsődlegesek: ha egy iskolának jók a vezetői, csak idő kérdése, hogy jó intézménnyé váljon – függetlenül az oda járó gyerekek szociokulturális hátterétől. Ha egy iskolába évről évre többen szeretnének bekerülni, mindenképpen azt mutatja, hogy az iskola jó. Ez a jelenség azonban egy ellentmondást is rejt magában: bizonyos osztálylétszámok fölött egyszerűen nem lehet olyan eredményes munkát végezni, így a túl nagy csoportok akár lefelé is vihetik az iskola színvonalát. Fontosak persze a diákok sztenderd teszteken, méréseken elért eredményei is, ezek azonban csak bizonyos életkor után érhetőek el, és ezek nem feltétlenül mondanak sokat a korábbi évfolyamok fejlesztéséről. A kézzelfogható adatokon kívül nem mindegy az sem, hogy egy iskola milyen hangulatú, milyen a berendezése, mikkel vannak tele a falai, milyen környezetbe járnak a gyerekek. (Az iskolák nyelvi tájképéről szóló sorozatunk éppen ezeket a sajátságokat járja körül – magyar környezetben.) Végül, de nem utolsó sorban az oda járó gyerekek szülei maguk is alakíthatják az iskolát, és a benne folyó munka minőségét. A szülők összefogva igenis képesek lehetnek hatni arra, hogy egy „kevésbé jó”-nak titulált intézmény „jó” lehessen.
Forrás