-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A tudomány kommunikációjának fontosságáról, lehetőségeiről beszéltek a vezető tudományos magazinok főszerkesztői a Tudomány Világfórumán.
Philip Campbell, a Nature brit tudományos magazin főszerkesztője kiemelte, hogy a tudósok, a média és a nagyközönség számára is hatalmas lehetőségeket tartogat az internet, a webes megjelenések. „A web terjedésével változik a tájkép; egyszerre jelent fenyegetést, de sok új lehetőséget is arra, hogy a tudomány üzenetei eljussanak a nagyközönséghez” – hangsúlyozta a főszerkesztő. Hozzátette, hogy az online közlés nagy fejlődésen ment át a Nature esetében is.
Campbell szerint bár a jövő az elektronikus magazinoké és e-újságoké, a jelen még a mobiloké: a Föld 6,5 milliárd lakosának 310 millió szélessávú internetes hozzáférése van jelenleg. A jól használható, nagy teljesítményű eszközök elterjedésével várhatóan csökken a nyomtatott tudományos lapok jelentősége; az azonban még kérdéses, miként lehet az online elérhetőséget gazdaságilag megoldani, szükség lesz-e előfizetési díjra, illetve mekkorára.
A főszerkesztő úgy véli, nagy számban vannak olyan érdekcsoportok és emberek, akiket különböző okból, ám érdekel a tudomány, különösen annak kiemelt témái, mint a klímaváltozás, az evolúció, a genetika vagy a vakcinálás. Példaként a klímaváltozás területén nyilvánosságra kerülő publikációkat hozta fel. Mint elmondta, ebben a témában a médiában dolgozó tudományos újságírók óriási nyomás alatt vannak, egymástól jelentősen eltérő szakértői vélemények jelennek meg.
Campbell azt javasolta, hogy a tudósok függetlenül, például saját blogban is kommunikáljanak. Példaként mutatta be egy klímaszkeptikus kutató internetes naplóját, de a legkülönfélébb szervezetek is közölnek friss információkat és állásfoglalást honlapjukon, így egyetemek, kormányügynökségek is. Szerinte támogatni és bátorítani kell azokat a kutatókat, akik jól kommunikálnak, és kutatói csoportok akár közös blogot is indíthatnak. „Szükség van eddigi viselkedésünk megváltoztatására, meg kell ragadnunk a tudománykommunikáció eszközeinek fejlődéséből származó lehetőségeket” – tette hozzá előadásában a Nature főszerkesztője.
„Évente kétszáz fölötti, a lakosokat érintő témában készítenek elemzést, adnak tanácsot az Egyesült Államokban a nemzeti akadémiák, a tanulmányok többségét az amerikai kormány rendeli meg” – adott betekintést az amerikai tudománykommunikációs helyzetbe Bruce Alberts, a Science magazin főszerkesztője. Példaként említette azt a nemrégiben elkészült tudományos állásfoglalást, amely szerint nem találtak bizonyítékot a kutatók az elektromos- és mágneses mezők veszélyességére a lakásokban használt készülékek esetében. Egy másik tanulmány pedig azt tudatta a nagyközönséggel, hogy az ivóvízben található arzén egészen kis mennyiségben is ártalmas az emberi egészségre.
Alberts rámutatott arra, hogy az ezekhez hasonló tudományos értékítéletek alapvetően fontosak a döntéshozók számára is. Kenyában és Indiában tett tanulmányútjára utalva hangsúlyozta, el kell érni, hogy a tudománynak legyen befolyása a döntéshozókra a világon mindenütt, segítsen a fejlődő országok problémáinak megoldásában is.
Stratégiai célnak nevezte, hogy több tudományosan képzett elme kerüljön a politikába, gazdaságba, mert segíthetnek hidat építeni az emberek és a kultúrák között. Példaként említette az AAAS ösztöndíjprogramját, amely szerinte nagy változást hozott Washingtonban, mint elmondta, évente száznál több fiatal tudóst juttat egy évre a kormány közelébe.
Kitért a főszerkesztő a tudomány oktatására is: véleménye szerint a tanárnak kísérő szerepe kell legyen, problémamegoldó gondolkodást és kommunikációs készségeket érdemes tanítani, hogy eredményes és versenyképes kutatók nőhessenek ki. A Science magazin maga is külön oktatási fórumot tart fenn, mert úgy vélik, újra kell gondolni a tudomány oktatásának módszereit.
Csíkszentmihályi Mihály pszichológus, a Claremont Graduate University életminőséget kutató központjának munkatársa a kreativitás rendszerét elemezte előadásában. Feltette a kérdést, hogy mi teszi lehetővé a kreativitást egy adott társadalomban.
Fontos az adott kultúra, amelynek része a világnézet, az értékek (az etosz) és a tudáskincsen belül a vallás, a tudomány, a történelem, a művészetek, valamint az irodalom. Egy másik vizsgálódási lehetőség a társadalom felől lehetséges: ezt a gazdaság, a politikai rendszer, valamint együttesen az egyházak, a tudományos elit és művészeti elit, a kiadók alkotják. A kreatív géniusz kifejlődésében meghatározó az öröklöttség (DNS), ám a korai környezet, valamint a motiváció és személyiség is – tette hozzá Csíkszentmihályi. A kultúrának, a társadalomnak és az egyénnek interaktív rendszerben, együtt kell léteznie ahhoz, hogy jól működjön a modell.
A professzor hangsúlyozta, hogy a tudománynak szüksége van a társadalom elismerésére, erőforrásokra és szabadságra. Az egyes tudományterületektől pedig azt várja el az átlagember, hogy élete jobbá váljon annak eredményeitől.
Csíkszentmihályi hangsúlyozta, ha az emberek úgy érzik, hogy a tudósok nem érdekeltek a közösség jólétében, csak elkészült eredményeikkel törődnek, a társadalom megvonhatja támogatását és bizalmát a tudománytól. Javasolta ezért, hogy az etikai szempontok váljanak a tudományos képzés részévé.