-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Változó, hogy az abszolutóriumot szerző hallgatók hány százaléka nem kapja meg oklevelét, mert nincsen meg a követelmény szerinti nyelvvizsgája: Miskolcon például a hallgatók negyven, Dunaújvárosban ötven, a győri diákok hatvan-hetven százalékát érinti a hiány. Ennek kíván véget vetni az Oktatásért Felelős Államtitkárság, mely 2015-től vagy 2016-tól a felsőoktatásba való bejutás feltételeként fogalmazna meg egy középfokú nyelvvizsgát.
Az oklevél megszerzéséhez a kijelölt kurzusok teljesítésén, a szakdolgozat megírásán és megvédésén, illetve a sikeres államvizsgán túl szükség van egy, esetleg két nyelvtudást igazoló bizonyítványra is. Az egyetemek, főiskolák statisztikái rámutatnak, hogy jelentős azoknak a hallgatóknak az aránya, akik az államvizsgát követően még a felsőfokú oklevélhez szükséges nyelvvizsgáért küzdenek.
A Miskolci Egyetem adatai szerint 2002-ben még egy százalék alatt volt azoknak az aránya, akik nyelvvizsga hiányában nem vehették kezükbe a diplomát. A 2003-as évtől ez 12-25 százalék között mozgott egészen 2007-ig, amikor 27 százalékra nőtt az arány, amely a következő évben sem változott. 2009-ben és 2010-ben viszont ismét nőtt a nyelvvizsga hiányában diploma nélkül maradtak száma: 40 illetve 37 százalékot tettek ki a nyelvvizsgával nem rendelkező, de az államvizsgát teljesítő hallgatók.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nem véletlen a 2009-es hirtelen növekedés, hiszen ebben az évben végzett az első bolognai rendszerben részt vevő évfolyam: az alapképzésben tanulóknak már a három év után megszerzett alapszintű diplomához is szükséges bemutatni a nyelvvizsgát. Erre az összefüggésre utalnak a Dunaújvárosi Főiskola adatai is, ahol a hallgatók közül a 2008 februárjában és júniusában záróvizsgát tett 840 tanulóból összesen 346 diák nem kapta meg a diplomáját, ami körülbelül 43 százalékot jelent.
Ezzel szemben 2009-ben a 878 államvizsgázóból már 51,6 százalék, azaz 453 hallgató nem szerzett felsőfokú oklevelet, amely arány 2010-2011-ben még tovább emelkedett. Ha a Kecskeméti Főiskola évekre lebontott adatait elemezzük, hasonló növekedést fedezhetünk fel: 2003-tól 2008-ig 24-41 százalék között változott a záróvizsgát tett, nyelvvizsgával nem rendelkező hallgatók aránya. 2009-től itt is egy nagy ugrás következett, az arány 48 majd 56 és 57 százalékra nőtt. A győri Széchenyi István Egyetemen az évente 1400-1500 államvizsgázó tanuló közül 60-70 százalék megkapja a diplomát, illetve az azt követő félévben a végzett hallgatók további 10 százaléka szerzi meg a nyelvvizsgát, és ezzel az oklevelet is.
Átlagosan a záróvizsgát követő két évben az adott évfolyam diplomásainak száma 90 százalékra nő. A Debreceni Egyetem egyetlen adatot közölt: 2007-ben a hallgatók 14,4 százaléka nem kapott diplomát, amely arány jóval kedvezőbb a miskolci, a dunaújvárosi, a kecskeméti és győri intézményeknél szereplő mutatóknál.
Karonként más és más az arány
Sokat elárulnak a karonként, összeállított statisztikák. A Miskolci Egyetemen 2010-ben a legnagyobb arányban, 85,5 százalékban a Comenius Tanítóképző Kar hallgatói nem vehették át a sikeres záróvizsga után sem diplomájukat, mivel nem volt nyelvvizsgájuk. Őket követi a Műszaki és Anyagtudományi Kar, ahol a diákok 71 százaléka járt hasonlóképpen. Az Egészségügyi és a Gazdaságtudományi Karon tanulók több mint fele nem kapott diplomát ugyanebből az okból. Előbbi az előző években általánosan jól teljesített ezen a téren a bölcsész és jogi karokkal együtt, amelyeken egyébként 2010-ben 20-30 százalék nem szerzett oklevelet a nyelvvizsga miatt.
A bölcsészterületen tanulók kisebb arányban kerülnek ebbe a helyzetbe az egri Eszterházy Károly Főiskolán is, ahol évente körülbelül 30 százalékuk nem jut a felsőfokú tanulmányait igazoló dokumentumhoz, szemben a természettudományi szakok diákjaival, ahol már 50 százalék ez az arány. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) 2005-2008-ig tartó időszakát figyelembe véve az Építészmérnöki, Építőmérnöki-, Gépészmérnöki valamint a Gazdaság- és Társadalomtudományi Karok egyetemi képzésein volt a legnagyobb azoknak a tanulóknak a száma, akik nem szereztek nyelvvizsgát a diplomázás időpontjáig (90-200 között). Az első alapképzés végén, 2009-ben minden karon több volt a nyelvvizsgahiánnyal küzdők száma a régi rendszerben tanuló végzősök között, mint az alapképzésben diplomázók körében. Ez 2010-ben sem változott.
A felsőoktatási intézményekben tehát eltérő arányban jelentkezik a probléma. Az adatokból látható, ahol eleve magasabb a ponthatár (például a BME-n) - azaz már a jelentkezéskor szükséges lehet a nyelvvizsga -, kevesebb a létszáma azoknak a hallgatóknak, akik nem szerezik meg a bizonyítványt a diplomázásig. A nyelvvizsgáért küzdők között számottevő azok száma, akik ha végül vizsgát is tesznek, nem a népszerű angol, német, francia, olasz nyelveket választják, hanem a gyorsabban elsajátítható eszperantó és a lovári nyelvekből szereznek bizonyítványt.
23 lehetőség
A nyelvvizsgázást fontolgatók megtalálhatják az akkreditált központok listáját az Oktatási Hivatal honlapján: itt megtalálhatók a kétnyelvű általános, a kétnyelvű szaknyelvi, az egynyelvű általános és az egynyelvű szaknyelvi nyelvvizsga-bizonyítványt adó vizsgaközpontok nevei, illetve az azokhoz tartózó minden fontos információ. Magyarországon a nyelvvizsgázni vágyók 23 nyelvvizsga-központ kínálata közül választhatnak.