-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Autizmusról szóló cikksorozatunk második részéből kiderül, tényleg mindenki ott van-e a spektrumon, illetve közelebbről megvizsgáljuk a széket.
Ha az ember valamilyen okból közvetlen kapcsolatba kerül az autizmussal, gyakran adódik olyan helyzet, hogy egy kívülálló számára kellene röviden és érthetően elmagyaráznia, mit is jelent ez az állapot. Mivel a többséget nem a neurobiológiai háttér érdekli, hanem hogy mit jelent ez a hétköznapokban, kénytelenek vagyunk onnan megközelíteni a témát, hogy miben tér el egy autista ember viselkedése a többségétől. És ekkor következnek az alábbiakhoz hasonló mondatok:
Én is teljesen kiakadok a hirtelen változásoktól, akkor én is autista vagyok?
Én is csak a fületlen bögrémből szeretem inni a kávét, akkor most autista vagyok?
Én is imádok egyedül lenni, mert akkor nem szól hozzám senki, biztos egy kicsit autista vagyok.
Ennél összetettebb szövegkörnyezetben is gyakorta felbukkan a gondolat, hogy igazából egy kicsit mindenki autista, csak a normalitástól való távolságban van különbség.
(Forrás: Fortepan)
Ki autista, és ki nem?
Annak taglalása, hogy mennyire problematikus a normalitás fogalma, szétfeszítené ezen cikk kereteit (később azért sort kerítünk rá), inkább azt fejtjük ki, miért problematikus az autizmus állapotának relativizálása. A fentiekhez hasonló kijelentések többnyire a legjobb szándékkal születnek, céljuk nem egyszer éppen az, hogy hangsúlyozzák az autizmussal élő emberek elfogadásának fontosságát, és ez nyilvánvalóan nagyságrendekkel jobb hozzáállás, mint a megbélyegzés vagy a gügyögősen érzelmes sajnálat. Azonban fontos tisztázni:
Az emberek túlnyomó többsége nem autista. Sem kicsit, sem nagyon.
Jóllehet a legújabb tengerentúli statisztikák már egy százalékos gyakoriságot mutatnak, Magyarországon kb. 60.000, vagyis egy megyeszékhelynyi autista emberről beszélünk. A diagnózis folyamata egységes szempontrendszer és metodika alapján történik, a sorozatunk első részében vázlatosan felsorolt tünetek részletesen kidolgozott listájából egy adott számú tünet megléte alapján nyilvánítanak valakit autistának. Tehát nem minden autista mutatja az összes tünetet, ugyanakkor egy-két tünet még senkit nem tesz autistává. De még három vagy négy sem. És ahogyan említettük, a rendellenességek az egyes részterületeken belül eltérő súlyosságúak lehetnek, ezért lényegében nincs két egyforma autista ember. Az viszont ma már nagy biztonsággal megállapítható, hogy valaki autista-e vagy sem, a rendszeres kontrollvizsgálatok pedig egy esetleges téves diagnózis korrigálását is biztosítják.
Miért tartjuk ennyire fontosnak, hogy különbséget tegyünk autista és nem autista között, miközben az egész cikksorozat célja éppen az elfogadás és az autista emberek társadalomba integrálódásának elősegítése? Azért, mert úgy gondoljuk, hogy a lózungokon túlmutató, valódi elfogadás alapja a valódi megismerés, ehhez pedig minél pontosabban tisztázni kell, miben különbözik egy autista ember egy neurotipikustól.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Fogalmak helyett képek
Tömören összefoglalva: az autizmus egy eltérő kognitív stílus.
A gondolkodás célja a megértés, ami a neurotipikus többségnél az alábbiak szerint fejlődik:
- Az embert születésétől fogva (sőt már azt megelőzően is) szenzoros ingerek érik, vagyis lát, hall, tapint, ízlel.
- A csecsemő, majd a gyermek fokozatosan megtanulja a puszta ingereket információkká alakítani, megtanul tudatosan észlelni, megérteni, elvontan gondolkodni.
- Mindeközben folyamatosan fejlődik a figyelem és a memória.
Az autista emberek kognitív fejlődése azonban egészen másképpen alakul, és ennek első jelei a diagnosztika folyamatos fejlődésének hála egyre korábban, akár már csecsemőkorban észlelhetővé válnak. Az autizmusban érintettek szintén látnak, hallanak, tapintanak, és ízlelnek, agyuk azonban egészen másképpen bánik az így szerzett információkkal. Alapvetően sérül ugyanis az absztrahálás képessége, vagyis az, hogy egyedi jelenségekből elvont következtetéseket vonjanak le.
Aki figyelt nyelvtanórán, annak talán rémlik valami arról, hogy a jelentés az nem más, mint egy érzékszervekkel felfogható jelenség és egy gondolati tartalom összekapcsolása, vagyis az autisták számára komoly problémát jelent az egyik legalapvetőbb kognitív folyamat: az, hogy a puszta érzékszervi benyomásoknak jelentést adjanak. Mivel komoly nehézségekbe ütközik az elvont jelenségek megértése, gondolkodásuk nem fogalmakon, hanem képeken alapszik.
Mi az, hogy szék?
Hogy mindezt érzékletesebbé tegyük, vegyünk egy széket. Pontosabban próbáljuk meg rekonstruálni, hogyan tanuljuk meg, mit jelent az, hogy ’szék’.
Zsenge kisgyermek korunkban minden bizonnyal több olyan dolog volt a közelünkben, aminek volt négy lába, egy ülőkéje, egy háttámlája, és viszonylag hamar rájöttünk, ezt a többiek úgy hívják: ’szék’. Nyilván többször összenyálaztuk, húzogattuk ide-oda, mert vicces hangja volt, vagy belekapaszkodtunk felállás közben, de azért egy idő után rájöttünk: alapvetően arra való, hogy üljenek rajta, vagyis absztraháltunk. Ennek a tudásnak annyira megörültünk, hogy mindenre, amire csak ráültünk, a cicától a játékos dobozig vagy a sámliig, azt mondtuk, ’szék’, vagyis általánosítottunk. Egy idő után aztán kialakult bennünk a szék letisztult, elvont fogalma, és már jó ideje nagy biztonsággal meg tudjuk különböztetni a foteltől vagy a hokedlitől.
Ha egy képzeletbeli kísérletben egy teljesen üres szobában arra kérnének minket, hogy menjünk át egy másik szobába, és hozzunk onnan egy széket, valami ilyesmit keresnénk:
Ezzel szemben egy autista ember, még ha meg is tanulta, hogy a szék az ülőalkalmatosságok azon fajtája, aminek többnyire négy lába, háttámlája, olykor karfája van, a fenti képzeletbeli kísérletben könnyen lehet, hogy zavarba jönne. A ’szék’ hallatán ugyanis valami ilyesmire gondolhat:
Temple Grandin, a világhírű tudós TED-előadásában roppant érzékletesen beszél többek közt arról is, mit jelent az, ha valaki nem fogalmakban, hanem képekben gondolkodik (a videó elindítása után a jobb alsó sarokban lévő ikonra kattintva magyar nyelvű felirat is beállítható):
Most pedig képzelje el, mit érezhet az, akinek a fejében fogalmak helyett is képek vannak, mikor mondjuk a következő, teljesen hétköznapi mondatot hallja: „Adj egy zsepit, folyik az orrom”!
Ha érdekli, milyen konkrét következményekkel jár a fentebb vázolt kognitív stílus, olvassa el sorozatunk következő részét is!
A szerző autista gyermeket nevelő szülő, tanár.
A sorozat első része: Mi az autizmus és mi nem?
Forrás:
Theo Peeters: Autizmus - Az elmélettől a gyakorlatig. Kapocs Kiadó