-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?
Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?
Történelmi választék
A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?
A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.
A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.
Miért volt pocsék a Malév neve?
Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.
Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.
Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.
Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.
Új, előnyös névvel a siker felé
Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?
Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.