-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Botswanában a busman diákok rendkívül gyenge tanulmányi eredményét a kormány a korai angol nyelvtanítással szeretné javítani. Kulturális és etnikai érdekképviseletek azonban az anyanyelvi oktatás bevezetésében látják a megoldást.
Sok más afrikai országgal ellentétben Botswanában egy helyi nyelv, a cvána a nemzeti nyelv. Sőt, a cvánát az ország közoktatásában is használják, az angollal együtt. Ez nagyszerű hír a cvána többség számára, de más etnikai csoportoknak a cvána nyelvű oktatás nem más, mint a kulturális diszkrimináció és elnyomás része.
(Forrás: wikimedia commons)
Különösen nehéz helyzetben van Botswana koiszan nyelvű őslakossága, a busman és a koikoi kisebbség, mert az ő nyelvük teljesen eltér az ország többségében bantu nyelveitől. A koiszan nyelvek belső rokonságát ma már nem fogadják el, de közös ismertetőjegyük – és egykori közös besorolásuk oka – a csettintgető hangjaik sokfélesége.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A busmanok korábban vadászó-gyűjtögető életet éltek hagyományosan, míg a koikoi csoportok – korábbi pejoratív megnevezésük a hottentotta volt – már az európai telepesek megérkezésekor is állattartással foglalkoztak. Botswanában főleg a busman kisebbség jelentős, az összlakosság 3 százalékát teszik ki, míg a koikoi nyelvek beszélői inkább Namíbiában élnek nagy számban. A busmanok nincs saját összefoglaló nevük, a szakirodalom gyakran a szan néven emlegeti őket, de ez külső megnevezésük, amelynél még a nyugatiak számára furcsán csengő busmant is jobban kedvelik.
A busman diákok tanulmányi eredményei nagyban elmaradnak bantu anyanyelvű társaikétól. A botswanai kormány az angol és a cvána nyelv jobb elsajátításától várja a megoldást, és úgy döntött, hogy már az óvodában bevezetik e két nyelv oktatását a busman többségű régiókban. Más szakértők erősen kritizálják ezt a döntést, és inkább kulturális diszkriminációt és asszimilációs terveket éreznek ki belőle. Szerintük a szan nyelvű oktatás bevezetése lenne az igazi megoldás. Megnehezíti a helyzetet, hogy a mintegy 55 ezer botswanai busman sok különböző, és egymástól lényegesen eltérő kis nyelvet beszél. A kormány is erre hivatkozik, továbbá a képzett tanerő szinte teljes hiányára. A megoldás sehogy se tűnik egyszerűnek, de a jelenlegi javaslat felgyorsíthatja a busmanok teljes asszimilációját és nyelvük elvesztését.
Források:
Mmegi online: MLG piggybacks on pilot pre-school progamme
Mmegi online: 'Language policy discriminates'- UB academic