-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az ELTE rektorhelyettese szerint a hallgatói szerződések érdemben nem befolyásolják a fiatalok többségét abban, hogy kimennek-e külföldre.
Legalább egy évre van szükség az új felsőoktatási stratégia kidolgozásához, amelyet 2016-2017-től lehetne bevezetni – hangsúlyozta Fábri György, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) kommunikációs rektorhelyettese a Felsőoktatási Média Konferencia kerekasztal-beszélgetésén csütörtökön Budapesten. A Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF) tartott rendezvényén a rektorhelyettes arról beszélt: nem helyes, hogy a rendszerváltás óta ötödször dolgoznak ki átfogó stratégiát. Ezt a repülőgép botkormányának rángatásához hasonlította, amelynek végén a gép a földbe csapódik. Úgy fogalmazott: Isten mentsen meg bennünket attól, hogy néhány hónap múlva újabb felsőoktatási stratégiánk legyen, ehelyett legalább egy év kellene arra, hogy érdemben végiggondolják ennek a területnek a fontos kérdéseit, mert a felsőoktatásnak minimálisan „5-10 év a léptéke”, s a bevezetendő változtatások a 14-15 éves fiatalok életpálya választását is befolyásolja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Fábri György véleménye szerint miután majd a kormányzat és a Felsőoktatási Kerekasztal megállapodik egymással, a jövő évi parlamenti választásokig nyugalmas időszak lesz, amikor nem avatkoznak a felsőoktatás rendszerébe. Mint mondta, az elmúlt hónapokban az ELTE Bölcsészettudományi Karának mintegy másfél százalékán tartottak fórumokat a hallgatók, ezt pedig „nem nevezném egyetemfoglalásnak”, noha „a hallgatói aktivitás jó szándékát illetően senkinek nem lehetnek kétségei”, ezeken a megmozdulásokon pedig a hallgatói szerződés témája központi helyet foglalt el. Morális kérdésnek nevezte, hogy a társadalom felsőoktatásra fordított anyagi hozzájárulását miként értékelik a hallgatók, de – mint megjegyezte – „senki nem gondolhatja komolyan”, hogy a hallgatói szerződések érdemben befolyásolják a fiatalok többségét abban, hogy kimennek-e külföldre, „ez egy politikai léggömb volt”.
Beszámolt arról, hogy az ELTE költségvetése a tavalyi 18 milliárd forint helyett idén 4,4 milliárddal kevesebb, de a kormányzattól „van ígérvényük” a kiemelt, illetve a kutatóegyetemi státuszuk révén a csökkentés összegének kompenzálására. Rámutatott arra is, azt azonban nem tudják, hogy jövőre és azután milyen finanszírozásuk lesz.
Kiss Dávid, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) elnökségi tagja elmondta: a hallgatói szerződés nem oldja meg a problémákat. Megítélése szerint a mostani verzió jelentős fejleményeket tartalmaz, figyelembe veszi a gyermekvállalást, a munkanélküliséget, továbbá nem szerződésnek, hanem nyilatkozatnak hívják. Előrelépésnek nevezte, hogy a jelenlegi elképzelések szerint nem kétszerese a tanulmányi időszaknak az itthon „ledolgozandó idő”, hanem csak ugyanannyi, amennyit a hallgatók a felsőoktatásban eltöltöttek, csak az a nyitott kérdés, hogy ezt mennyi idő alatt kell megtenni.
Annak a véleményének is hangot adott, miszerint „nem releváns, hogy mennyi idő alatt kell ledolgozni” a tanulmányi időszakot Magyarországon, mert hiába mondják sokan, végül a legtöbben mégsem mennek el külföldre dolgozni. Ezzel kapcsolatban idézte a Klinghammer István felsőoktatási államtitkár által korábban említett adatot, miszerint a legutóbb végzett hallgatók 95 százaléka itthon maradt és csak 5 százaléka ment külföldre, de még utóbbiak közül is sokan vélhetően visszajönnek. Leszögezte, „az egész kérdés túl lett dimenzionálva”, és csak arra volt jó, hogy a felsőoktatást érintő valódi problémákról elterelje a figyelmet. Utóbbiak közé sorolta egyebek mellett a hallgatói tanulmányi ösztöndíjak csökkenését, illetve az egyetemeken zajló költségvetési zárolásokat. Mint mondta, a hallgatókat az érdekli elsősorban, hogy folytathatják-e tanulmányaikat az adott egyetemeken.
Stágel Bence KDNP-s országgyűlési képviselő, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség elnöke hangsúlyozta: ingyenes felsőoktatás nem létezik, mert ha valamelyik hallgató nem is fizet érte közvetlenül, „azért már valaki megdolgozott”. A kereszténydemokrata politikus olyan típusú társadalmi párbeszédet szorgalmazott, amely nem csak a hallgatói szerződésről szól. Felhívta a figyelmet arra, hogy a diskurzus során a kormányzat igyekszik meghallgatni a felsőoktatás minden résztvevőjének képviselőit. Hozzátette: a hallgatóknak azzal nincs problémája, hogy ha a közösségtől kapnak valamit, akkor „azt viszonozni kell”. Cáfolta, hogy elvándorlás lenne Magyarországról, ugyanakkor „rengeteg tehetségünk van, akiket itthon kell tartani”, ehhez pedig véleménye szerint a vidéki főiskolák segítségére is szükség van. Arról is beszélt, hogy több felsőoktatási intézmény „szakmai teljesítménye erőteljesen megkérdőjelezhető”, a Magyar Akkreditációs Bizottság pedig számtalan alkalommal jóváhagyott „megkérdőjelezhető” képzési programot.
Aáry Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa kifejtette, a felsőoktatásról szóló párbeszédet ki kell terjeszteni a középiskolásokra is, mert őket is érintik az idevágó kérdések. Mint közölte, nemcsak felsőoktatási, hanem közoktatási stratégiát is ki kell dolgozni, amibe be kell vonni az idősebb generációkat és a gyakorlati szakembereket is.