-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A kormányzat szerint különbséget kell tenni a szegregáció és a felzárkóztatás között.
A Huszár-telepi iskola egy speciális helyzetre kínál megoldást. Az általános alapvető országos célt, az együtt-tanulást és együttélést nem veszélyezteti, hanem elősegíti – szögezte le kedden az MTI-hez eljuttatott közleményében Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Kifejtették: a Huszár-telepi iskolában minden gyerek számára egyénre szabott fejlesztési tervet dolgoztak ki és hajtanak végre. Ebben az iskolában a tanároknak sikerült elérniük azt, amit a város más részein működő iskoláknak nem: többek között, hogy a gyerekek minden nap iskolába járnak, a szülő-nevelő kapcsolattartás mindennapos. A telepen élő családok kiállnak az iskoláért, és azért, hogy a gyermekeik oda járhassanak. Az iskolába tavaly az izraeli, idén pedig az amerikai nagykövet is ellátogatott, akik szintén elismerésüket fejezték ki az ott folyó munka iránt – írta az Emmi.
Nyíregyháza Huszár-telep városrészén 2007-ben bezárták a szegregált iskolát. Annak érdekében, hogy „a telepen lakó, a mélyszegénység, a lakhatási gondok és a nincstelenség terhe által sújtott gyermekek” számára esélyt teremtsenek arra, hogy ugyanolyan minőségű oktatásban részesülhessenek, mint a nem telepen lakó társaik, a görögkatolikus egyház és az önkormányzat új iskolát nyitott. Itt egy modern technikával felszerelt és teljesen felújított épületben kezdték meg a tanítást 2011 szeptemberében. Egy jogvédő alapítvány „azonban másképp gondolkodott”: szegregációs váddal illette és feljelentette az önkormányzatot és az iskolát fenntartó egyházat, s célja: hogy bezárják az intézményt – fejtette ki az Emmi.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ennek kapcsán az Emmi leszögezte: Balog Zoltán miniszter és a kormány álláspontja egyaránt az, hogy „a szegregációt minden formájában üldözni kell, hiszen az törvénytelen és romboló hatású, a lehető leghamarabb fel kell számolni”. Az Emmi szerint erre jó esélyt ad, hogy az oktatási intézmények idén januárban állami fenntartásba kerültek, s így lehetővé válik egy „antiszegregációs intézkedéscsomag” kidolgozása is. Ebbe a munkába az állami iskolafenntaró – a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ – a tapasztalattal rendelkező civil, egyházi és jogvédő szervezeteket is bevonta.
Felhívták viszont a figyelmet arra, hogy különbséget kell tenni a szegregáció és a felzárkóztatás között. A Huszár-telepi iskolában kiváló és elkötelezett szakemberek küzdenek a nyomor ellen, és a szülőkkel együtt nevelik a gyerekeket azért, hogy a „telepi” gyermekek is magas színvonalú oktatásban részesülhessenek az egyénre szabott felzárkóztató programokkal kiegészítve. Az Emmi szerint így valódi esélyük nyílik arra, hogy a felső tagozaton „felvegyék a versenyt a más iskolákban tanult társaikkal”. Ezekről Balog Zoltán számos alkalommal személyesen is meggyőződött, s ezért döntött úgy, hogy az alperes önkormányzat és görögkatolikus egyház oldalán tanúskodik a perben – hangsúlyozta a tárca.
Az Emmi szerint a felperes ideológiai okoknál fogva figyelmen kívül hagyja a felsorolt tényeket, „amelyek az iskola működtetését egyértelműen igazolják és figyelmen kívül hagyja az alapvető emberi jogot és igényt a jó és tisztességes életre”. Mindezt a szegregációra hivatkozva teszik – jegyezték meg. Ezért a tárca felhívta a figyelmet arra: a magyar integrációs kormányzati politika Európa-szerte elismerést aratott, s a magyar felzárkózási stratégiát az elmúlt másfél évben számos nemzetközi fórumon, konferencián, integrációs témájú találkozón elismeréssel illették. Kitértek továbbá arra is, hogy a kormány integrációs stratégiája részeként egyebek mellett egy 4,7 milliárd forintos költségvetésű komplex-telepprogramot is útjára indított, amely segít a lakhatási gondokon, de az oktatást és a foglalkoztatást is magába foglalja. Ezt a programot a Huszár-telepen is megvalósítja a kormányzat – emelték ki.
Balog Zoltán emberierőforrás-minisztert kedden tanúként hallgatták meg a Nyíregyházi Törvényszéken a helyi görög katolikus iskola bezárását kezdeményező Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány, illetve a fenntartó Hajdúdorogi Egyházmegye és az önkormányzat közötti polgári peres eljárásban. A jogvédő szervezet azért indított pert, mert álláspontja szerint az iskolát az önkormányzattól 2011-ben átvevő egyházmegye a romák lakta Huszár-telepen lévő iskolában „szegregált oktatást folytat”, és a roma gyermeket oktató iskola „akadályozza a telepen élők integrációját, illetve társadalomba való beilleszkedését.”
A Huszár-telepi iskolaügy érintettjei az MTI-nek azt mondták: nem értik a jogvédőket. A szülők nevében a helyszínen nyilatkozó Horváth Vilmosné azt kérdezte, miért is lenne elkülönítés az, hogy újra van általános iskolája a zömében romák lakta nyíregyházi Huszár-lakónegyednek. Hozzátette: szerintük nincs, nem lehet szó szegregációról, hiszen mindenki önként választhatja meg gyermekének iskoláját a telepen élők közül.