-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Bútorokra vetített videojáték? Papírvékony, hajlékony táblagép? A milliméteresnél is nagyobb pontosságú mozgásérzékelés? A világ egyik legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállítása idén is bemutatja a jövőt, és kiugrási lehetőséget nyújt az innovatív kisvállalkozásoknak...
Jelenleg is zajlik Las Vegasban az egyik legnevesebb amerikai szórakoztatóelektronikai esemény, a Consumer Electronics Show (CES). Számos cég ilyenkor mutatja be legújabb fejlesztéseit és próbálja meg elkápráztatni előbb a szakmát, majd a vásárlókat. Csemegéztünk a választékból – a várhatóan soha piacra nem kerülő kísérleti megoldásoktól az elektronikus ökörségeken át a potenciálisan tényleg forradalmi újításokig széles a skála.
Futurisztikus irodai katyvasz
Az Intel, egy kanadai egyetem és a Plastic Logic, egy brit kutatás-fejlesztési vállalkozás közösen alkotta meg a PaperTab nevű ultravékony táblagépet. (Nem is igazán tudjuk, lehet-e ezt a készüléket táblagépnek nevezni.) A PaperTab az e-könyvolvasókból ismert e-ink technológiát használja, és olyan vékony, mint egy papírlap. Az újfajta technológia mellé újfajta felhasználói élmény is dukál: a fejlesztők elképzelése szerint az ember majd széthagyhatja az íróasztalán a PaperTab-lapokat. Ennyit a papírmentes irodáról!
A bemutató videóban látszik, hogy a PaperTab még korántsem piacképes: habár vékony és csinos, de zavaróan csillog, ráadásul bazi nagy csatlakozókról szedi az áramot és az adatokat. A képfrissítés is lassú; igaz, az e-ink kijelzőtől nem is várhatjuk, hogy sokkal gyorsabb legyen.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ha a kanadaiak a lapos kijelző mellé hasonlóan lapos áramforrást is tudnak csomagolni, a PaperTab sikeres lehet. Főleg, ha a fejlesztők nem akarnak egyszerre mindent forradalmasítani, és visszavesznek a nagyravágyó tervekből – a PaperTab jelenleg leginkább a mindenki által jól ismert íróasztali szemétkupacra emlékeztet, pedig átgondoltabb kezelőfelület mellett elég lenne belőle néhány lap is. A készítők szerint tíz-húsz év múlva lesz a PaperTabből kereskedelmi forgalomba kerülő termék... De addig még bármi megváltozhat.
Színes szélesvásznú szoba
A bemutatóban nyílt forráskódú, Linux alatt is futtatható játékok láthatóak – meglehetősen furcsa lépés a Microsofttól! A kissé sztereotip felállásban a fiú a lövöldözős Red Eclipse-szel, a lány az aranyos SuperTuxKarttal játszik. A Microsoft idén először nem bérelt saját kiállítóterületet, ez kisebb felzúdulást okozott; de az óriáscég néhány újdonságot azért így is bemutatott. A Surface Pro táblagép első tesztpéldányai jól vizsgáztak, ami a már kapható Surface RT viszonylagos kudarca után váratlan jó hír mind a Microsoftnak, mind nekünk. A Proból nem spóroltak ki semmit; igaz, ez várhatóan az árában is megjelenik. Jóval formabontóbb azonban a következő videó, amivel a Microsoft kísérleti részlege állt elő.
Az IllumiRoomnak elnevezett technológia lényege, hogy a videojátékot futtató tévékészülék mögé és köré egy projektor segítségével képet vetítenek. Így igazán úgy lehet érezni, mintha benne lennénk a játékban. A Microsoft váltig állítja, hogy a videó valódi és az effektek tényleg így néznek ki, habár nekünk azért a hullámzó szoba gyanús volt... Mindenesetre hamarosan konferenciaelőadás is várható a témában, úgyhogy többet megtudhatunk majd a szakmai részletekről.
Ha az IllumiRoomhoz mindenképpen kell projektor, akkor nem lenne egyszerűbb tévé helyett az egész képet a projektorral nagy méretben kivetíteni? Valószínűleg ennek az elrendezésnek az az előnye, hogy egy olcsóbb projektor is elég hozzá, hiszen a vetített elemek a játékos perifériás látómezejében vannak és nem fókuszál közvetlenül rájuk. Így nincsen szükség tökéletes vetítésre – a lényeg úgyis a tévéképernyőn van, a háttérvetítés csak a játékba bevonódást segíti.
Interaktív evőeszköz és masszázsrobot
A CES-en minden évben megjelennek a kis kiállítók, akiknek ez a vásár a nagy kiugrási lehetőség. A sok unalmas cucc mellett bizarr termékek is találhatóak bőven – idén az egyik legmeglepőbb talán az egészséges táplálkozást segítő elektronikus villa. A HAPIfork érzékeli, ha túl gyorsan eszünk, és rezeg, hogy fogjuk vissza magunkat. Mobilalkalmazást is adnak hozzá, ami segít megváltoztatni az étkezési szokásainkat.
Olyan kicsi kiállítók is vannak, akik évről évre ugyanazt hozzák, hátha most végre felkapja őket a média. Még pár év, és a WheeMe nevű pici masszázsrobot a bizarréria igazi klasszikusává válik. Már a reklámvideót sem igazán értjük: az emberi érintés nagyszerű, tehát... vásároljunk ugyanerre a feladatra robotot? Az kétségtelen, hogy így nem kell folyton azzal zaklatnunk családtagjainkat, hogy gyömöszöljenek minket egy kicsit.
Szupertitkos?
Másfajta taktika is létezik: egyes cégek csak néhány befolyásos kiválasztottnak mutatják be fejlesztéseiket, ezáltal még vonzóbbnak látszik a kínálatuk. Az idén így taktikázott a Leap Motion cég mozgásérzékelőjével, a Leappel. A Leap a kezek mozgását érzékeli három dimenzióban; a számítógép-billentyűzet és a képernyő közé helyezve egészen aprólékos irányításra ad lehetőséget. Most csak egy fél éves reklámvideót tudunk mutatni, újabb sajtóanyagok egyelőre nincsenek:
Az ígéretek szerint a Leap azonnal használható lesz internetböngészésre és hasonló hétköznapi tevékenységekre, nem kell várni arra, hogy speciális alkalmazások jelenjenek meg hozzá. (Habár ha a készülék sikert arat, valószínűleg ez sem várat sokat magára.)
A Leap látványosan precízebb, mint a hasonló megoldások, például a Microsoft Kinect. Viszont nem világos, hogy az ujjak érzékelésén kívül mást is tud-e; a Kinect jelenlegi legsikeresebb alkalmazásai a táncolós videojátékok, amikhez az egész test érzékelésére szükség van, és a szenzor a felhasználótól jóval távolabb helyezkedik el.
Minden számítógépes mozgásérzékelő fő problémája, hogy az ember testfelépítése nem igazán teszi azt lehetővé, hogy hosszabb ideig felemelve tartsa a karjait. Egy idő után ez meglehetősen fájdalmassá válik, az embernek az az érzése, hogy a karja nehéz, mint egy sózsák – ezt a jelenséget hívják az ergonómiai tervezők gorillakarnak. Így tehát azt ne várjuk, hogy a Leappel vagy bármilyen más mozgásérzékelővel majd teljesen kiválthatjuk a billentyűzetünket, de ettől még igen kényelmes kiegészítő beviteli eszközök lehetnek. Ha videót nézünk és szeretnénk megállítani a lejátszást, előre-vagy visszatekerni a filmet, arra például tökéletes lehet a Leap. Hamarosan meglátjuk: az Asus számítógépgyártó gépeiben még idén megjelenik az érzékelő.
További olvasnivaló, felhasznált irodalom