-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Amerikában a közeljövőben szigorodni fognak a gyerekeket megcélzó webhelyekre vonatkozó jogszabályok. Egyelőre úgy tűnik, a technikai fejlettség jóval előbbre jár, mint a jogi környezet. Kérdés, hogyan hozható be ez a hátrány.
Az amerikai szövetségi szabályozó hatóságok több mint egy évtizede nem tapasztalt lépésre szánták el magukat a lehetséges internetes ártalmakkal szemben – a gyermekek védelmében. Gyermekjogi képviselők szerint éppen olyan időben kerül sor az intézkedésre, amikor a nagyobb vállalatok, alkalmazásfejlesztők és az adatbányászat terén érdekelt cégek a szülők tudta – vagy figyelmeztetése – nélkül egyre gyűjtik az információkat a fiatal internethasználók online tevékenységéről. Egyes weboldalak és alkalmazások a gyermekek fotóit, az általuk használt mobileszközök cellainformációit is elraktározták – az ilyen adatok birtokában pedig beazonosítható a gyermek személye, illetve holléte.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A szabályozás elmaradt a technológia mögött
Ezek legális adatgyűjtési formák ugyan, de a fejlődés iránya felkeltette a versenyfelügyelet szerepét is betöltő Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission – FTC) illetékeseinek az aggodalmát. Olyannyira, hogy el is szánták magukat azoknak a szabályoknak a megreformálására, amelyek sok szakértő szerint nem voltak képesek lépést tartani a web robbanásszerű növekedésével, illetve olyan innovatív megoldások elterjedésével, mint amilyenek a mobilalkalmazások. Az új szabályok rövidesen elkészülnek.
„Manapság szinte minden gyermek zsebében ott lapul már egy teljes értékű számítógép, és ezáltal a szülőknek sokkal nehezebb figyelemmel kísérniük, mit csinál a gyerekük online, kikkel kerül kapcsolatba, és milyen információkat oszt meg magáról” – magyarázza a testület lépésének indokait Mary K. Engle, az FTC hirdetési gyakorlattal foglalkozó igazgatója. A fő gond szerinte az, hogy senkinek sincs tudomása arról, hogy mi is történik a gyerekekkel online életükben.
Szülői engedélyt a cookie-khoz!
A javasolt változtatások nagyban megnövelnék azt a követelményt, hogy a gyermekek által látogatott webhelyeknek szülői jóváhagyást kell szerezniük egyes – mostanság igen népszerű – technológiák alkalmazásához. Ilyen például azoknak a cookie-knak az engedélyezése, amelyek révén nyomon követhetők a felhasználók webes tevékenységük teljes tartama alatt. A piaci szereplők szerint ugyanakkor félő, hogy a kiterjedt szabályozás olyan túlzott terhet róna a cégekre, amelyre válaszul csökkentenék a gyermekeknek szánt tartalmak kínálatát.
„Vajon szükségünk van a törvény átfogó, nagymértékű megváltoztatására? – tette fel a kérdést Mike Zaneis, az Interactive Advertising Bureau nevű ipari szövetség jogi képviselője, majd meg is válaszolta. – Nincs! A jelenlegi nagyon jól működik.”
A jelenleg hatályos szövetségi szabályozás, az 1998-as Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) a személyes adatok gyűjtésével kapcsolatban – amilyen például a telefonszám vagy a 13 év alattiak fizikai tartózkodási helye – előre megköveteli a szülői beleegyezést a gyermekek által látogatott webhelyek üzemeltetőitől.
A gyors technológiai fejlődés azonban meghaladta ezeket a szabályokat – állítják adatvédelmi jogászok. Szerintük napjainkban sok jó nevű vállalat és elemzőcég szakemberei gyűjtik és elemzik a fogyasztói tevékenységre jellemző információk széles körét. Az alkalmazott technikák némelyike valóban veszélyezteti a gyermekeket.
(Forrás: Wikimedia Commons / Bharti Foundation Communications / Free Art )
McDonald’s, Disney, Nickelodeon
Az FTC javaslatainak értelmében a 13 év alatti gyermekek saját magukról készült képeket is csak szülői beleegyezés esetén oszthatnának meg a világhálón. Azok a gyerekek például, akik ellátogatnak a McDonald’s happymeal.com oldalára, fényképüket feltöltve bohócfiguraként, Ronald McDonaldként láthatják viszont saját magukat. Emellett főszereplői lehetnek egy zenei videónak is: ebben az esetben feltöltött vagy a webkamerájuk által rögzített fotójuk táncoló rajzfilmfigurák arcává lényegül át. Csakhogy gyermekjogi képviselők szerint a McDonald’s a képeket a nagyközönség számára hozzáférhető könyvtárakban tárolja, következésképpen bárki, akinek van internetkapcsolata, megtekintheti a fotók százait – közülük néhányon pizsamában, saját hálószobájukban láthatók a gyermekek.
Ide kapcsolódik az a panasz is, amelyet érdekképviseleti csoportok közösen nyújtottak be az FTC-hez. Ebben a McDonald’s mellett négy másik vállalatot is az 1998-as törvény megsértésével vádolnak, mondván: azok szülői beleegyezés nélkül gyűjtik össze a gyerekek e-mail címeit. A panaszban nevesítik a happymeal.com-ot, amely arra biztatja a gyerekeket, hogy alkotásaikat osszák meg az oldalon úgy, hogy megadják barátaik keresztnevét és e-mail címét.
Tisztességtelen és megtévesztő gyakorlat
„Amikor a szülők tudomást szereznek róla, teljesen fel vannak háborodva, mert mindez a hátuk mögött történik, kihasználva a gyerekek naivitását – húzta alá Jennifer Harris, a panaszt benyújtó csoport egyik tagjának, a Yale Egyetem Rudd Center for Food Policy and Obesity nevű kutatóközpontjának marketingigazgatója. – Ez nagyon tisztességtelen és megtévesztő gyakorlat, és aligha hihető, hogy szabad volna engedélyezni a cégek számára.”
Danya Proud, a McDonald’s szóvivője e-mailben válaszolt a The New York Times megkeresésére. Mint írta, cége nagy hangsúlyt fektet a személyes adatok védelmére, beleértve a gyermekek online védelmét is, és ennek megfelelően a McDonald’s blokkolta is a nyílt hozzáférést a weboldal több könyvtárához.
Tavaly viszont éppenséggel az FTC nyújtott be panaszt a népszerű iPhone- és iPod Touch-alkalmazások fejlesztője, a W3 Innovations ellen. Az ugyanis az Emily’s Dress Up nevű játék keretében a ruhák tervezésére szóló felhívás mellett azt kérte a gyerekektől, hogy e-mailben küldjék el észrevételeiket blogjának.
Az FTC azt állította, hogy az alkalmazások megsértették a gyerekek személyiségi jogait védő jogszabályt, mivel több tízezer gyermektől gyűjtötték össze szüleik engedélye nélkül az e-mail-címeket, arra ösztönözve őket, hogy tegyék nyilvánossá személyes adataikat. A W3 Innovations később rendezte az ügyet: elfogadta, hogy büntetésként 50000 dollárt kell fizetnie, és törölte is a gyermekek személyes adatait.
Gyakran azt is nehéz megtudni, hogy milyen adatokat gyűjtenek és osztanak meg. Ipari kereskedelmi csoportok szerint a piaci szereplők nem tudatosan követik – reklámcélú megfontolásból – a kisgyermekek online életét. Ugyanakkor egy 2011-es tanulmány 54, a gyerekek körében népszerű weboldalt értékelt (köztük a disney.go.com-ot és a nick.com-ot), és úgy találta, hogy azok közül több is előszeretettel használt nyomkövető technológiákat.
„Nagyon meglepődtem, amikor azt tapasztaltam, hogy szinte mindenben megegyeznek a gyerekek esetében alkalmazott technológiák a felnőttek online életének feltérképezésére hivatottakkal” – nyilatkozta Richard M. Smith, egy bostoni internetbiztonsági szakértő, aki a Center for Digital Democracy nevű jogvédő csoport megbízásából végezte el a vizsgálatot.
Láthatóvá válnak a „szellemek”
Egy Ghostery nevű szoftver segítségével, amely érzékeli és azonosítja a nyomkövetőket (itthon is elterjedt nevükön: a trackereket) a webhelyeken, a The New York Times nemrégiben hét trackert azonosított a nick.com-on, köztük a Quantcast nevű elemzőcéget, amely saját marketinganyaga szerint segít a webhelyeknek – értékesíthetőségi szempontokból – szegmentálni a látogatókat.
A Ghostery a Disney cég gyerekeknek szóló játékoldalán 13 trackert talált, többek között az AudienceScience nevű elemzőcéget, amely weboldalának tanúsága szerint „a célzott és közönség alapú marketingkoncepció úttörője”.
David Bittler, a nick.com-ot üzemeltető Nickelodeon szóvivője közölte, hogy az anyavállalat Viacom nem jelentet meg 13 év alatti gyermekeket megcélzó hirdetéseket a nick.com-on vagy a társaság más webhelyein. Ugyanakkor névtelenül elemzési partnereik is gyűjthetnek felhasználói adatokat, például a tartalmi színvonal javításának céljából.
Zenia Mucha, a Disney szóvivője elmondta, hogy a cég nem jelentet meg célzott hirdetéseket gyermekek számára, és előírja hirdetési partnereinek, hogy ők is ugyanígy járjanak el.
A gyerekek körében ugyancsak népszerű oldal, a Webkinz viszont nyíltan vállalja, hogy hirdetési partnerei megcélozhatják a látogatókat anonim adatok gyűjtésére szolgáló hirdetéseikkel. Adatvédelmi elvei között a Webkinz „haladó szintű online célzásként” jellemzi ezt a gyakorlatot.
Ha az FTC elkészül a tervezett változtatások kidolgozásával, a gyermekek által látogatott webhelyeknek előre meg kell majd szerezniük a szülők engedélyét a gyermekek reklámcélú online követéséhez, még névtelen információgyűjtés esetén is.
Egyes szülők addig is megpróbálják megtanítani gyermekeiket az alapvető internetes önvédelemre. „Nem adjuk ki például születési dátumainkat ingyenes ajándékok reményében – meséli egy kétgyermekes kaliforniai anyuka –, a gyerekeket pedig arra tanítjuk, hogy kérdezzék meg: mit akar tőlük a cég, és mihez akar kezdeni a megkapott információval.”