-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Amerikai Egyesült Államok több, szakmailag elismert tanára hagyja ott a pedagógusi pályát, mert úgy érik, hogy az új oktatási rendszer ellehetetleníti a helyzetüket, a munkájukat. A The Washington Post leközölte egy New York-i tanár felmondólevelét, amelyben megindokolja döntését.
Az oktatásügyi reformok ellen tiltakoznak a tanárok az Egyesült Államokban. Azt mondják, hogy az uniformizáló új rendszer lehetetlenné teszi munkájuk minőségi elvégzését. Többen vannak, akik a változások elleni tiltakozásul inkább felmondanak, mintsem hogy az új követelmények szorításában kelljen dolgozniuk. Nemrégiben a The Washington Post közölte egy régóta a pályán dolgozó, szakmailag elismert tanár felmondólevelét, amelyben döntését indokolja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Gerald J. Conti, a New York állambeli Syracuse egyik gimnáziumában (a Westhill High Schoolban) tanított társadalomtudományi tantárgyakat (történelmet, társadalomismeretet). Negyven évnyi pedagógusi munka és huszonhét, a Westhillben eltöltött év után hagyja ott állását, és mond fel a tanév végével – felbontva ezzel a 2015-ig szóló munkaszerződését. Nyilvánosságra hozott felmondóleveléből kiderül, hogy egész életét az iskola vonzásában töltötte, és hogy elégedett és boldog, hogy egy olyan iskolai közösség részese lehetett, amilyen a Westhill. Negyven éves pályafutása során tanított egy művészeti főiskolán, egy nagyobb egyetemen, végül pedig ebben a középiskolában.
Párhuzamos történetek
A közalkalmazottak nyugdíjazása kapcsán nemrégiben jelent meg a Magyar Narancsban egy tanár vallomása saját pályájáról, amely most kényszerű véget ér. Érdemes a két történetet egymás mellett elolvasni.
A munkája valóban a hivatása, sőt az élete lett. Felmondólevelében John Dewey már-már közhelyszámba menő mondását idézi: „A tanulás nem felkészítés az életre, hanem maga az élet”. Gerald J. Conti esetében ez valóban igaz is: a történelem iránti érdeklődése vezette utazásait, eszerint választotta olvasmányait, és mindazokat a tapasztalatokat, amelyeket így szerzett, igyekezett osztálytermi tevékenységekké alakítani. Vallomása szerint állandóan kutatott, sosem elégedett meg a saját tudásával, mindig igyekezett új információkat szerezni egy-egy témáról. Felmondásának egyik oka pedig éppen az, hogy úgy látja ez a hozzáállás nemcsak hogy fölöslegessé vált, de le is értékelődött az oktatásügyi reformok hatására.
Mióta a STEM (Science – természettudományok, Technology – technológia; Engineering – mérnöki tudományok; Mathematics – matematika) határozza meg az oktatást, és minden ez alá rendelődik, azóta a legtöbb dolog adatközpontúvá, egységesen mérhetővé vált. Ez pedig – a szakmaiságában megrendült tanár szerint – uniformizált zombiképzővé változtatja az iskolát. Ebben a környezetben a tanári kreativitás, az autonómia, a szabad gondolkodás meg van fojtva – és ez ellen hiába küzd egy-egy tanár, ha egyszer az egész rendszer mást vár el és másra épül.
A nyílt levélből persze az is kiderül, hogy a jelenlegi rendszerrel elégedetlen tanároknak, ahogyan Gerald J. Continak sem a felmondás az első lépése. A felmondásból az is kiderül, milyen szélmalomharcot vívtak a hozzá hasonlóan gondolkodókkal az elmúlt időszakban, és hogyan ütköztek újabb és újabb adminisztratív falakba. A felmondólevél végül annak az eredménye, hogy Conti belefáradt ezekbe az eredménytelen és értelmetlen harcokba. Úgy döntött, félreáll.
Végül azzal a felismeréssel zárja levelét, hogy valójában a felmondása csak formai, csak az állását hagyja ott hivatalosan, nem a szakmáját. A szakmája ugyanis – ahogyan ő fogalmaz – már nem is létezik, hiszen oly mértékben alakult át, hogy ez már nem is az ő szakmája.
Forrás
Teacher’s resignation letter: ‘My profession … no longer exists’