-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön tudta, hogy éneklés közben nem lehet dadogni? Cikkünkben egy dadogással küzdő dalszerző-énekessel ismerkedhetnek meg, aki halálosan fél a nyilvános beszédtől.
Megan Washington Ausztrália egyik leghíresebb dalszerző-énekese. Ki gondolná, hogy kisgyermek kora óta súlyos beszédhibával küzd? Ha nyilvánosság előtt meg kell szólalnia, dadog. Hogy tud valaki csodálatosan énekelni, ha egyébként akár a legegyszerűbb mondat kimondása is gondot okoz neki? Hogyan lehet együtt élni a dadogással? Milyen stratégiákat lehet kidolgozni a dadogás kezelésére? – Mindezekről őszintén és nem kevés humorral vall TED-előadásában.
Már a Miért félek halálosan a nyilvános beszédtől? című előadása elején jól átérezhetjük a probléma lényegét: Megan kiáll a közönség elé a színpadra, és nehezére esik megszólalni. Mondandóját a kezében szorongatott mobiltelefonjáról olvassa, vagy legalábbis ellenőrzi. Testtartása is elárulja, mennyire nehéz számára megbirkózni a helyzettel. Néhány szónak már kezdeténél megakad, mi meg izgulunk érte, hogy ki tudja mondani, és tovább tudjon lépni. Minden egyes megakadás újabb és újabb izgalom nekünk is... – Hát még neki!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Előadásából kiderül, hogy gyermekkora óta dadog. Előadóművészként a munkájához tartozik, hogy színpadon állva, nyilvánosan beszéljen és énekeljen. Arról számol be, hogy ez a kettő teljesen különböző dolog számára: míg a nyilvános beszéd minden alkalommal halálos félelemmel tölti el, addig az éneklést élvezi. Hogyan lehetséges mindezzel együtt élni? – Ezt meséli el az előadásban.
Gyerekkorában mindig abban reménykedett, hogy – ahogyan nagyon sok gyerekes szokásunkat elhagyjuk, amikor fölnövünk – a dadogás is el fog múlni felnőtt korára. Ebben a reményében azonban csalódnia kellett: ő fölnőtt, a dadogása pedig vele maradt. És előadóművészként nap mint nap meg kell ezzel a beszédhibával küzdenie. Milyen a hétköznapokban az, ha valaki dadog?
Azt meséli, hogy számára a legrosszabb élmény az, amikor egy másik dadogó emberrel találkozik. Egyszer Hamburgban megismerkedett egy fiúval, akik dadogva mutatkozott be neki, majd ő is bemutatkozott... A jelenet szereplői és nézői mind azt hitték, hogy gúnyt űz a fiúból. Ehhez a kellemetlenséghez képest végül is eltörpül az, hogy az emberek állandóan azt hiszik, hogy ő folyton részeg. Ezen kívül igen kínos tud lenni, hogy amikor hezitál egy-egy név kimondása előtt, a beszélgetőpartnerei azt hiszik, elfelejtette a nevüket. – Ez már csak azért is kellemetlen, mert a tulajdonnevek kimondása okozza az egyik legnagyobb nehézséget. Mit lehet tenni?
Megan megtanulta elkerülni azoknak a szavaknak a használatát, amelyeknek a kimondása nehézséget okoz számára – akár a nehéz szókezdet miatt, akár más miatt. Ez azt jelenti, hogy előre kell tudni gondolkodnia, és gyorsan meg kell tudni találnia az alternatív kifejezési lehetőséget, hogy a dadogás elkerülhetővé váljon. – A tulajdonnevek ezért is igen nehezek: nem lehet őket megváltoztatni vagy kikerülni. Bár ez alól is van kivétel: az egyik zenésztársát Steve-nek [sztív] hívták; Magennek a szókezdő [szt] hangkapcsolat kimondása nagy nehézséget okoz. Miután néhány alkalommal kellemetlensége adódott abból, hogy nem tudta Steve-et bemutatni csak nehézségek árán, megváltoztatta a nevét [szív]-re.
Sokféle terápián vett részt, hogy a beszédprodukcióján javítson. Az egyik elterjedt technika a dadogás elkerülésére az, hogy nagyon dallamosan, majdhogynem énekelve kell beszélni. Megan ezt az „óvónéni”-stílusú beszédet nem alkalmazza mindig, csak akkor, amikor kevés ideje van a megszólalásra – például tévé- vagy rádióműsorokban. „De ez nem én vagyok” – mondja.
„Az agyunk szinaptikus kapcsolatai úgy vannak berendezve, hogy éneklés közben lehetetlen dadogni” – magyarázza Megan. Az éneklés tehát nem pusztán a show-t, az üzletet, a hírnevet, a munkát jelenti számára, hanem olyan önkifejezési lehetőséget is, amelyben megszabadulhat a dadogásától. „Az éneklés számomra egy csodálatos megkönnyebbülést jelent. Az egyetlen olyan helyzet, amikor úgy érzem, folyékonyan kommunikálok.” Az előadás után egy dalt is elénekel a közönségnek: ez éppen elég illusztrációja annak, amiről beszélt.
Forrás
Why I live in mortal dread of public speaking – Megan Washington TED-előadása