-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A specifikus nyelvi zavar viszonylag kevésbé ismert fejlődési rendellenesség, pedig egyes adatok szerint az óvodáskorú gyerekek 7 százalékát is érintheti. Mik a tünetei ennek az erős genetikai meghatározottságú zavarnak, és mi okozhatja őket? Elmúlnak-e felnőttkorra? Biztos-e, hogy csak egyfajta zavarról van szó?
Az SLI (specific language impairment = specifikus nyelvi zavar) a nagyközönség által kevésbé ismert fejlődési rendellenesség. A BNO-10 így írja körül a specifikus beszéd-nyelvfejlődési zavarok csoportját: „a nyelvelsajátítás normál folyamatai már a korai életszakaszban zavart szenvednek. A zavar nem tulajdonítható közvetlenül neurológiai vagy beszédszervi anomáliáknak, érzékszervi károsodásnak, mentális retardációnak vagy környezeti okoknak. A specifikus beszéd-nyelvfejlődési zavarokhoz gyakran társulnak egyéb problémák, így írás- és olvasászavar, a személyközi kapcsolatteremtés zavara, érzelmi- és viselkedészavarok.”
Mi az a BNO-10?
A BNO-10 (angol nevén ICD-10) rövidítés a Betegségek Nemzetközi Osztályzása című diagnosztikai kritériumrendszer tízedik kiadását takarja. Ezt a rendszert a WHO, az Egészségügyi Világszervezet állítja össze, és számos országban használják az egészségügyben – köztük Magyarországon is. Minden betegséghez tartozik egy BNO kód. Ennek segítségével a különböző kórházakban – vagy akár különböző országokban – egymással összehasonlíthatóak a diagnózisok, hordozhatóak a leletek és így tovább.
Az, hogy így szabták meg a rendellenesség feltételeit, több fontos következménnyel jár. Az első, hogy mivel a szöveg magára a nyelvfejlődésre hivatkozik, azt jelenti, hogy az SLI-ból ki lehet nőni, felnőttkorra az elmaradás eltűnik. Ez valóban gyakran megtörténik, de az erre kidolgozott tesztekkel általában ki lehet mutatni, hogy valamilyen zavar továbbra is jelen van.
A másik következmény, hogy az SLI számos különböző jelenséget is magában foglalhat, mivel csak azt mondja ki a definíció, hogy a nyelv maga sérült; ez pedig többféleképpen is megtörténhet. Jelenleg is vita tárgya, hogy az SLI-nak milyen alcsoportjai léteznek. A BNO-10 két ilyet különböztet meg: az expresszív és a receptív nyelvi zavart, ahol az első a nyelvi kifejezéssel, a másik pedig a megértéssel kapcsolatos. Magyarországon szokás különbséget tenni a megkésett és az akadályozott beszédfejlődés között – az előzőnél egyszerű lassulásról van szó, míg a másodiknál minőségileg más a fejlődés. Népszerű elgondolás még a nemzetközi szakirodalomban a „grammatikai SLI”, ami a nyelvtanra vonatkozó sérülés, a „szemantikai-pragmatikai zavar”, ami elsősorban a nyelv társas környezetbeni használatával kapcsolatos; és így tovább: szinte minden próbálkozás arra, hogy egymástól élesen elkülönülő alcsoportokat képezzenek, más-más eredményre vezetett.
„Elvettem szekrény, fölemeltem”
A száraz leírásokon túllépve mit tapasztalunk a gyakorlatban? Habár az talán az eddigiekből is látható, hogy a tünetek meglehetősen változatosak, néhány közös pont azért mégis akad. Gyakori a toldalékolás zavara, és a fonológiai problémák is sokszor előfordulnak. Az érintettek gyakran keresik a szavakat, akadozva beszélnek. A hibázások jellege nyelvfüggő: például minél gazdagabb a toldalékolás egy nyelvben, annál jobban tudnak toldalékolni a nyelvi zavarral élők. Mivel az angolban elég kevés a rag, így a meglévőket a gyerekek rendszerint lehagyják vagy elvétik; a magyarban ez kevésbé jellemző, noha szintén megvan.
Pléh Csaba és Vinkler Zsuzsanna egyik esettanulmányából néhány mondat: „összevesztek a macit”, „odaadja a fiú a lányt”, „a zebrának van a kiszebra”. A gyerekek sokszor különböző stratégiákat alkalmaznak arra, hogy kikerüljék a számukra túl nehéz elemeket: például az idézett esettanulmányban szereplő kislány az „üdvözöl” helyett inkább az „azt mondta, szia”, a „meglepődött” helyett pedig az „azt mondta, juj” formát használta. Általában is jellemző, hogy a nyelvi zavarral élők kevesebb igét használnak, és inkább a jól begyakorolt formákra korlátozzák magukat.
A következő videóban két érintett beszél arról angolul, mit jelent számukra a nyelvi zavar. Habár mindketten elvégezték a középiskolát, hallhatóan különböző a nyelvi teljesítményük:
Mennyire gyakori az SLI és mi okozza?
Tomblin és munkatársai 1997-es amerikai vizsgálata szerint az angol egynyelvű óvodáskorú gyermekek 7,4 százaléka mutatja nyelvi zavar tüneteit. (Magyarországon hagyományosan ennél egy nagyságrenddel ritkábbnak tartották ezeket a rendellenességeket, de ez az elképzelés ma változóban van.) Közöttük több a fiú, mint a lány, az arány vizsgálattól függően akár 2:1-3:1 is lehet a fiúk javára.
Az SLI genetikai meghatározottsága viszonylag erős. Egypetéjű ikerpároknál, ha az egyik iker érintett, a másik – attól függően, mennyire szigorúan értelmezik a nyelvi zavar kritériumait – 70-95 százalék eséllyel lesz szintén érintett. Gyakoriak a rokonságban a kimutatható, de kevésbé súlyos nyelvi nehézségek.
Korábban sokáig úgy gondolták, az SLI egyetlen gén meghibásodására vezethető vissza. Ez az elképzelés Myrna Gopnik nevéhez fűződik: ő készített esettanulmányokat a kilencvenes években a londoni „KE” családról (teljes nevük a mai napig nem ismert), ahol a nyelvi zavar több generáción keresztül öröklődött. Gopnik azt állította, a KE család érintett tagjai csak és kizárólag nyelvtani sérüléssel rendelkeznek, és néhány évre rá meg is találta az ezt előidézni hivatott FOXP2 gént. Ugyanezen család mások – például Vargha-Khadem és munkatársai – által elvégzett vizsgálatai viszont azt mutatták ki, hogy a nyelvtani zavar mellett beszédképzési problémákkal is küzdöttek, sőt nem nyelvvel kapcsolatos száj- és arcmozgások is sérültek náluk (például a pislogás csak az egyik szemmel). Így módosítani kellett az eredeti elképzeléseken. A heves vita következményeképp rengeteg kutatás összpontosított a FOXP2 génre és hamarosan kiderült, hogy már egerekben is fontos szerepet tölt be – befolyásolja többek között a tüdő fejlődését. Arra is fény derült, hogy a KE család kivételes: a nyelvi zavarok gyakoribb formáiban rendszerint nem sérült a FOXP2 gén.
Az SLI lényegére vonatkozóan számos elmélet született. Sokak szerint valamilyen nyelven kívüli probléma csapódik le elsősorban a nyelvben: például a rövid távú emlékezet zavara vagy a gyorsan változó ingerek túlságosan lassú feldolgozása. Sajnos ezek gyakran túl általánosak, vagy pedig maguk a diagnosztikai kritériumok zárják ki őket. Kimondottan nyelvészeti elképzelések is léteznek, ezekben valamilyen szerkezeti eltérés okozza az SLI-t; itt viszont a konkrét probléma gyakran a vizsgált néhány nyelvre korlátozódik (angol, német, francia stb.), és olyan nem indoeurópai nyelvekre, mint a magyar, nem érvényes. Valószínűleg a különböző megközelítések valamilyen kombinációja lesz a legjobb megoldás, mert mindegyikhez léteznek támogató és vele ellentétes adatok is – de addig még sok időnek kell eltelnie.
Források:
Pléh Csaba, Kas Bence, Lukács Ágnes: A nyelvfejlődés zavarai
J. Tromblin: Prevalence of Specific Language Impairment in Kindergarten Children
Wikipedia