-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kezdő és befutott vállalatok egyaránt próbálkoztak már a Google uralmának megdöntésével. Egyikük sem járt sikerrel, és valószínűleg a november elején bétaverzióban debütált Blekko sem fogja letaszítani trónjáról a keresőóriást. De nem is ez a főcél.
Rich Skrenta, a Blekko egyik alapítója szerint a Google indulása óta a keresés jócskán megváltozott, szaporodik a spam, a találati listák élén gyakran szerepelnek linkek sokaságával megtűzdelt, releváns információt viszont alig tartalmazó hasznavehetetlen honlapok.
Tartalomfarmok
Egyre komolyabb problémát jelent a minőségileg megkérdőjelezhető, nem ritkán spam-szintű, sokszor kifejezetten a keresési találatszám növelése érdekében, szakemberek helyett éhbérért, cikkenként akár már öt dollárért is dolgozó bértollnokokat alkalmazó vállalkozások, az „online McDonald’s-ek” (content farms, például a Demand Media) elszaporodása és sikere. A Google keresője nem tesz különbséget tartalomgyárak bóvlija és szakemberek magas szintű elemzése között. Egyesek szerint ez lehet majd a veszte…
A Blekko fejlesztőinek célja a web megtisztítása, a találatok megjelenítésekor keresőmotorjuk (elvileg) csak megbízható site-okat, azok közül is csupán az adott témába vágó „csúcskategóriásokat” veszi figyelembe. Pedig többmilliárdot átnéz.
Slashtag-elés
A szemetet főként a Twitteren használt, bejegyzések (tweetek) végén szereplő, általában / (slasher) jellel bevezetett egyszerű, plusz metaadatokat, például a témát jelölő címkével, úgynevezett slashtag-eléssel igyekszik kiszűrni. Különösen a hét „legszennyezettebb” témakörben: egészségügy, receptek, autók, hotelek, dalszövegek, személyes pénzügyek, főiskolák.
A Blekko honlapoknál használja a Twitteren ellesett módszert, többszáz slashtag-gel dolgozik, amelyek számát természetesen a felhasználók is növelhetik: újakat találnak ki, kijavítják egyiket-másikat. Ezekkel a címkékkel szűkítik a keresést, például az iPhone/techblogs begépelése után csak infokommunikációs blogokat néz át, a June/people-re June nevű emberekkel áll elő, a Xavi/football-t követően kizárólag a barcelonai irányítózseniről kapunk listát, a Barack Obama /dr=2005-2006 időben limitálja az amerikai elnökre vonatkozó találatokat, a politics/libertarian a libertariánus politikáról szól, és így tovább.
Vertikális keresés
A keresést a slashtag-elés „mélyíti el,” a szavak melletti speciális témakörök bevezetése teszi vertikálissá. Mivel a web egészére vonatkozó horizontális keresésben a Google verhetetlen, riválisai általában topikokra próbálnak – Demand Media és hasonlók nélkül – összpontosítani.
A találatok? Az első tízből többször – különösen spamveszélyes témakörökben – csak egy-kettő azonos a Google-éval, sokszor viszont lényegesen nagyobb az átfedés.
Danny Sullivan, a Search Engine Land főszerkesztője szerint a Blekko kifejezetten izgalmas kezdeményezés. „Google-gyilkos” ugyan nem lesz belőle, ám a süllyesztőben sem fog eltűnni – a szakértő kicsi, de hűséges felhasználói kört prognosztizál.