-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
kik hányan vannak?
A válaszmegtagadók magas arányára tekintettel és a módszertani különbségek miatt a 2011-es népszámlálás vallási adatfelvétele nem teszi lehetővé a 2001-es adatokkal való összehasonlítást.
A közzétett népszámlálási eredmények vallási hovatartozásra vonatkozó eredményei első látásra jelentős változásokat mutatnak, a megfelelő értelmezéséhez azonban figyelembe kell venni a válaszmegtagadás magas arányát – közölte Máté-Tóth András, a Szegedi Tudományegyetem vallástudományi tanszékének vezetője csütörtökön az MTI-vel. A professzor tudatta, hogy a 2011-es népszámlálás vallási, illetve felekezeti megoszlásra vonatkozó adatainak értelmezéséhez elsősorban a válaszmegtagadók magas számát kell figyelembe venni.
A kutató elemezésében rámutatott arra, hogy az önkéntes válaszadást lehetővé tévő vallási kérdésre a megkérdezettek 27,2 százaléka nem válaszolt. A 2001-es népszámlálás esetében 1,85 millióval többen voltak készek az érvényes válaszadásra. Úgy véli, tekintettel a válaszmegtagadás magas arányára, a jelenlegi adatokból csak az érvényes választ adók közötti vallási és felekezeti megoszlást lehet érvényes adatnak tekinteni.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Eszerint a felekezeti hovatartozás tekintetében nincsen jelentős változás a 2001-es évhez viszonyítva, ez egybeesik az elmúlt tíz esztendő hazai és nemzetközi közvélemény-kutatási adataival alátámasztott trendekkel. Az alacsonyabb számszerű értékek a magasabb arányú nem válaszolással indokolhatók. Statisztikai okokból nem valószínű, hogy a nem válaszolók közötti megoszlási arány radikálisan eltérjen a válaszolók közöttiétől.
A 2001-es és a 2011-es népszámlálás vallási kérdése között jelentős megfogalmazásbeli és adatfelvételbeli különbség van. A 2001-es kérdőívben „Vallása/hitfelekezete?” kérdés szerepelt, és a kérdezőbiztosi utasításban volt a felekezeti hovatartozásra vonatkozó értelmezés. A 2011-es kérdőívben a „Mely vallási közösséghez, felekezethez tartozónak érzi magát?” megfogalmazást alkalmazták. E kétféle kérdésfelvetés Máté-Tóth András szerint nem teszi lehetővé a vallási hovatartozásra vonatkozó változások megalapozott követését.
Az adatfelvétel módszertana is megváltozott. 2001-ben csak kérdezőbiztos közreműködésével lehetett kitölteni a kérdőíveket, míg 2011-ben elektronikus úton is. Az interneten kitölthető kérdőívekben a felekezetek listája rögzített volt, míg a papíralapú esetében saját fogalmazású választ kellett rögzíteni. A KSH csütörtökön közzétett gyorsjelentése csak a legnagyobb létszámú vallási közösségek megoszlásáról ismerteti az adatokat.
Az egyetemi tanár közölte: a válaszmegtagadók magas arányára tekintettel és a módszertani különbségek miatt a 2011-es népszámlálás vallási adatfelvétele nem teszi lehetővé a 2001-es adatokkal való, szakmai szempontból megfelelő összehasonlítást, és így semmilyen, a vallási megoszlás változására vonatkozó következtetést nem alapoz meg, egyben csak korlátozottan alkalmas a vallásosságra vonatkozó további közvélemény-kutatási eredmények értelmezésére.