-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kihirdették a YouTube Space Lab (Űrlaboratórium) projekt 60 döntőbe került versenyzőjének nevét, köztük magyar fiatalokat, akik olyan tudományos kísérleteket terveztek, melyeket az űrben is végre lehet hajtani.
A fiatal tudósok 14-16, illetve 17-18 éves korcsoportokban nevezhettek, egyedül, vagy akár három fős csoportokban. A kísérletüket leíró videót a YouTube Space Lab oldalára kellett feltölteniük. Ez a csatorna, amely mintegy ugródeszkaként szolgál a legjobb tudományos és űrkutatással kapcsolatos videók számára, már több mint 40 millió megtekintést ért el.
A jelentkezők többsége, mintegy 40%-a Indiából érkezett, ezt követi az Egyesült Államok 15%-kal. A pályázatok száma alapján a top 10-be az alábbi országok tartoznak még: Egyesült Királyság, Oroszország, Izrael, Kanada, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország és Japán. A kísérletek 78%-a a 14-16 éves korcsoportból, míg 22%-a a 17-18 éves korcsoportból érkezett. A fiatalok közel fele jelentkezett egyénileg a megmérettetésre, míg a másik fele inkább a 2 vagy 3 fős csoportokban történő nevezést részesítette előnyben.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A verseny döntőseinek nem csak videót kellett készíteniük a tervezett kísérletükről, hanem egy, a kísérletet demonstráló animációt is. A 14-18 éves ifjú kutatók több ezer pályázatot küldtek be, összesen több mint 80 országból. A beérkezett munkák figyelemreméltó száma valószínűleg annak az egyedülálló lehetőségnek köszönhető, hogy a győztes kísérleteket ténylegesen végre is hajtják majd az űrben, egy ilyen élmény pedig hagyományosan csak tudósok és asztronauták kiváltsága.
A fenti videóban például egy olyan kísérletről van szó, amelyben a muslincák adaptálódását vizsgálnák az űrbéli körülményekhez.
A legtöbb, szám szerint tíz döntős az Egyesült Államokból pályázott; majd India következett kilenc továbbjutott pályázóval. Az összesen benyújtott munkák tekintetében Lengyelország, Kanada és Spanyolország szerepelnek még az első ötben. Magyarországról összesen három diák – kettejük közösen, csapatként – került a döntősök közé.
Egy héten keresztül a YouTube közössége is lehetőséget kapott arra, hogy elbírálja ezeket a pályázatokat a rangos zsűri mellett – amelyet olyan nevek fémjeleznek, mint Stephen Hawking, a NASA világhírű professzora, William Gerstenmaier, a NASA űrrepülési programjának vezetője, Leland Elvin egykori űrhajós, Frank De Winne, az ESA űrhajósa, Akihiko Hoshide a JAXA űrhajósa, valamint a Guy Laliberté, a Cirque du Soleil alapítója.
A verseny végéhez közeledve a YouTube-felhasználók és a zsűri együttesen határoz majd meg hat regionális győztest (két csapat mindhárom régióból), akik elutazhatnak Washingtonba, ahol márciusban kihirdetik a globális nyerteseket (egy-egy csapat mindkét korosztályból). A Space Adventures-ről
A Space Adventures egy olyan vállalkozás, amely elsőként szervezett űrutazásokat civil emberek számára; székhelyük Bécsben van, de rendelkeznek irodával Moszkvában is. A cég kínálatában olyan programok szerepelnek, mint űrrepülés a Nemzetközi Űrállomásra vagy a Hold megkerülése, a súlytalanság élményét nyújtó Zero-G repülések, űrhajós kiképzés, űrrepülésre kiképző programok, de foglalhatóak náluk helyek jövőbeni űrrepülésekre is.
„Izgatottan vártuk a reakciókat a YouTube Space Lab versenyével kapcsolatban” – mondta Zahaan Bharmal, a Google Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős marketing vezetője; az ember, akinek a fejéből kipattant az Űrlaboratórium ötlete. „A pályázók felnőttek a kihíváshoz – határtalan képzelőerőről, kreativitásról és elhivatottságról tettek tanúbizonyságot kiváló ötleteikkel. Küldetésünk célja az volt, hogy inspiráljuk a következő generációt, és úgy tűnik, sikerrel jártunk. Bízunk benne, hogy a Space Lab pályázóinak személyében a jövő űrkutatóit köszönthetjük.”
„A Space Lab egyesíti a világ legtehetségesebb fiataljait, és be kell vallanom, mi teljesen el vagyunk ragadtatva a számtalan elgondolkodtató nevezéstől” – mondta Michael Schmelden, a Lenovo oktatásért felelős nemzetközi igazgatója. „Globális oktatásügyi szempontból párhuzamot látunk a beérkezett munkák és a Diákok Nemzetközi Tudományos és Technológiai kilátásait vizsgáló (Global Student Science and Technology Outlook) felmérés eredményei között, mely utóbbi rámutat, hogy a fejlődő országokban – India, Mexikó és Oroszország – jóval nagyobb érdeklődés övezi a tudománnyal kapcsolatos karriert, mint a fejlett államokban.”
A verseny regionális nyerteseit februárban hirdetik ki, majd Washingtonba viszik őket, ahol nem csupán egy – a súlytalanság élményét nyújtó – ZERO-G repülésen vesznek majd részt, hanem egy laptopot is kapnak munkájuk jutalmául. Itt kiválasztják a két globális győztest – egy-egy főt/csapatot mindkét korosztályból –, akiknek a kísérleteit később több mint 400 km-rel a Föld felett, a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), végre is hajtják. A kísérleteket a YouTube élőben fogja közvetíteni, így ünnepelve a tudomány és az űrkutatás ezen határokon átívelő eseményét. Emellett a globális nyertesek jutalma egy egyedülálló lehetőség: választhatnak egy japán utazást, mely során végignézhetik élőben, ahogy kísérletüket rakétán fellövik a Nemzetközi Űrállomásra, vagy választhatják azt is, hogy 18. életévük betöltése után egy az űrhajóskiképzést bemutató élményben részesülnek Csillagvárosban, Oroszországban ott, ahol az orosz űrhajósok kiképzése is folyik.
A nagyszabású projekt több cég együttműködésével, valamint a NASA, az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Nemzeti Űrügynökség (JAXA) támogatásával valósulhatott meg.