Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Köszönjük. Ezért sem kell belemenni olyan kérdésekbe, amikhez nem értünk. :)
2011. 01. 31, 12:28
Jézus nyelve
doncsecz: @Roland2: De mióta viselik ezeket a jegyeket magukon a zsidók? Jó persze most lehet, mert alig 130 éve tértek vissza az óhazába Európából főleg, ahol mintegy két évezredig tartózkodtak.
2011. 01. 31, 12:13
Jézus nyelve
Béla007: @feri: Egyet kell, hogy értsek az előttem szólókkal. Pedig az ellentábort képvioselem, de ez a szószedet eléggé összecsapott. Az ujgurból sem azok a szavak vannak kiszedve amik a tényleges rokonságot ...
2011. 01. 31, 11:41
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
Roland2: @Fejes László (nyest.hu):" Semmi nem bizonyítja, hogy az indo-európai beszélői europidok voltak: a mai Indiában pl. egyáltalán nem europidok beszélnek indoeurópai nyelveken. Az pedig, hogy Jézus Dávid...
2011. 01. 31, 11:32
Jézus nyelve
doncsecz: @Fejes László (nyest.hu): A zsidó rabbinista könyvek szerzői épp ez az, hogy nem hallottak, hanem ismerték Jézust, nyilván olyanok lehettek közöttük, akik elérték az elítélését. Rengetegen voltak a fa...
2011. 01. 31, 11:29
Jézus nyelve
Fejes László (nyest.hu): @doncsecz: A rabbik hallottak valakiről, ill. a tanairól, és azt vitatták, nem pedig annak jártak utána, hogy létezett-e és tényleg azt mondta-e, amit. (Éljenek a sajtkészítők!)
A torinói lepel hitele...
2011. 01. 31, 11:17
Jézus nyelve
doncsecz: @Fejes László (nyest.hu): A torinói lepel hiteltelenségét éppenhogy csalással bizonyították, mert az egyik dolog, hogy Jézus nem vérzett halott állapotában, hanem eleve véres volt, mert kereszten csün...
2011. 01. 31, 10:41
Jézus nyelve
ZTM: A latinban sem volt pontosan 'igen'-t jelentő szó. Az olasz sì, spanyol és katalán sí, valamint a portugál sim a latin sīc [est] 'így van!' kifejezésre, a francia oui pedig a hoc [est] illud 'ez az!' ...
2011. 01. 31, 10:40
Igen: a magyar helyeslés eredete
Fejes László (nyest.hu): @Olman: A Czuczor-Fogarasi finoman szólva elavult...
2011. 01. 31, 10:37
Igen: a magyar helyeslés eredete
tenegri: @elhe taifin: Nem egészen erre gondoltam, hanem az egyeztethető szavak közös örökség vagy jövevényszó voltának, illetve az átvétel irányának meghatározására.
2011. 01. 31, 10:33
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
Olman: A Czuczor-Fogarasi szótár az 'így' kifejezés változatával, az 'ígyen' v. 'igyen' kifejezéssel kapcsolja össze az 'igen' szavunkat.
2011. 01. 31, 10:26
Igen: a magyar helyeslés eredete
Fejes László (nyest.hu): @Hegedus: A héber ken eredete nem olyan nagy rejtély, elég a "hebrew ken etymology"-ra ráguglizni, és hamarosan megtaláljuk: www.balashon.com/2008/04/ken.html
Ön talál egy szópárt, mely felületes haso...
2011. 01. 31, 10:15
Igen: a magyar helyeslés eredete
ZTM: @Fejes László (nyest.hu): Igaza van, ezért írtam, hogy "gyakorlatilag", természetesen nem úgy gondoltam, hogy teljesen ugyanaz lenne.
Arra akartam kilyukadni, hogy aki tud spanyolul, simán érti a ladi...
2011. 01. 31, 10:09
Jézus nyelve
Fejes László (nyest.hu): @doncsecz: Azért ne keverjük a szezont a fazonnal! Először is, az, hogy Jézus élt-e nem bináris kérdés. Pl. lehet, hogy élt, de bizonyos róla szóló történetek nem vele estek meg.
Viszont: nem tudom, m...
2011. 01. 31, 10:08
Jézus nyelve
Hegedus: Talán nem a finnugor nyelvekhez kellene hasonlítgatni a magyart, lehet előbbre jutnánk. Én nem vagyok nyelvész, de mondok egy érdekes dolgot. A héberben az igenre azt mondják: kén - az é betű itt nem ...
2011. 01. 31, 10:03
Igen: a magyar helyeslés eredete
Fejes László (nyest.hu): @ZTM: Köszönjük, valóban elfelejtettük linkelni a wikipédiát, ahol mindez olvasható.
Azzal, hogy a "ladino gyakorlatilag azonos a középkori kasztíliaival", hiszen elképzelhetetlen, hogy egy nyelv évsz...
2011. 01. 31, 09:54
Jézus nyelve
Fejes László (nyest.hu): @JL: Igen, hiába létezik három etimológiai szótár -- de én arra gondoltam, hogy egy sincs a szerkesztőségben, és a neten sem találtam. :) De köszönjük szépen a kiegészítést! :)
2011. 01. 31, 09:09
Amit tudni akarsz a finn nevekről, csak nem jutott még eszedbe megkérdezni
doncsecz: A National Geographic nem vesz figyelembe más tényeket. Rengeteg más adat, amit nem Jézus hívei, vagy tanítványai írtak, leírja létezését, többek között azok is egyértelműen állítják, hogy élt, akik a...
2011. 01. 31, 08:22
Jézus nyelve
ZTM: "A másik volt a ladino (más néven judeo-spanyol, szefárd stb.), mely a középkori spanyol (kasztíliai) nyelvjárások egyik folytatója [...]"
A ladino gyakorlatilag azonos a középkori kasztíliaival, legi...
2011. 01. 31, 08:02
Jézus nyelve
Szajci: Én ahhoz szeretnék hozzászólni, hogy Jézus élt-e. A National Geographic sokszor mutatják, hogy mi volt abban az időben. Pl. hogy Jézus egy korábbi messiástól vette át az elméleteket ill. azt is mondtá...
2011. 01. 31, 07:53
Jézus nyelve
JL: Susi: Magunk között mondva - egyetértek Fejes Lászlóval, hiába létezik három finn etimológiai szótár... Ha jól emlékszem, a régebbi etimológiai szótárakban ennek a szónak is, mint számtalan másnak, eg...
2011. 01. 31, 06:36
Amit tudni akarsz a finn nevekről, csak nem jutott még eszedbe megkérdezni
elhe taifin: @tenegri:
erről olvasni a Rénhíreken is:
renhirek.blogspot.com/2010/02/szabalyos-hangmegfelelesekrol.html
2011. 01. 31, 02:16
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
tenegri: @feri: Mindazonáltal a felsorolt mongol szavak döntő többsége valóban egyeztethető a magyarral - épp csak mindkét nyelvben szinte mind török jövevényszó.
2011. 01. 30, 23:35
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
tenegri: @feri: Még egy picit visszatérve a belinkelt szavakra: én nem értek az összes ott említett nyelvhez, de történetesen a mongolhoz igen. Elég siralmas a felsorolt mongol szavak állapota, sok komolyan to...
2011. 01. 30, 23:27
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: A medve, farkas (szarvas, sertés) állatnevek valóban tabuisztikus okokból jöttek létre. Az új elnevezések éppúgy lehetnek idegen szavak, mint belső keletkezésűek.
2011. 01. 30, 22:59
A szárnyas medvéről
tenegri: @Joel Huns: Minden tudományos eredmény az "aktuális ismereteink alapján" születik. Lehet arra várni, hogy valami majdcsak kiderül és akkor megváltozik a tudományos eredmény is, de ez a megközelítés ar...
2011. 01. 30, 22:51
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Fejes László (nyest.hu): @JL: Köszönöm a kiegészítéseket.
A Hämä > Häme képzésként fel sem merült bennem, főképp azért, mert nem jár jelentésváltozással. Arról nem is szólva, hogy ha meg is történt a képzés, várható lenne, ho...
2011. 01. 30, 22:50
Amit tudni akarsz a finn nevekről, csak nem jutott még eszedbe megkérdezni
tenegri: @feri: Az előbbiből lehet, hogy nem derült ki: az idézett szóegyeztetések döntő többsége véletlen felszíni hasonlóság. A véletlen szerepét nem kell itt lebecsülni - ugyan egyes "alternatív" szerzők sz...
2011. 01. 30, 22:45
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
Fejes László (nyest.hu): @Joel Huns: A finnugor rokonsággal nem szimpatizálók gyakran vigasztalják magukat azzal, hogy minden tudományos "elmélet" megbukik egyszer, nyilván ez is meg fog...
Csakhogy ez azért nem egészen így v...
2011. 01. 30, 22:43
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
tenegri: @feri: Félreérted. Ha van két nyelvben egy-egy szó, amik megfeleltethetők egymásnak, akkor igen sok szempont és kritérium figyelembevételével határozható meg, hogy azok mindkét nyelvbe egy közös őstől...
2011. 01. 30, 22:30
Miért népszerűek a finnugorellenes „elmélet”-ek?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2446
| 2447
| 2448
| 2449
| 2450
| 2451
| 2452
| 2453
| 2454
| 2455
| 2456
...