-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ismét a kormány elé kerülhetnek a 2013-as felsőoktatási keretszámok. Az MTI információi szerint a miniszterelnök azt kérte a kabinet ülésén, hogy a szakterületi mellett szakokra lebontott javaslatot is készítsen az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). A kormány a tervek szerint 53640 hallgatónak biztosítana teljes, illetve részösztöndíjat.
Első körben a kormány szerdán tárgyalt a keretszámokról, akkor nem született meg a végső döntés. Az MTI birtokába került, november 20-ai dátumú Emmi-előterjesztés szerint a kormány összesen 53640-ben állapítaná meg a 2013-ban a felsőoktatásba felvehető magyar állami (rész)ösztöndíjjal támogatott hallgatók számát. Felsőoktatási szakképzésben, alapképzésben és osztatlan képzésben 31340 – valamint részösztöndíjjal 5 ezer –, mesterképzésben 16 ezer, doktori képzésben 1300 hallgató kezdhetné meg jövőre felsőfokú tanulmányait.
Az előterjesztés szerint továbbra is prioritás a műszaki, a természettudományi, az informatikai, valamint az orvos- és egészségtudomány képzési területek állami ösztöndíjas keretszámainak kiemelt biztosítása. A kormány ezen belül 4 ezer fős külön keretet biztosít a hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő, illetve gyesben, gyedben részesülő jelentkezők számára.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A javaslat – amely képzési területekre bontott keretszámokat tartalmaz –azt rögzíti, hogy a felsőoktatási szakképzésben 2350, az alapképzésben 24780 hallgató kezdhetné meg teljes támogatás mellett tanulmányait. Az agrárterületen 1500, a bölcsészterületen 2000 hallgató kapna teljes ösztöndíjat. A gazdaságtudományi és jogi területen nem lenne teljes állami ösztöndíjas támogatás, az informatikai területen 3430, a műszakin területen 8800, az orvosi és egészségügyi területen 2850, a pedagógusképzésben 1550, a sporttudományok területén 550, a társadalomtudományok területén 770, a természettudományok területén 2715, a művészeti képzésben 615 a teljes állami támogatású keretszám. A művészetközvetítés elnevezésű területen szintén nem lenne teljes állami ösztöndíj. A határon túli kihelyezett képzések keretszáma 400 lenne.
Az előterjesztés azt tartalmazza, hogy a 2013. évi felvételi eljárásokban az állami ösztöndíjas keretszámok meghatározásakor a Széll Kálmán Terv által összes keretként megállapított 35 ezer fős felsőoktatási szakképzési, alapképzési, osztatlan képzési keretszámból indultak ki. Ez a tavalyi évi (csaknem 38 ezer állami ösztöndíjas és 5500 állami részösztöndíjas) kerethez képest összesen mintegy 7 ezres keretszámcsökkenést jelent.
A felsőoktatási szakképzés keretét, a korábbi években felvételt nyert létszámok alapján – az új képzési forma megjelenésére tekintettel –, becsléssel 2500 főben határoznák meg. E keretszám a képzés jellegéből adódóan a gyakorlatorientált, elsősorban műszaki, informatikai, gazdasági területeken biztosít felsőoktatási helyeket, rövid képzési idejével gyors, munkaerő-piaci szempontból releváns tudást biztosít. Mindezért a keretszám jelentős csökkentését nem tartják indokoltnak – olvasható a javaslatban.
Az alapképzés esetében a műszaki, az informatikai, az agrár-, az orvos- és egészségtudományi, a sporttudományi, valamint a pedagógusképzési területek keretszámainak arányát növelték az előző évihez képest, figyelemmel az adott képzési területen levő intézményi kínálat, valamint a jelentkezések számának várható korlátaira. Változatlanok az arányai az informatikai és az agrár képzési területek keretszámainak.
Alapképzésben a javaslat szerint arányaiban kis mértékben csökkent a természettudomány képzési terület keretszámának aránya, mert a jelentkezések korábbi években tapasztalt alacsony száma ezt indokolta. Ezen a területen az intézményeknek nem sikerült feltölteniük létszámokat, továbbá az osztatlan tanárképzés bevezetése miatt további csökkentés volt indokolt. A bölcsészettudomány és a társadalomtudomány képzési területek összes keretszámból való részesedésének aránya egyrészt a nemzetstratégiai prioritások miatt, másrészt a bölcsészettudományok terén a tanárképzés osztatlan képzési formában való elindulásának köszönhetően nem növekedett, illetve kis mértékben csökkent. Az osztatlan tanárképzési forma várhatóan a bölcsészettudományi terület diszciplináris jelentkezőszámát fogja a legnagyobb mértékben csökkenteni – írták.
Az osztatlan képzések terén a legnagyobb változást az eredményezi, hogy a bevezetendő osztatlan tanárképzésnek 1550-es ösztöndíjas keretet határoztak meg. Ez a kifutó rendszerű bolognai típusú tanári mesterszak részére a mesterképzésben biztosítandó keret mellett a pedagógus-utánpótlás biztosítása érdekében kiemelt fontosságú. Az orvosképzési keretszám ugyan nominálisan csökkent az előző évhez képest (1800-ról 1650-re), de relatív értelemben részaránya növekedett a többi képzési területhez képest.
A mesterképzési keretszámot az előterjesztésben a 2012. évi 19600-ról 16 ezerre javasolják csökkenteni, ezzel követve az előző három év alapképzésre felvett létszámátlagának csökkenését. A felsőoktatási képzések közül a doktori képzésben javasolják a 2012. évi keretszám, azaz az 1300 fős keret megtartását, melyből 430 a humán tudományoké, 870 pedig az agrártudományok, a műszaki tudományok, az orvostudományok, a természettudományok és a művészetek tudományterületeké.